R Janu78 skrev:
Då kommer du ha dessa problem med typ nästan alla hantverkare!
Kan inte hantverkare bete sig? Har träffat en hel del som kan det faktiskt
 
J J_K_H skrev:
Om nu nederbörd var den enda fuktlasten…

Köp bättre kvalitet på plåt så slipper man byta den. Det blir billigare och mindre omständigt än att byta fuktskadad konstruktion och material.

Om man frångår teorin, bör man i varje fall göra en riskbedömning (sannolikhet och konsekvens) och fundera på om det är värt det.
Men om man då köpt ett hus där plåten av någon anledning behöver bytas. Kan ju också vara att man vill tex byta färg eller material.
 
J J_K_H skrev:
Produkten skall ha en bakomliggande vindtät konstruktion enl. deras beskrivning (vindskiva ex.vis).
Skulle isolerskivan vara vindtät och ingå i den vindtäta konstruktionen placeras droppbleck bakom den vindtäta konstruktionen.
Om man t ex monterar 100 mm tjocka skivor så blir det ju väldigt djupa överbleck om de ska sitta innanför isoleringen och nå ett antal mm utanför fönsterfodret. Typ 250 mm? Dessutom blir det en svårisolerad köldbrygga under blecket.
 
useless useless skrev:
Ledtråd: Trådens rubrik.
Aha
 
H Henke70 skrev:
Under 25 år på olika husfabriker har jag inte varit med om att lägga blecket under vindpappen.
Husfabriker är väl inte kända för att alltid göra den bästa lösningen???

Snabbt, billigt och tillräckligt bra brukar snarare vara ledord. För mig är det inte tillräckligt bra.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Finns det någon bild på arbetet idag?
 
  • Träpanel i gult, fönster med vit karm under, båda med slitage och åldertecken synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult trähus med vita fönster, spegelbild av träd, fasadplankor lodrätt orienterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Janu78 skrev:
Den du! För oss som vill hjälpa till så är den intressant men tydligen inte för hen bara hon kan prata skit om hantverkaren och hans attityd mot henne. Hade vart kul o höra hantverkarens sida är övertygad om att deras berättelser inte överensstämmer🙈
Jag har inte ansett att det är felaktigt utfört 😉 läs noggrannare
 
  • Gul träfasad, fönster med vita karmar, blommor synliga inne, del av hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel, gul färg, slitage, fönster, stående, arkitektonisk detalj, hus exteriör, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Janu78 skrev:
Den du! För oss som vill hjälpa till så är den intressant men tydligen inte för hen bara hon kan prata skit om hantverkaren och hans attityd mot henne. Hade vart kul o höra hantverkarens sida är övertygad om att deras berättelser inte överensstämmer🙈
Det kan ju vara så att man har jobbat!
 
E Evalarsson36 skrev:
Jag har inte ansett att det är felaktigt utfört 😉 läs noggrannare
Hoppas du skojar. Sådär gör man hur som helst INTE.
 
M martinradbo skrev:
Hoppas du skojar. Sådär gör man hur som helst INTE.
Om att jag inte ansett att det är felaktigt utfört? Var får du det ifrån?
 
Lite off topic men den här bilden syns ibland med texten:
"This is the only advertisement this window installer ever needs to use.
Översvämning inuti hus, vatten upp till fönster, smutsigt vatten, palmskuggor, reflektion, nödsituation, uppblött golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min poäng är att alltid göra saker till 100 % och inte ta genvägar på nåt som ska stå där i kanske flera hundra år.
 
Vad är det på bilderna? Det ser ju inte speciellt nytt ut. Är det detta hantverkaren har gjort, eller är det det som skall åtgärdas?
 
E Evalarsson36 skrev:
Om att jag inte ansett att det är felaktigt utfört? Var får du det ifrån?
Jag menar bara att man inte ska sätta plåten på det sättet.
Har ingen aning om det är en gammal eller ny bild, ditt eller någon annans hur. Bara att det är fel monterat.
 
M martinradbo skrev:
Lite off topic men den här bilden syns ibland med texten:
"This is the only advertisement this window installer ever needs to use.
[bild]

Min poäng är att alltid göra saker till 100 % och inte ta genvägar på nåt som ska stå där i kanske flera hundra år.
Ja helt rätt. Men nu är det inte jag som bytat fönster och satt överbleck! Jag frågade bara hur det ska sitta! Btw körde förbi en snickares hus och hans såg likadant ut
 
E Evalarsson36 skrev:
Jag har inte ansett att det är felaktigt utfört 😉 läs noggrannare
Men de bilderna visar ju inte på vad någon gjort nyligen, måste vara xx år sedan det sattes panel och överbleck!

Det måste vara en trolltråd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.