Vi har ett hus från 1924 med tre våningsplan inklusive källare som ursprungligen blev byggt med självdrag, men som senare blivit kompletterat med bergvärme och vattenradiatorer så den ursprungliga ventilationslösningen fungerar inte längre. Vi har dessutom bytt fönster och dörrar så huset är sannolikt tätare än vad det var förut, även om jag fortfarande tror att det nog inte kan klassas som tätt.

För att försöka få till vettig luft inne så har det installerats fläktar (Pax Calima) som går konstant. Dessa har blivit placerade på alla våningsplan enligt röda pilar på bilderna i det här inlägget. Fläktarna har ställts in på högsta fart, vilket enligt Pax-appen är 19 liter/sek i grund, 25 liter/sek för ljussensor och 30 liter/sek för fuktighetssensor. Trots detta står luften helt still på övervåningen och på somrarna har det varit extremt varmt och kvavt.

Vi tog därför dit en ventilations-"expert" för att få en offert på åtgärd. Han sa då att de spaltventiler vi hade i fönstren (i princip alla fönster på alla våningsplan) var för små och att vi behövde riktiga friskluftsventiler. Dessa skulle enligt honom placeras ovanför fönstren på övervåningen och i vardagsrummet på entréplan. Han tyckte även att en till fläkt skulle installeras mellan kök/matplats. Källaren behövde inte göras något åt.

Enligt "expertens" rekommendationer installerades friskluftsventiler på övervåningen och i vardagsrum. Fläkt mellan kök/matplats har vi inte satt dit.

Ritning av en källare med gillestuga, bastu, gästrum, WC/dusch och tvättutrymmen, två utgångar markerade med pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Entréplansritning: kök, vardagsrum, kamin, WC, hall, och markeringar för entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning övervåning i hus med tre sovrum, klädkammare, hall, badrum. Färgade pilar markerar utgångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vi har konstaterat efter det är att luften fortfarande står still på övervåningen. Efter att ha googlat en massa tror jag mig förstå att huset drar in luft i källare och entréplan som värms upp och sen skapar ett övertryck på övervåningen. Att då ha friskluftsventiler nära taket får inte önskad funktion, kanske precis tvärtom.

Min fråga är nu vad jag kan göra åt det här?
Jag har övervägt att montera den fläkt mellan kök/matplats på entréplan som "experten" tipsade om (markerad blå i bilden), men eftersom hans övriga tips inte fick önskad effekt så blir jag ju tveksam.
Jag har även efter eget huvud tänkt att jag behöver kunna dra ut mer luft på övervåningen. Exakt hur det ska gå till har jag inte löst, men tänker att antingen en starkare fläkt i badrummet eller kanske till och med en andra fläkt i badrummet.


Tips mottages väldigt tacksamt!
 
Redigerat:
G Greytooth skrev:
Vi har ett hus från 1924 med tre våningsplan inklusive källare som ursprungligen blev byggt med självdrag, men som senare blivit kompletterat med bergvärme och vattenradiatorer så den ursprungliga ventilationslösningen fungerar inte längre. Vi har dessutom bytt fönster och dörrar så huset är sannolikt tätare än vad det var förut, även om jag fortfarande tror att det nog inte kan klassas som tätt.

För att försöka få till vettig luft inne så har det installerats fläktar (Pax Calima) som går konstant. Dessa har blivit placerade på alla våningsplan enligt röda pilar på bilderna i det här inlägget. Fläktarna har ställts in på högsta fart, vilket enligt Pax-appen är 19 liter/sek i grund, 25 liter/sek för ljussensor och 30 liter/sek för fuktighetssensor. Trots detta står luften helt still på övervåningen och på somrarna har det varit extremt varmt och kvavt.

