E El-Löken66 skrev:
Att man inte skulle få byta själva spisen ser jag som otänkbart, fast ansluten eller ej.
Otänkbart eller ej men en lekman får inte ens demontera fast ansluten utrustning. Det finns undantag för fast anslutna ljusarmaturer i torra utrymmen men rent strikt får man inte byta en fast ansluten spis.
 
G Grottan skrev:
Ett litet sidospår men ändock inom ämnesområdet då det inte är allt för ovanligt att nya spisar / hällar kommer utan apparatkabel.
Detta är ett otyg som borde förbjudas. Det är falsk marknadsföring av vitvaruhandlarna då det tillkommer en dold kostnad som inte står på prislappen och som inte fanns förr.

Det andra problemet är att spisar, hällar och ugnar inte tillverkas för den Svenska marknaden längre. Om det fortfarande togs in 400 V-varianter så skulle vi slippa en stor mängd av de problem och frågor som dyker upp på forumet. Det vore samtidigt bra om det fanns en variant på perilexuttag som saknade nolla, identiskt med dagens men inget hål för nollan.

Forumet trummar ut budskapet att aldrig lita på en spisuttag utan att alltid kontrollera vad man har, och att det är rätt kopplat. Detta kommer vi aldrig ifrån om vi skulle tillåta perilexuttag med en fas borta. Eller så får man ta fram en tredje variant på perilexuttag...

Det vore ju trevligt om det inom 10-20 år blir så att man faktiskt kan lita på ett perilexuttag, och kan plugga in valfri spis, häll eller ugn.

G Grottan skrev:
jag vill påstå att det inte föreligger något förbud för en lekman att montera endera ett färdigt sladdställ (enfas eller trefas) eller tillverka ett eget sladdställ med lös stickpropp och en bit för ändamålet lämplig anslutningskabel.
Ja man får tillverka en sladdställ och ansluta det till spisen.
Det är den fasta anslutningen till starkströmsanläggningen som är behörighetskrävande.
Men om vi skulle fundera på Lökens modell med en fast ansluten sladd i väggen, får man då ansluta den till spisen utan behörighet? Då folk verkar missnöjda med sina julklappar så kan denna fråga säkert fylla några sidor här ;) Hoppas TS ursäktar.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Otänkbart eller ej men en lekman får inte ens demontera fast ansluten utrustning. Det finns undantag för fast anslutna ljusarmaturer i torra utrymmen men rent strikt får man inte byta en fast ansluten spis.
Det vill jag hävda är fel! Men du får gärna motbevisa detta.
Däremot får lekhen inte röra den kabel änden som snuddar den fasta installationen.

Men förtydliga gärna, kanske har uppåt väggarna fel och i så fall kan inläggen raderas direkt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men om vi skulle fundera på Lökens modell med en fast ansluten sladd i väggen, får man då ansluta den till spisen utan behörighet?
47:an Löken vill ju stötta sig på kopplabehörighetsfritt-i-apparat-principen för att byta en fast ansluten spis genom att lossa sladden i spisen, och sedan ansluta den till den nya spisen.
Jag hävdar att i samma ögonblick sladden frigörs från den gamla spisen blir den en del av den fasta installationen: en lekman får alltså lossa en fast ansluten spis enligt denna princip, men inte koppla in någon.
//Furir Fransson ;)
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
E
Fotografen Fotografen skrev:
47:an Löken vill ju stötta sig på kopplabehörighetsfritt-i-apparat-principen för att byta en fast ansluten spis genom att lossa sladden i spisen, och sedan ansluta den till den nya spisen.
Jag hävdar att i samma ögonblick sladden frigörs från den gamla spisen blir den en del av den fasta installationen: en lekman får alltså lossa en fast ansluten spis enligt denna princip, men inte koppla in någon.
//Furir Fransson ;)
Hej, denna sladd kan man ju tycka är del av den fasta installationen men kan inte se det så. Den uppfyller inte dessa krav, jag har nog inte hört någon uppfatta det så förr.



Men om så vore fallet skulle med med samma logik givetvis heller inte få lov att reparera denna kabel exempelvis spis, tvättmaskin eller kaffebryggare modell större.

Med B auktorisation får man ansluta en apparat med tillhörande sladd till den fasta installationen. Men det gäller just den änden, vem som kopplat apparatänden framgår inte och saknar likväl relevans.

Men jag är öppen för att @Fotografen trots allt kan ha rätt. Men jag behöver då mer överväldigande bevis och är för stunden högst tvivlande.
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Från: [länk]
[bild]
Undantagen jag pratade om:

[bild]
Nu får du gärna motivera hur det blir ett elinstallationsarbete att koppla i en spis, då måste elinstallatör alltså ovillkorligen tillkallas om någonting i apparaten behövs ändras exempelvis flytta en bygel.

Men var i så fall går då gränsen.
 
