Hej jag har ett hus bredvid som är det sk ödehus.
idag enligt kommunen så finns ingen lagfaren ägare bara en taxerad ägare och det är ett konkursat aktiebolag
vem äger då huset så kommunen kan ställakrav på eller riva

mvh Seth
 
Det borde vara konkursboet, förstår inte riktigt hur det kan saknas lagfaren ägare? Kolla själv med lantmäteriet.

Det bör finnas en utsedd konkursförvaltare, som iofs knappas gör något, men ställs det viteskrav så tror jag att förvaltaren måste agera, han får inte dra på konkursboet ytterligare skulder.
 
det är rätt många år sen denna konkurs och jag har sett lagfarten och kommunen säger att det inte finns någon lagfaren ägare bara taxerad ägare och kommunen vågar inte göra något . kommunen försöker vite förelägga taxerade ägaren men kommer ej åt honom
 
men du har sett lagfarten, där måste väl ändå vara angivet en ägare? Som kan vara det konkursade bolaget. Men så länge det inte är likviderat så är det en juridisk person, som någon ansvarar för. Och jag tror inte att det går att likvidera ett bolag om det äger fast egendom.
 
ja och jag har nu pratat med lantmäteriet och det finns då en ägare och det är då det konkursade företaget och lagfarts ägaren hänger kvar och företaget finns inte kvar kollade med organisationnummret .
utan nu är det en person som står som taxead ägaren och den personen hade företaget vad jag förstått ,
kommuen sägs vilja riva det men säger då till mig att det inte finns en taxerad ägaren och på den lagfart jag sett är det bara steck men lantmäteriet säger att det står kvar på företaget.
 
Eftersom lantmäteriet ansvarar för uppgifterna så är dem du ska tro på. Kommunen ska få dessa uppdateringar också, men det kan ligga en del fördröjningar i informationsöverföringen som gör att vissa uppgifter är gamla.
 
kommunen verkar inte veta hur dom skall komma åt detta hus
 
Ditt tidigare inlägg var lite otydligt. Är du säker på att konkursen är klar för detta bolag? Försök få tag i konkursförvaltaren. Vem det är eller var kan få fram genom att ringa till den tingsrätt där konkursen handlagts.
 
vet ej när detta konkursade men mer än 10 år sedan
 
Fast om konkursen är avslutad så skulle det faktisk kunna vara så att fastigheten "hänger i luften". Det skall inte gå att avsluta en konkurs (tror jag), dvs låta konkursboet likvideras, om det finns fast egendom. Så där kan något ha gjorts fel.

Fast även om det skulle finnas en ovillig fysisk ägare, så kan det dra ut rejält på tiden ändå. Här i området där jag bor finns ett Ödehus (skulle varit värt 6 - 7 milj, om det vore i normalskick). Där lade kommunen ett rivningsföreläggande 2004, det äendet valsar fortfarande runt i domstolarna. Här i Stockholm kan man gå in via nätat och titta på diariet för en fastighet, man ser bara rubrikerna på dokumenten. Men i detta enda ärende finns det flera hundra dokument i diariet. Nu ser det ut som det finns ett slutdatum till december i år. Men då rivs det nog inte, det blir bara ett vite som faller ut. Ägaren har haft viten på 400 000 utdömda för att han inte river, men lyckades slippa betala efter en dom i mark o miljööverdomstolen, han ansågs inte kapabel att genomföra en rivning.
 
detta skrev kommuen
Bolaget som är lagfaren ägare sattes i konkurs för 20 år sedan. Handlingar finns inte kvar varken på tingsrätten, banken eller advokaten. Det går att se att fastigheten sålts men inte till vem. Troligen har taxerad ägare köpehandlingar men har inte registrerat köpet.
 
Aha, intressant. Låter som här finns ett kryphål i regelverket.
 
vill ha väck detta mögelhus . verkar totalt omöjligt
 
inte kul alls
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.