358 054 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Jag skäms nästan.. (nästan.. ) men jag har väl aldrig uppdaterat mina chilisar så lite som i år? !
Kanske någon enstaka bild, men i vanliga fall (alla andra år) brukar jag ju terrorisera er med bilder..!!
Så nu vill jag iaf visa att de lever.. och frodas och bor numer utanför hundburarna (de växte ur dem haha). Nisse har inte petat på dem (peppar peppar) och de ser jättefina ut.. speciellt några låga riktigt kompakta chinense-chilisar..
Dessa är "bur-chilisarna". Många blommar för fullt och jag har inte ens kollat om de har frukter.. (kan mycket väl vara några på g). De står forfarande under lampan.
Dessa fick flytta ur buren tidigare.. och har sedan dess bott utan växtlampa! Men det är ett söderfönster..
Kanske någon enstaka bild, men i vanliga fall (alla andra år) brukar jag ju terrorisera er med bilder..!!
Så nu vill jag iaf visa att de lever.. och frodas och bor numer utanför hundburarna (de växte ur dem haha). Nisse har inte petat på dem (peppar peppar) och de ser jättefina ut.. speciellt några låga riktigt kompakta chinense-chilisar..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa är "bur-chilisarna". Många blommar för fullt och jag har inte ens kollat om de har frukter.. (kan mycket väl vara några på g). De står forfarande under lampan.
Logga in
Skapa konto
Dessa fick flytta ur buren tidigare.. och har sedan dess bott utan växtlampa! Men det är ett söderfönster..
Potatisarna som jag lade att förgro i 12º i ett kylskåp ligger på plåten till höger. De som låg svalt i hallen ligger till vänster. Det började hända lite mer med de senare efter att jag täckte över dem med plast. Båda platserna tycks fungera. Men det måste vara fuktigt nog.
Jag har tänkt i tre år att jag skall skaffa en jordfräs. Sedan har jag tittat lite slött på annonser tills jag ville sätta potatisen och grävt landet för hand i stället. Så även i år. Nu är det potatis och lök i jorden här. Jag kanske skall lägga på en fiberduk också.
Jag har tänkt i tre år att jag skall skaffa en jordfräs. Sedan har jag tittat lite slött på annonser tills jag ville sätta potatisen och grävt landet för hand i stället. Så även i år. Nu är det potatis och lök i jorden här. Jag kanske skall lägga på en fiberduk också.
Renoveringsnovis
· Västra Götaland
· 107 inlägg
Härligt! Då kan jag slappna av gällande det. Det har kommit olika mycket i mina påsar med. Sätter du bara en knöl i varje kruka eller fler?Snigla skrev:[bild]
Har ingen plan .. började fundera häromdagen dock när det såg ut såhär hehe
MEN nu är de nere i krukor!
Det gick förvånansvärt bra.. de som hunnit växa till sig lite.. hade liksom en fast jordklump runt/i sina rötter.. så .. praktiskt taget lyfte jag bara över dem i tilltänkta krukan.. (hade medvetet sönder ena plastpåsen då jag inte ville ha av de fina stammarna/bladen.
Dock gick det inte lika lätt med den sista.. som knappt börjat växa.. där var all jord fortfarande ganska lös.. så ja.. nu försöker jag lappa och laga jordhögen i krukan hehe..
Men tror det kommer gå fina fisken
(har satt ner en ny dahlia i plastpåse nu!)
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Jag har aldrig upplevt att det måste vara fuktigt. Jag lägger mina potatisar på brickor i köket och de får tjocka gröna groddar utan att jag gör något mer med dem.A Avemo skrev:Potatisarna som jag lade att förgro i 12º i ett kylskåp ligger på plåten till höger. De som låg svalt i hallen ligger till vänster. Det började hända lite mer med de senare efter att jag täckte över dem med plast. Båda platserna tycks fungera. Men det måste vara fuktigt nog.
[bild]
[bild]
Jag tror dina har legat för mörkt om du tycker det går långsamt.
Det var inte mer än mina observationer och gissningar. De potatisar som låg i ett kylskåp är ju de som garanterat legat mörkast och också fått störst groddar. De som låg på en plåt på golvet i hallen började det hända saker med efter att jag sprayade vatten på dem och täckte över med plast vilket markant minskade mängden ljus. Så här såg knölarna ut. De groddar som redan var när jag köpte dem började se torra ut medan det grodde bra i kylskåpet.Mathildatiger skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 230 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 230 inlägg
Resten av förstasådden av tomater hamnade i hinkar i växthuset. Sorten är Paola. De ska senare planteras i större hinkar eller på friland.
