Tröskel på rödfärgat golv, svart sladd, smuts, skräp, interiör, nött, övergång, ojämn kant, trädörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska lägga klinker nedsida bild och laminatgolv ovansida. Dörr bortplockad, ingen nivåskillnad mellan undergolven. Den här karmen är 15 cm djup med kortare djupet på klinkersidan, har i andra sidan rummet en 12 cm med samma frågeställning men längre djupet på klinkerssidan.

Hur gör jag en vettig övergång... har sett bilder där det är karm utan dörrfalsning och det är då oftast 1 som rekommenderas

1. en fog eller alulist i mitten av karmen. Eller kanske i nivå med väggen om den vinklar 90' efter öppningen.
Känner att det kommer se konstigt ut med en liten alulist var än den hamnar i karmen. Särskilt i andra delen av rummet där den djupa delen är klinkers delen och då kommer klinkersen gå så långt in i det andra rummet känns det som.

2. tröskelplatta, men hur ska golven ansluta mot den? Kan ju bli nån mm skillnad i höjd mellan nya golven så jag ser inte riktigt hur man kan gå in med golven under plattan som rekommenderades i någon tråd men då var det samma golv på båda sidor, dvs samma höjd. (https://www.byggahus.se/forum/threads/troeskel-vid-nylagt-golv-hur-hade-ni-loest-detta.428002/page-2)

3. sluta fundera, behåll befintlig tröskel, mjukfoga övergång på nån mm.
 
mcr108s mcr108s skrev:
[bild]

Ska lägga klinker nedsida bild och laminatgolv ovansida. Dörr bortplockad, ingen nivåskillnad mellan undergolven. Den här karmen är 15 cm djup med kortare djupet på klinkersidan, har i andra sidan rummet en 12 cm med samma frågeställning men längre djupet på klinkerssidan.

Hur gör jag en vettig övergång... har sett bilder där det är karm utan dörrfalsning och det är då oftast 1 som rekommenderas

1. en fog eller alulist i mitten av karmen. Eller kanske i nivå med väggen om den vinklar 90' efter öppningen.
Känner att det kommer se konstigt ut med en liten alulist var än den hamnar i karmen. Särskilt i andra delen av rummet där den djupa delen är klinkers delen och då kommer klinkersen gå så långt in i det andra rummet känns det som.

2. tröskelplatta, men hur ska golven ansluta mot den? Kan ju bli nån mm skillnad i höjd mellan nya golven så jag ser inte riktigt hur man kan gå in med golven under plattan som rekommenderades i någon tråd men då var det samma golv på båda sidor, dvs samma höjd. ([länk])

3. sluta fundera, behåll befintlig tröskel, mjukfoga övergång på nån mm.
Alt2 :D Om det är någon mm gör det ingenting överhuvudtaget. Skulle skillnaden vara större så kan man ta bort lite på tröskens undersida på ena sidan. Är det många mm som skiljer så kan man kapa till en bit och limma på undersidan så att den ligger plant.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Alt2 :D Om det är någon mm gör det ingenting överhuvudtaget. Skulle skillnaden vara större så kan man ta bort lite på tröskens undersida på ena sidan. Är det många mm som skiljer så kan man kapa till en bit och limma på undersidan så att den ligger plant.
Försöker hitta trösklar med 150mm djup och kan knappt hitta något utbud eller är orimligt dyrt.

Är det någon som har bild på en övergångslist typ 40mm alulist typ (blå i bilden) med sådana här karmar? Blir det helt fel? Var den nu ska sitta, vid breda delen som jag ritat in eller längre nedåt i bild försöka passa in vid den mindre karmdelen?

Skillnaden i undergolvsdjup mellan de respektive sidorna och under befintlig tröskeln är kanske 1 cm, hur fyller man enklast det, räcker lite masonit eller ska man använda flytspackel eller annat fyllnadsmedel?

Rödbrun matta, trätrappsteg, svart kabel, överlagd med linjer och rutor, måttmarkeringar eller guidelines.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tröskel med träplanka, röd matta, kablar, markerade områden med vit, blå linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack
 
Redigerat:
mcr108s mcr108s skrev:
Försöker hitta trösklar med 150mm djup och kan knappt hitta något utbud eller är orimligt dyrt.

Är det någon som har bild på en övergångslist typ 40mm alulist typ (blå i bilden) med sådana här karmar? Blir det helt fel? Var den nu ska sitta, vid breda delen som jag ritat in eller längre nedåt i bild försöka passa in vid den mindre karmdelen?

Skillnaden i undergolvsdjup mellan de respektive sidorna och under befintlig tröskeln är kanske 1 cm, hur fyller man enklast det, räcker lite masonit eller ska man använda flytspackel eller annat fyllnadsmedel?

[bild]
[bild]
Tack
Smaksak det där.Jag tycker dock det är snyggast med lika bred tröskel som öppningen. Vad har du för verktyg hemma? Du kan ju ta bort befintlig tröskel och såga bort uppstickande del så att ovansidan blir slät. Sedan lite slipning och ny lack så kommer den se ut som ny.
 
T Tompafix skrev:
Smaksak det där.Jag tycker dock det är snyggast med lika bred tröskel som öppningen. Vad har du för verktyg hemma? Du kan ju ta bort befintlig tröskel och såga bort uppstickande del så att ovansidan blir slät. Sedan lite slipning och ny lack så kommer den se ut som ny.
det känns logiskt att det är snyggast så! Handverktyg.. antar skulle behöva en bordssåg eller liknande... om jag inte provar med motorsågen efter att tröttnat med fogsvansen :D.
 
Ska du inte plocka bort den där gamla äckliga plastmattan?
 
raveper raveper skrev:
Ska du inte plocka bort den där gamla äckliga plastmattan?
Först tänkte jag inte det, tänkte limma den där satt dåligt o lägga klinker på. men börjar inse att det som är lätt gällande renovering är oftast fel. Lukt, dåligt luftgenomflöde o ojämnheter har jag hört som argument ta bort så den ryker tillsammans med masoniten eller plywooden som ligger under o därunder är råspont som jag hoppas kunna lägga laminat på.. Behöver ha lite tur att råsponten är tillräckligt jämn.

Sen Kanske vinylklick stället för klinkers då det blir för mycket jobb att skapa underlag åt klinkersen. Men även det en fråga hur dugligt undergolvet är. Kanske ny board eller plywood.
 
  • Trasig linoleummatta på trägolv nära vitmålad vägg, slitage, skador, renoveringsbehov, ojämn yta, interiör detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Renoverings spångolv typ 12mm och vinylklick
 
  • Gilla
mcr108s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.