Hejsan,

försöker måla köksluckor men får inte till ytan. Det blir ojämnt i texturen och det syns tydligt från sidan i ljusets reflektion:

De är grundande och jag utför arbetet med lackfärg+roller och efterstryker med moddlare.

Jag misstänker att färgen hinner torka på vissa ställen, vilket orsakar texturen.

Är det helt enkelt för att jag använder för lite färg? Eller för billig färg? Eller har fel teknik? Skillnad på att måla luckorna liggandes eller hängandes?


Tack på förhand! ☺️
 
  • Fem vita köksluckor med ojämn yta och guldhandtag, fotograferade i profil i ett nedsläckt kök med en fönsterlampa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ommålade köksluckor med en ojämn yta, reflekterande ljus visar texturskillnader, handtag synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan ju vara för varmt så att färgen torkar för fort.
Vad är det för torktid på färgen?

Det är mycket enklare att med luckor/dörrar liggande ner.
Det rinner inte.
Du behöver inte vara rädd att lägga på för mycket färg.

Min amatörmässiga snabbedömning
En målad träyta med två markerade områden i röd text: ett med märkningen "Torrt" och ett med "för lite färg".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det kan ju vara för varmt så att färgen torkar för fort.
Vad är det för torktid på färgen?

Det är mycket enklare att med luckor/dörrar liggande ner.
Det rinner inte.
Du behöver inte vara rädd att lägga på för mycket färg.

Min amatörmässiga snabbedömning
[bild]
Den tanken har slagit mig också, så testade att måla med stängt fönster men vet tusan om det blev bättre.

Nu har jag inhandlat en färg från Beckers så ska testa den på en garderobsdörr.

Köksluckorna får invänta kallare årstid så kör jag ett varv där.
 
Jag har använt en väldigt slät skummgummiroller för just dörrar och luckor.
Tycker det blir ok iaf.
Men är det vattenbaserad färg är det inte helt enkelt att få ett slätt och snyggt resultat.
Med "oljefärg" är det mycker enklare, den torkar långsammare och flyter ut mycket snyggare.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har använt en väldigt slät skummgummiroller för just dörrar och luckor.
Tycker det blir ok iaf.
Men är det vattenbaserad färg är det inte helt enkelt att få ett slätt och snyggt resultat.
Med "oljefärg" är det mycker enklare, den torkar långsammare och flyter ut mycket snyggare.
Har du några bilder du kan dela? ☺️
Jag är ute efter att få till penseltextur. Men får jag inte till det perfekt så kanske det får bli endast roller.
 
O oppelainen skrev:
Har du några bilder du kan dela? ☺️
Jag är ute efter att få till penseltextur. Men får jag inte till det perfekt så kanske det får bli endast roller.
Tyvärr inga bilder just nu, det var hemma hos morsan jag målade dörrar och luckor.
 
O oppelainen skrev:
Jag är ute efter att få till penseltextur.
Jag gillar också penseltextur och har penslat våra luckor i både kök och tvättstuga men nu gillar jag också att den färgen jag använder är matt och det kanske inte är vad du tänker dig...
Själv tycker jag att matta färger är.mer förlåtande vid små missar.
Bifogar ett helt gäng bilder men det är svårt att få bra bilder på penselränderna.
Vit skåplucka med matt färg i närbild, penseltextur syns svagt. Omgivningen inkluderar en hylla med föremål under luckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målad träyta på en skåplucka med en synlig penseltextur. Färgen är matt och ljus, placerad ovanför oskarpa köksredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En penselmålad kökslucka med matt vit färg och tydliga penselränder, närbild med metallhandtag synligt i vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit målad skåplucka i köket med matt textur, bredvid ett mönstrat tapetserat hörn och ett fönster med dragkappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gröna, mattmålade skåpluckor under en diskbänk i köket, bredvid en tvättmaskin, med ett träskivor och en kromblandare ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksluckor med matta färgtoner och synlig penseltextur, två vita knoppar på de vänstra luckorna, nederkant av bänkskiva i trä synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tyckte man fick slabba på en enorm mängd färg och snabbt dra ut den (på sekunden!) när jag målade träkökluckor med moderna akrylat (snickerifärg). Värst var att måla innerdörrar hängandes på plats - tillräckligt med färg skulle plankas på för att få det att flyta ut men det var hela tiden på gränsen till att rinna och bilda "gardiner".

Det ser i trådstart ut som för lite färg och för långsam målning så att ytan har gått isär.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Man kan gissa att det handlar om vattenbaserad färg? En lösningsmedelsbaserad är mycket mer förlåtande eftersom öppettiden är så mycket längre. Dock luktar det huggorm och är förmodligen onyttigt jämfört med vattenbaserat. Jag har också använt en Nordsjöfärg som jag tror heter ambiente eller ambiance. Längre öppettid än vanliga vattenbaserade vilket gjorde att den flöt ut helt ok. Upplever att den är rätt tålig också.
 
S
Måla luckorna liggandes och rolla ut färgen flödigt så fort du bara kan och eftersläta ännu snabbare och gå inte tillbaka. Måla kanterna först och sen utsidan.
Jag gillar Lady supreme finish. Testa den.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag gillar Lady supreme finish.
👍
Vilket glanstal?
 
S
blackarrow blackarrow skrev:
👍
Vilket glanstal?
Halvblank (40) är praktiskt på köksluckor.
Halvblank har jag målat både foder, innerdörrar och trappräcken med.
 
S sinuslinus skrev:
Halvblank (40) är praktiskt på köksluckor.
Halvblank har jag målat både foder, innerdörrar och trappräcken med.
Ok, Samma här, men har ibland funderat på om blankare hade varit bättre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.