Eftersom kål är näringskrävande tog jag och satte ut årets första plantor från pluggbrättet. Det är kallsådd pak choi och tatsoi. De såg jättefina ut.
Rotsellerin har vuxit fint. Har nog inte haft så fina plantor förut. Tror jag varit duktigare med att gödsla (guldvatten) än tidigare år.
Sötpotatisen växer också.
I helgen har jag sått en massa frön. På det varma badrumsgolvet står det melon, squash, pumpa och gurka. Salladslök också. Salladslök har jag aldrig lyckats med även fast det är en favorit hos min fru. Provat direktsådd och kallsådd men kanske varit för dåligt med kärlek…
Min frus favoritårstid med odlingstråg på golvet.
Jag sådde alldeles för mycket squash och pumpa. Ska nog åka och hämta koskit om det ska gå ihop sig i trädgården.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftersom kål är näringskrävande tog jag och satte ut årets första plantor från pluggbrättet. Det är kallsådd pak choi och tatsoi. De såg jättefina ut.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rotsellerin har vuxit fint. Har nog inte haft så fina plantor förut. Tror jag varit duktigare med att gödsla (guldvatten) än tidigare år.
Logga in
Skapa konto
Sötpotatisen växer också.
Logga in
Skapa konto
I helgen har jag sått en massa frön. På det varma badrumsgolvet står det melon, squash, pumpa och gurka. Salladslök också. Salladslök har jag aldrig lyckats med även fast det är en favorit hos min fru. Provat direktsådd och kallsådd men kanske varit för dåligt med kärlek…
Logga in
Skapa konto
Min frus favoritårstid med odlingstråg på golvet.
Jag sådde alldeles för mycket squash och pumpa. Ska nog åka och hämta koskit om det ska gå ihop sig i trädgården.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Satte ut den frösådda löken, sjukt smidigt att ploppa ner dem direkt från pluggbrättet.
Jag har inte satt dem i slutkrukor än.. jag gjorde ett mellanhopp.. då de måste stå inne en stund till.. (de kan klara sig i de krukor de fått.. men planen var nått större)Visan i mitt liv skrev:
Så jag tänker avvakta med beslutet.. när jag ser hur de växer .. (det verkar skilja som sagt.. en är väl 30 cm hög redan massor med blad.. och en har inte kommit upp alls än.. men mycket rötter)
Jag köpte "så de passade ihop".. så ev sätts alla i en/två stora..
(just nu sitter de en I varje.. fast en "Köpt knöl".. jag har inte delat dem på nått vis.. så vissa är ju 3-4 mindre)
Fick mina lökar från FG häromdagen och nu har jag planterat alla i krukor (utom rosenstav som jag inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med.. har köp både vit o lila)
Men det blev en hel hög krukor som vi var tvungna att hitta lite temp boende till hehe.. (tanken är ju att de ska få växa till sig i lugn o ro i krukorna nu.. och sedan planteras ut)
Bev 19 st krukor tror jag.. som nu har fått en egen hylla i vårt lilla hobbithus (lilla egenbyggda växthuset).. 2 sorters aklejor, hosta, rudbeckia, en dahlia till (fast den ligger i plastpåse inomhus), en rosa Veronika och stjärnklocka
Är ni nyfikna på hur det kan se ut när man köpt rötter .. vad man får? Hur de kommer..
De kommer packade i en kartong
Alla sorter har fått egen pappåse eller plastpåse (beroende på vad man beställt, vissa vill ju ha lite fukt kvar, andra vill vara torra)
Detta är plastpåsen där mina rudbeckiarötter låg (ibland får man en per påse, ibland om det är lite mindre rötter kommer alla i samma påse). I plastpåsen tror jag det ligger nått slags kokosmaterial.. som täcker rötterna.
Här är en av rötterna.. väldigt tjusiga tycker jag (alltså de ser friska, med mycket bra rötter).. dessa har börjat växa också..
Hoppas de fortsätter växa nu.. i sina nya hus..