Vi tog därför dit en ventilations-"expert" för att få en offert på åtgärd. Han sa då att de spaltventiler vi hade i fönstren (i princip alla fönster på alla våningsplan) var för små och att vi behövde riktiga friskluftsventiler. Dessa skulle enligt honom placeras ovanför fönstren på övervåningen och i vardagsrummet på entréplan. Han tyckte även att en till fläkt skulle installeras mellan kök/matplats. Källaren behövde inte göras något åt.

Enligt "expertens" rekommendationer installerades friskluftsventiler på övervåningen och i vardagsrum. Fläkt mellan kök/matplats har vi inte satt dit.

[bild]
[bild]
[bild]

Det vi har konstaterat efter det är att luften fortfarande står still på övervåningen. Efter att ha googlat en massa tror jag mig förstå att huset drar in luft i källare och entréplan som värms upp och sen skapar ett övertryck på övervåningen. Att då ha friskluftsventiler nära taket får inte önskad funktion, kanske precis tvärtom.

Min fråga är nu vad jag kan göra åt det här?
Jag har övervägt att montera den fläkt mellan kök/matplats på entréplan som "experten" tipsade om (markerad blå i bilden), men eftersom hans övriga tips inte fick önskad effekt så blir jag ju tveksam.
Jag har även efter eget huvud tänkt att jag behöver kunna dra ut mer luft på övervåningen. Exakt hur det ska gå till har jag inte löst, men tänker att antingen en starkare fläkt i badrummet eller kanske till och med en andra fläkt i badrummet.


Tips mottages väldigt tacksamt!
Hejsan..
Är din toadörr på övervåning helt tät? du vill ha en glipa i ovan/underkant av dörren för att få till en cirkulation på luften. Annars kommer det som du säger bildas ett övertryck så fort dörren är stängd.

Du har 4 paxfläktar som drar 19l/s? alltså ungefär 76l/s i frånluft.
Jag har VÄLDIGT svårt att se att dina spaltventiler ger dig mer än 76l/s tilluft.
 
Toadörren på övervåningen är tillkapad i underkant för att skapa en liten glipa, plus att den inte stängs när inte någon är där. Toadörren på entréplan är inte gjort något med, men än originaldörr med stora inbyggda glipor. Men jag funderar på om jag ska kapa till båda dörrarna i överkant för att försöka få bättre inflöde till de rummen.

Ingen aning om hur mycket spaltventilerna kan ge, men nu finns det ju utöver det riktiga friskluftsventiler.

Med min lekmannalogik kan jag inte se att tillflödet av luft borde vara problemet, utan istället att luften inte åker ut som den ska. Trots många fläktar.
 
O
G Greytooth skrev:
Vi har ett hus från 1924 med tre våningsplan inklusive källare som ursprungligen blev byggt med självdrag, men som senare blivit kompletterat med bergvärme och vattenradiatorer så den ursprungliga ventilationslösningen fungerar inte längre. Vi har dessutom bytt fönster och dörrar så huset är sannolikt tätare än vad det var förut, även om jag fortfarande tror att det nog inte kan klassas som tätt.

För att försöka få till vettig luft inne så har det installerats fläktar (Pax Calima) som går konstant. Dessa har blivit placerade på alla våningsplan enligt röda pilar på bilderna i det här inlägget. Fläktarna har ställts in på högsta fart, vilket enligt Pax-appen är 19 liter/sek i grund, 25 liter/sek för ljussensor och 30 liter/sek för fuktighetssensor. Trots detta står luften helt still på övervåningen och på somrarna har det varit extremt varmt och kvavt.

Vi tog därför dit en ventilations-"expert" för att få en offert på åtgärd. Han sa då att de spaltventiler vi hade i fönstren (i princip alla fönster på alla våningsplan) var för små och att vi behövde riktiga friskluftsventiler. Dessa skulle enligt honom placeras ovanför fönstren på övervåningen och i vardagsrummet på entréplan. Han tyckte även att en till fläkt skulle installeras mellan kök/matplats. Källaren behövde inte göras något åt.

