Eftersom det är lag (Jordabalken) på att man måste söka lagfart så är det väl bara att tipsa Lantmäteriet om att NN äger fastigheten.

LMT kan förelägga personen vid vite att söka lagfart.
 
Man kan väl begära en ägandeutredning av Lantmäteriet (?).

Det görs lite då och då ofta när det gäller samfälld mark som delats och ärvts i flera led. Till sist vet man inte vem som äger vad.

Om det då annonseras ut att en ägandeutredning skall göras så måste man visa och hävda sin äganderätt annars....

ja, jag vet inte detaljerna exakt men vad jag förstår så kan det säljas.
Vem som tar förtjänsten och vem som kan köpa, ja dessa detaljer får någon annan förklara...
 
Men, hur kan LM veta vem de skall förelägga om att ansöka om lagfart?
 
Jag tror att lantmäteriet hotar med auktion, den som anser sig äga huset får då bevisa det och begära lagfart, för att hindra försäljningen.
 
-MH- skrev:
Men, hur kan LM veta vem de skall förelägga om att ansöka om lagfart?
Förre ägaren till det kursade AB:t är ju den som är taxerad ägare enligt inlägg #5, så man kan ju börja där.
 
Är nog lite mer formellt än att hänvisa till "inlägg fem". :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Haha, jag menade ju inte precis att man ska ta min formulering i anmälan till LMV. :D
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nej, det finns inga "ödehus utan ägare". Det händer att avlidna personer står kvar som lagfarna fastighetsägare därför att deras anhöriga och andra arvtagare missar fastighetsinnehavet. Alldeles som roland berättar i inlägg 17 är detta vanligt beträffande samfälligheter och olika sorters abstrakta registerfastigheter. Men man behöver inte nödvändigtvis anlita LM för att bringa reda i saken.

Det räcker att släktforska. Först tar man fram den avlidnes bouppteckning. Saknas fastigheten där måste nu levande arvtagare (i yttersta nödfall = Allmänna arvsfonden genom Kammarkollegiet) göra en tilläggsbouppteckning. När finns fastigheten väl är bouppecknad förvaltas den av dödsboet, som således återuppstår eftersom man upptäckt ny egendom. Ibland tvingas man genomföra tilläggsbouppteckningar i flera generationer för att slutligen en nu levande ska kunna lagföra sig som ägare alternativt sälja egendomen.

Det händer också att arvtagarna iochförsig boupptecknat fastigheten, men sedan glömt att lagföra den vid arvskiftet eller överhuvudtaget inte skiftat dödsboet alls. De är då skyldiga att antingen lagfara fastigheten på dödsboet (som juridisk person) eller överföra den på vem som tillskiftats egendomen.

I det här fallet har fastigheten inte varit någon fysiker, utan juridisk person. Men i princip gäller samma sak: Man kan jämställa konkursutbrott med dödsfall. Konkursen utreds, och en förvaltare ser till att hålla alla överlevande så glada och nöjda de kan bli. När ingen kan bli gladare avvecklas konkursboet. Allt detta finns givetvis dokumenterat som offentlig handling. Och om det visar sig att förvaltaren missat egendomen får man göra omtagning. Det är då tingsrätten som blir första instans.
 
Om jag fattat situationen rätt, så finns det en potentiell ägare, men han/hon är inte lagfaren ägare eftersom han/hon inte skickat in papper på det.
 
-MH- skrev:
Om jag fattat situationen rätt, så finns det en potentiell ägare, men han/hon är inte lagfaren ägare eftersom han/hon inte skickat in papper på det.
Ja, det finns alltid en ägare, och det händer att någon annan av misstag är lagfaren.
 
Jo, fastigheter kan bli ägarlösa.
Man kan aldrig tvinga någon att bli ägare till en fastighet mot sin vilja. Så om dödsboet/konkursboet inte lyckas hitta någon som är villig att ta över ägandet så blir "ingen" ägare.

Hur det fungerar rent praktiskt vet jag inte. Konkurs- och dödsbon söker ju inte lagfart i sitt eget namn, det är bara avvecklingsorganisationer. När de tillgångar som kan fördelas är slut och bara en fastighet finns kvar, ska de då leva för evigt på papperet utan att i praktiken kunna utföra sitt ägaransvar i brist på resurser? Kanske är det så att de upplöses när inga tillgångar finns kvar, och en fastighet som inte kan säljas är inte en tillgång.

Den avlidne eller bolaget är fortfarande den senast inskrivne som ägare i fastighetsregistret, men de existerar ju inte i denna sinnevärlden längre. Är inte det samma sak som ingen ägare?

I praktiken är detta något som bara inträffar med fastigheter som har ett negativt värde. Typiskt då byggnader där rivningskostnaden är högre än markvärdet, eller förorenad mark som kräver sanering. I Stockholm C existerar förmodligen inga kostnader som är så höga, men beroende på platsen kan gränsen komma ganska långt ner.
 
Räknenisse skrev:
Jo, fastigheter kan bli ägarlösa.
Man kan aldrig tvinga någon att bli ägare till en fastighet mot sin vilja. Så om dödsboet/konkursboet inte lyckas hitta någon som är villig att ta över ägandet så blir "ingen" ägare.
De enda i strikt mening "herrelösa" fastigheterna som finns uppstår ur konkurser. Inte ur felskötta dödsbon.

Om den avlidne saknar släktingar och inte upprättat testamente bli Allmänna arvsfonden arvtagare automatiskt. Kammarkollegiet kan inte vägra ta emot ärvd egendom.

Även om ingen dödsbodelägare går med på att ta över som lagfaren ägare har dödsbodelägarna tillsammans juridiskt ansvar för dödsboets förvaltning. Den som har oturen att ärva egendom med negativt värde kan slingar sig undan personligt ansvar genom att begära dödsboet i konkurs.

Fastigheter får oftast negativt värde som följd av miljöbrott. I praktiken övervältras ytterst på det allmänna, som tar ansvar och befogenhet att ingripa till allmänhetens skydd.
 
se vad man finner med google,
Det verkar förekomma att någon inte söker lagfart.

Här kommer ett exempel då Ludvika kommun efter flera år lyckades bli ägare för att slutligen få riva några ägarlösa hus.

http://www.dt.se/dalarna/ludvika/formellt-klart-for-overtagande-av-vandaliserade-norgehus

Här kommer ett annat exempel på hur en privatperson lyckats köpa ägarlösa fastigheter, hur det gått till har jag ingen aning om.

http://www.dt.se/dalarna/ludvika/snart-inleds-uthyrning-pa-parkliden

Det här är iof. hyreshus med konkurser inblandat.
 
Här kommer lite mer info. om vad som kan hända vid en konkurs.

Texten kommer från länken nederst.
"
I samband med att ett aktiebolag begärs i konkurs kan det
inträffa att en fastighet kommer att sakna ägare. Efter det att
tingsrätten fastställt utdelningsförslag är en konkurs avslutad.
Ett aktiebolag är upplöst i och med att en konkurs har
avslutats utan överskott. Patent- och registreringsverket
avregistrerar bolaget. Fastighet som inte kunde realiseras
eller delas ut återgår till konkursgäldenären efter konkursens
avslutande. Fastigheten ägs då av en juridisk person som inte
existerar."

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ghet-utan-agare-vid-avslu_GK02L314/?text=true
 
Det behövs mao en Allmän Arvsfond för aktiebolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.