R
T trojlee skrev:
Och vi väntar fortfarande på en bild på det du anser är felaktigt utfört🤔
Den du! För oss som vill hjälpa till så är den intressant men tydligen inte för hen bara hon kan prata skit om hantverkaren och hans attityd mot henne. Hade vart kul o höra hantverkarens sida är övertygad om att deras berättelser inte överensstämmer🙈
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Jag har inte sagt att jag är utbildad snickare. Då hade jag inte frågat vad jag tror är kunnigt folk om hur saker ska göras. Men när det suckas och pustas och stånkas och stönas hela tiden om allt som ska göras. Och man lägger upp saker på ett nedvärderande sätt blir jag lack. Om man förklarar att det går inte att göra på det sättet för att... Det är helt ok. Ni kanske skulle studera härskartekniker lite men absolut inte ta efter. Så kanske ni förstår. När jag påpekar att han inte gjort en tröskel utan det är bara en hög med gips under dörren och han suckar och säger. Hur tycker du jag ska lösa det? Det är jävligt oproffsigt. 2 garderobsdörrar går i golvet för att han hade bråttom. Orkar inte tjafsa om det får lägga brickor under i gångjärnen istället. En pinne ligger löst. Den blev aldrig fastsatt.
Men vad löser det att skriva om det här? Det måste väl vara bättre att avsluta samarbetet och hitta någon annan som kan göra det så du blir nöjd?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
E Evalarsson36 skrev:
Jag har en diskussion med min snickare om hur överblecket ska sitta. Vi är inte helt överens. Finns det någon här som är plåtslagare som kan visa bilder på hur det ska se ut? Träpanel
Det verkar vara en seriös snickare du har.

I en fasad så är det vindduken eller motsvarande som gör väggen tät. Själva fasaden är bara ett yttre skydd mot sol, regn och vind som tar det mesta av regnet, men det är vindduken som ska vara 100 % tät och det kan alltså rinna lite fukt och vatten på den.

Jag monterar därför alltid ÖB innanför vindduken så att vatten kan rinna korrekt. Det kräver lite skicklighet och noggrannhet ja. Mitt sätt är att sen tejpa fast vindduken mot plåten så att det inte kan blåsa upp vatten där heller. Det måste man göra så högt upp att panelen sen döljer tejp och vindduk.

Lycka till med projektet :)
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Under 25 år på olika husfabriker har jag inte varit med om att lägga blecket under vindpappen.
 
Jag är helt fascinerad över vilka volymer folk räknar med kommer formligen spruta in mot vindduken. Jag är med på att i teorin så är det en logik i att ha plåten innanför duk, tejp och ett antal besvärjelser för att mana bort den sista vattenmolekylen.

I praktiken så är en panel tillräckligt tät, och en plåt spikad på samma nivå som spikläkten duger tillräckligt bra, och sen tar luftspalten upp det sista. Det regnar sidledes några dagar per, och inte ens då strömmar det vatten från överblecken.

Plåt under endast lock har jag sett skador av.

Plåt på spikläkt har jag aldrig sett skador av.

Plåt under vindduk är omständigare när du väl vill göra justeringar, byta plåt eller fönster.
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
Hur gör man om man har fasadskivor utan vindduk?
 
T Tsdoesds skrev:
Jag är helt fascinerad över vilka volymer folk räknar med kommer formligen spruta in mot vindduken. Jag är med på att i teorin så är det en logik i att ha plåten innanför duk, tejp och ett antal besvärjelser för att mana bort den sista vattenmolekylen.

I praktiken så är en panel tillräckligt tät, och en plåt spikad på samma nivå som spikläkten duger tillräckligt bra, och sen tar luftspalten upp det sista. Det regnar sidledes några dagar per, och inte ens då strömmar det vatten från överblecken.

Plåt under endast lock har jag sett skador av.

Plåt på spikläkt har jag aldrig sett skador av.

Plåt under vindduk är omständigare när du väl vill göra justeringar, byta plåt eller fönster.
Om nu nederbörd var den enda fuktlasten…

Köp bättre kvalitet på plåt så slipper man byta den. Det blir billigare och mindre omständigt än att byta fuktskadad konstruktion och material.

Om man frångår teorin, bör man i varje fall göra en riskbedömning (sannolikhet och konsekvens) och fundera på om det är värt det.
 
useless useless skrev:
Hur gör man om man har fasadskivor utan vindduk?
Utveckla. Fasadskivor av? Oluftad?
 
S Snygg Sandra skrev:
Men vad löser det att skriva om det här? Det måste väl vara bättre att avsluta samarbetet och hitta någon annan som kan göra det så du blir nöjd?
Min fråga var om snickaren har rätt i hur plåten ska sitta 😉
 
M martinradbo skrev:
Det verkar vara en seriös snickare du har.

I en fasad så är det vindduken eller motsvarande som gör väggen tät. Själva fasaden är bara ett yttre skydd mot sol, regn och vind som tar det mesta av regnet, men det är vindduken som ska vara 100 % tät och det kan alltså rinna lite fukt och vatten på den.

Jag monterar därför alltid ÖB innanför vindduken så att vatten kan rinna korrekt. Det kräver lite skicklighet och noggrannhet ja. Mitt sätt är att sen tejpa fast vindduken mot plåten så att det inte kan blåsa upp vatten där heller. Det måste man göra så högt upp att panelen sen döljer tejp och vindduk.

Lycka till med projektet :)
Tack för ett bra svar. Vad är öb?
 
T trojlee skrev:
Och vi väntar fortfarande på en bild på det du anser är felaktigt utfört🤔
Förlåt att jag glömt. Det hade kunnat vara så oxå att man jobbar
 
E Evalarsson36 skrev:
Tack för ett bra svar. Vad är öb?
öb = överbleck
 
  • Gilla
Evalarsson36
  • Laddar…
useless useless skrev:
T ex såna här skivor: [länk]
Produkten skall ha en bakomliggande vindtät konstruktion enl. deras beskrivning (vindskiva ex.vis).
Skulle isolerskivan vara vindtät och ingå i den vindtäta konstruktionen placeras droppbleck bakom den vindtäta konstruktionen.
 
E Evalarsson36 skrev:
Tack för ett bra svar. Vad är öb?
Ledtråd: Trådens rubrik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.