Enligt "expertens" rekommendationer installerades friskluftsventiler på övervåningen och i vardagsrum. Fläkt mellan kök/matplats har vi inte satt dit.

[bild]
[bild]
[bild]

Det vi har konstaterat efter det är att luften fortfarande står still på övervåningen. Efter att ha googlat en massa tror jag mig förstå att huset drar in luft i källare och entréplan som värms upp och sen skapar ett övertryck på övervåningen. Att då ha friskluftsventiler nära taket får inte önskad funktion, kanske precis tvärtom.

Min fråga är nu vad jag kan göra åt det här?
Jag har övervägt att montera den fläkt mellan kök/matplats på entréplan som "experten" tipsade om (markerad blå i bilden), men eftersom hans övriga tips inte fick önskad effekt så blir jag ju tveksam.
Jag har även efter eget huvud tänkt att jag behöver kunna dra ut mer luft på övervåningen. Exakt hur det ska gå till har jag inte löst, men tänker att antingen en starkare fläkt i badrummet eller kanske till och med en andra fläkt i badrummet.


Tips mottages väldigt tacksamt!

Titta på den här filmen. Kort sammanfattning är att det är väldigt svårt att få bra luftflöde med enbart frånluft. Det du får göra är att justera ventilerna där du tycker det dra in för mycket luft till och börja med.
 
BirgitS
Hur stor yta är det på varje plan?
Man bör ju ventilera 0,35 l/s och kvm (varje plan för sig) för att få ett tillräckligt stort luftombyte.

Jag tycker att gästrummet i källaren borde ha en tilluftsventil.
Om det behövs mer frånluft där uppe kan det vara bättre att sätta en till fläkt i den hallen än att ha två i badrummet. Eller i stora sovrummets garderob.
 
Nissens
O Ossian K Olsson skrev:
[media]
Titta på den här filmen. Kort sammanfattning är att det är väldigt svårt att få bra luftflöde med enbart frånluft. Det du får göra är att justera ventilerna där du tycker det dra in för mycket luft till och börja med.
Konstigt, för nya hus byggs ofta med enbart frånluft och friskluftsventiler i ytterväggarna. Menar du att det inte är bra?
 
O
Nissens Nissens skrev:
Konstigt, för nya hus byggs ofta med enbart frånluft och friskluftsventiler i ytterväggarna. Menar du att det inte är bra?
Jag menar att enligt den forskningen som hänvisas till i filmen så är det svårt att få rätt luftflöde. Det är mycket som spelar in (tex en stängd dörr eller öppet fönster). Det gäller att tänka på det då.

Det går inte bara installera en PAX-fläkt som suger ut rätt mängd luft utan man måste tänka på helheten.
 
Nissens
O Ossian K Olsson skrev:
Jag menar att enligt den forskningen som hänvisas till i filmen så är det svårt att få rätt luftflöde. Det är mycket som spelar in (tex en stängd dörr eller öppet fönster). Det gäller att tänka på det då.

Det går inte bara installera en PAX-fläkt som suger ut rätt mängd luft utan man måste tänka på helheten.
Ja, ok. Självklart behöver man tänka på helheten. Men som jag uppfattade det så har TS anlitat proffs?
 
G Greytooth skrev:
Vi har ett hus från 1924 med tre våningsplan inklusive källare som ursprungligen blev byggt med självdrag, men som senare blivit kompletterat med bergvärme och vattenradiatorer så den ursprungliga ventilationslösningen fungerar inte längre. Vi har dessutom bytt fönster och dörrar så huset är sannolikt tätare än vad det var förut, även om jag fortfarande tror att det nog inte kan klassas som tätt.

För att försöka få till vettig luft inne så har det installerats fläktar (Pax Calima) som går konstant. Dessa har blivit placerade på alla våningsplan enligt röda pilar på bilderna i det här inlägget. Fläktarna har ställts in på högsta fart, vilket enligt Pax-appen är 19 liter/sek i grund, 25 liter/sek för ljussensor och 30 liter/sek för fuktighetssensor. Trots detta står luften helt still på övervåningen och på somrarna har det varit extremt varmt och kvavt.