E El-Löken66 skrev:
Men om så vore fallet skulle med med samma logik givetvis heller inte få lov att reparera denna kabel exempelvis spis, tvättmaskin eller kaffebryggare modell större.
Du gör nog misstaget att blanda in logik i denna fråga. :rolleyes:

Men jag håller med dig att det blir lite löjligt ibland. Man får som sagt laga en trasig spis genom att säg byta ett kretskort. Men får man laga en spis med trasig anslutningskabel genom att byta ut kabeln? Ska man hårdra detta handlar det kanske om syftet. Om kabeln demonteras och byts ut med avsikten att reparera spisen genom att byta den trasiga delen, alltså anslutningskabeln, kan det nog vara OK. Om kabeln däremot skiljs från anslutningsdosan med avsikt att avinstallera spisen är det dock strikt formellt inte OK! Löjligt som sagt men skjut inte budbäraren!
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Du gör nog misstaget att blanda in logik i denna fråga. :rolleyes:

Men jag håller med dig att det blir lite löjligt ibland. Man får som sagt laga en trasig spis genom att säg byta ett kretskort. Men får man laga en spis med trasig anslutningskabel genom att byta ut kabeln? Ska man hårdra detta handlar det kanske om syftet. Om kabeln demonteras och byts ut med avsikten att reparera spisen genom att byta den trasiga delen, alltså anslutningskabeln, kan det nog vara OK. Om kabeln däremot skiljs från anslutningsdosan med avsikt att avinstallera spisen är det dock strikt formellt inte OK! Löjligt som sagt men skjut inte budbäraren!
Okej Mario. Visa mig texten så kommer jag tro dig.
 
E El-Löken66 skrev:
Nu får du gärna motivera hur det blir ett elinstallationsarbete att koppla i en spis,
Därför att lagstiftaren anser det.

E El-Löken66 skrev:
då måste elinstallatör alltså ovillkorligen tillkallas om någonting i apparaten behövs ändras exempelvis flytta en bygel.
Nej, envar får "laga" en spis.

E El-Löken66 skrev:
Men var i så fall går då gränsen.
Där lagstiftaren anger. Jag skrev vilka elinstallationsarbeten som en lekman får göra i #35. Att reparera en trasig apparat är inget elinstallationsarbete så det omfattas över huvud taget inte av den aktuella lagstiftningen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Därför att lagstiftaren anser det.

Nej, envar får "laga" en spis.

Där lagstiftaren anger. Jag skrev vilka elinstallationsarbeten som en lekman får göra i #35. Att reparera en trasig apparat är inget elinstallationsarbete så det omfattas över huvud taget inte av den aktuella lagstiftningen.
Detta är inget som övertygar!
Berätta gärna hur denna sladd nu blir del av den fasta installationen, det har jag mycket svårt att köpa.

Och lagstiftaren reglerar just detta, det vill säga den änden av kabel som ansluter hit genom myndigheters föreskrifter.

Dessa föreskrifter kan omöjligen gälla apparatssidan av sladden..

Men okej, jag kan sträcka mig till att påstå att kopplar man från kabeln och låter den ligga likt en kobra redo att hugga, fullt spänningsatt, då är man garanterat skyldig till något.

Men inte någon kan komma och påstå att detta är fasta installationens fel.
 
E El-Löken66 skrev:
Detta är inget som övertygar!
Jag kommer nog inte längre. ;) Jag begriper kanske inte alltid varför jag ska hålla 70 på ett ställe jag vill köra 90 men lik förbannat får man acceptera att någon annan bestämmer sådant, vare sig man begriper, är övertygad eller håller med.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om inkopplingsanvisningen anger att du skall sätta perilexkontakten i uttaget
Det är inget fabrikat som anvisar någon form av inkoppling, det är platsen som bestämmer det och den som ska koppla in den
H hempularen skrev:
Saknas dånollan i uttaget så kommer delar av spisen att utsättas för 400V.
Det är upp till var och en att se till så det blir riktigt, finns inte kunskapen ska en med det anlitas
Alfredo Alfredo skrev:
Anser du att det är lämpligt att ett Perilexuttag installeras bakom en spis i en bostad utan att nolla finns inkopplat?
Det är standard att sätta en anslutning bakom spisen, sen om det finns 5 ledare ( 230V ) eller 4 ledare ( 400V ) är av underordnas betydelse, allt är godkänt
 
E
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kommer nog inte längre. ;) Jag begriper kanske inte alltid varför jag ska hålla 70 på ett ställe jag vill köra 90 men lik förbannat får man acceptera att någon annan bestämmer sådant, vare sig man begriper, är övertygad eller håller med.
Mario.
Krävs det behörighet eller auktorisation för att fast ansluta en apparat till elnätet?

Vilken om vad omfattar den i så fall samt vilken erfarenhet utbildning och /eller egenkontrollprogram?
Om säkringar i matande ände endast avser kortslutningsydd, vilken övrig hänsyn ska tas till exempelvis överbelastning och Spänningsfall?

Gäller tumregler eller det ska räknas om från grunden vid vårt enskilt tillfälle?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.