Vi tog därför dit en ventilations-"expert" för att få en offert på åtgärd. Han sa då att de spaltventiler vi hade i fönstren (i princip alla fönster på alla våningsplan) var för små och att vi behövde riktiga friskluftsventiler. Dessa skulle enligt honom placeras ovanför fönstren på övervåningen och i vardagsrummet på entréplan. Han tyckte även att en till fläkt skulle installeras mellan kök/matplats. Källaren behövde inte göras något åt.

Enligt "expertens" rekommendationer installerades friskluftsventiler på övervåningen och i vardagsrum. Fläkt mellan kök/matplats har vi inte satt dit.

[bild]
[bild]
[bild]

Det vi har konstaterat efter det är att luften fortfarande står still på övervåningen. Efter att ha googlat en massa tror jag mig förstå att huset drar in luft i källare och entréplan som värms upp och sen skapar ett övertryck på övervåningen. Att då ha friskluftsventiler nära taket får inte önskad funktion, kanske precis tvärtom.

Min fråga är nu vad jag kan göra åt det här?
Jag har övervägt att montera den fläkt mellan kök/matplats på entréplan som "experten" tipsade om (markerad blå i bilden), men eftersom hans övriga tips inte fick önskad effekt så blir jag ju tveksam.
Jag har även efter eget huvud tänkt att jag behöver kunna dra ut mer luft på övervåningen. Exakt hur det ska gå till har jag inte löst, men tänker att antingen en starkare fläkt i badrummet eller kanske till och med en andra fläkt i badrummet.


Tips mottages väldigt tacksamt!
Hur tar sig luften ut från sovrummen på öv till överluften utanför dörr? Jo idealet är en lågt satt TF don och sen diagonalt i rummet ut till högt satt FL/överluften. Ovanför fönster hyfsat ineffektivt
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur stor yta är det på varje plan?
Man bör ju ventilera 0,35 l/s och kvm (varje plan för sig) för att få ett tillräckligt stort luftombyte.

Jag tycker att gästrummet i källaren borde ha en tilluftsventil.
Om det behövs mer frånluft där uppe kan det vara bättre att sätta en till fläkt i den hallen än att ha två i badrummet. Eller i stora sovrummets garderob.
Har inte exakt yta per plan, men hela huset är på 165 kvm så för enkelhetens skulle kan vi väl säga att varje plan är 55 kvm. Om det stämmer skulle ca 19 l/s behöver och det matchar ju entréplan och övervåningen ganska spot on med vad Pax-fläkten säger sig flöda i grundläge. Sen ökar den ju vid ljus och fukt, samt har en "cirkulations-funktion" som aktiveras 90 minuter om dagen. Så sett över dygnet lite marginal. I källaren skulle då flödet vara ca det dubbla mot 0,35 l/s och kvm.

Planlösningarna tog jag från vårt köp-prospekt och det kan väl konstateras att det inte stämmer helt perfekt. Till exempel så finns i gästrummet ett fönster med spaltventil. Så lite tilluft finns det där.

Det som inte heller syns på planlösningen är att det är snedtak på övervåningen. Så skulle man sätta en frånluftsfläkt i hallen eller i klädkammaren så hamnar de på kanske 80 cm höjd från golvet. Vilket kanske inte är ett problem?
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, ok. Självklart behöver man tänka på helheten. Men som jag uppfattade det så har TS anlitat proffs?
Vi anlitade en ventilationsfirma som kom och titta och skulle ge en offert. Han ställde frågor och efter att han förstod att huset är byggt för självdrag men att vi inte använder murstocken utan bergvärme så menade han att vi behövde mekanisk frånluft och större tilluftsventiler. Han mätte ingenting och det var kanske naivt/dumt av oss att bara tro på honom, men han verkade säker på sin sak och vi har hört en hel del om gamla hus byggda för självdrag med ändrade uppvärmningslösningar och dålig ventilation så vi trodde det var rimligt.

Gjorde ett helt ovetenskapligt test på övervåningen i de tre sovrummen. Tog bort själva ventilerna så att rören ut var fria och hängde ett toapapper över hålen (100 mm). I de två sovrummen som är på samma sida så fladdrade pappret litegrann och flyttades lite ut från väggen. Ibland fladdrade det lite mer och ibland sögs det fast mot väggen. Kanske fanns det något kontinuerligt flöde in, men det kändes som att vad jag uppfattade som vinden gjorde en del rörelse. I det tredje sovrummet (det med sned vägg, på andra sidan huset) rörde sig pappret inte alls utan låg plant mot väggen. Vid något tillfälle fick jag känslan att det gav en antydan till att sugas in något i röret, alltså att luften rörde sig utåt.

Kanske får ta hit ett till proffs som faktiskt mäter och föreslår åtgärd. Hade mest hoppats att bara kunna lösa det själv.

Dörren till rummen är för övrigt alltid öppna, även på natten står de på glänt för att kunna höra småbarn.

Att sätta in ett injusterat FTX hade säkert varit det bästa sättet att få till ventilationen bra. Men givet att huset är gammalt och inte byggt för det så gissar jag att det ur ett estetiskt och ekonomiskt perspektiv inte är särskilt tilltalande. Kanske låter tråkigt, men vi behöver inte få ventilationen perfekt men däremot så skulle vi vilja att den var bättre än nu.
 
H håbbe1961 skrev:
Hur tar sig luften ut från sovrummen på öv till överluften utanför dörr? Jo idealet är en lågt satt TF don och sen diagonalt i rummet ut till högt satt FL/överluften. Ovanför fönster hyfsat ineffektivt
Jag har förstått det nu, men nu sitter det tilluft både i form av ventil ovanför fönstren och spaltventil högt upp i fönstren. Om det går att undvika hade jag gärna sluppit göra ännu mer hål i ytterväggarna :/
 
Jo det är det som är bra med mek TF FL man får flödet dit man vill, självdrag kräver mer planering speciellt i ett äldre hus med fler våningar. I detta fall brukar man köra central fläkt på murstocken på taket som FL
 
Nissens
H håbbe1961 skrev:
Jo det är det som är bra med mek TF FL man får flödet dit man vill, självdrag kräver mer planering speciellt i ett äldre hus med fler våningar. I detta fall brukar man köra central fläkt på murstocken på taket som FL
Mekanisk tilluft är jag skeptisk till, mest av hygieniska skäl, rören ser inte kul ut inuti efter några år.

Jag har ett ca 20 år gammalt hus med endast mekanisk frånluft och tilluft direkt utifrån i friskluftsventiler i ytterväggarna. det är alltid fräsch luft inne.

Har frånluft i:
Toaletter/badrum/alla sovrum/kök/klädkammare.

Tilluft i:
Vardagsrum (dubbla)/alla sovrum/allrum (dubbla).

Att ta dit någon ventilationsexpert är nog klokt.
 
Nissens Nissens skrev:
Mekanisk tilluft är jag skeptisk till, mest av hygieniska skäl, rören ser inte kul ut inuti efter några år.

Jag har ett ca 20 år gammalt hus med endast mekanisk frånluft och tilluft direkt utifrån i friskluftsventiler i ytterväggarna. det är alltid fräsch luft inne.

Har frånluft i:
Toaletter/badrum/alla sovrum/kök/klädkammare.

Tilluft i:
Vardagsrum (dubbla)/alla sovrum/allrum (dubbla).

Att ta dit någon ventilationsexpert är nog klokt.
Kålle, har du du både från och tilluft i sovrummen hemma? Göteborgssventilation ;)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.