Men det blev en hel hög krukor som vi var tvungna att hitta lite temp boende till hehe.. (tanken är ju att de ska få växa till sig i lugn o ro i krukorna nu.. och sedan planteras ut)
Bev 19 st krukor tror jag.. som nu har fått en egen hylla i vårt lilla hobbithus (lilla egenbyggda växthuset).. 2 sorters aklejor, hosta, rudbeckia, en dahlia till (fast den ligger i plastpåse inomhus), en rosa Veronika och stjärnklocka
Logga in
Skapa konto
Är ni nyfikna på hur det kan se ut när man köpt rötter .. vad man får? Hur de kommer..
Logga in
Skapa konto
Alla sorter har fått egen pappåse eller plastpåse (beroende på vad man beställt, vissa vill ju ha lite fukt kvar, andra vill vara torra)
Logga in
Skapa konto
Detta är plastpåsen där mina rudbeckiarötter låg (ibland får man en per påse, ibland om det är lite mindre rötter kommer alla i samma påse). I plastpåsen tror jag det ligger nått slags kokosmaterial.. som täcker rötterna.
Logga in
Skapa konto
Här är en av rötterna.. väldigt tjusiga tycker jag (alltså de ser friska, med mycket bra rötter).. dessa har börjat växa också..
Angående potatis.. har tyvärr ingen mer bild just nu.. men
Detta är två sorter.. står jättefint ( ) och ordningssamt på samma ställe..
Den ena står torrt, den andra står jordigt..
De är köpta samma dag, hade ungefär lika mycket eller lite tentakler (när de köptes)..
De sattes i sina resp temp hem samma dag
Samma temp/sol/ljus osv..
Jorden vattnas nån gång när det blir torrt.. likväl som jag sprayat de "torrsatta" nån gång med blomspruta..
Här ser man skillnad.. de i jorden har börjat få blast.. o rötter
Logga in
Skapa konto
Detta är två sorter.. står jättefint ( ) och ordningssamt på samma ställe..
Den ena står torrt, den andra står jordigt..
De är köpta samma dag, hade ungefär lika mycket eller lite tentakler (när de köptes)..
De sattes i sina resp temp hem samma dag
Samma temp/sol/ljus osv..
Jorden vattnas nån gång när det blir torrt.. likväl som jag sprayat de "torrsatta" nån gång med blomspruta..
Här ser man skillnad.. de i jorden har börjat få blast.. o rötter
Det är så mycket bättre kvalitet på de barrotade plantorna från Farmer Gracy än från de företag som marknadsför sig på svenska att jag bestämt mig för att hålla mig till FG hädan efter. Vilket dock inte innebär att jag får handla varje gång jag ser ngt roligt...Snigla skrev:Fick mina lökar från FG häromdagen och nu har jag planterat alla i krukor (utom rosenstav som jag inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med.. har köp både vit o lila)
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Jag tycker också de har bra kvalitet på sina varor.. (därför jag återkommer som kund) - men jag har också beställt frånJiji skrev:
Bulb - (holland) också.. det var kanonlökar (köpte främst tulpaner..)
Bulb - (sverige).. helt okej.. men när jag slog ihop kostnaden för det jag skulle ha, var det billigare att köpa i utlandet.
Odla - återkommer jag oftast till också..har köpt utrustning, sticklingar (pelargoner), några rötter och lökar.. har inte haft några minnesvärda problem (och de problem jag haft, har de skött snyggt och jag har fått nytt.. sist var det ett lökjärn där det var en spricka i handtaget.. kostade dem mer att skicka ett till mig än de fick betalt för det från början av mig..). Dock känns de som de blivit snäppet dyrare senaste åren..
Klostra - de är lite ojämna kan jag tycka.. vissa saker topptrim.. andra tveksamt. Har flera år beställt.. sättlök . sättpotatis.. vitlöksutsäde ..köksträdgårdsväxter.. nått år var det sämre utsäde än det brukar, ett år var det sorgmygg i mängder.. (och nån av de små köksplantorna hade tagit lite illa vid sig pga dem). Synd, för när de är bra.. är de bra! Har beställt av dem i år också hehe.. (så jag ger dem ofta flera chanser o göra bättre ifrån sig.. om de överlag har bra saker!)
.. och så Farmer Gracy då.. alltid lika "roligt" att beställa på en engelsk sajt.. och så skickas grejerna från holland ändå Men har aldrig blivit besviken här.. visst nån rot har varit i minsta laget nån gång, men den har varit frisk o livskraftig! (dvs inga problem). Frakten är helt okej även om man inte bär upp till fraktfritt (vilket iof inte är några som helst problem ) .. min gräns ligger eg under "fraktfrittgränsen" för att shoppa växter (man är ju inte helt gjord av pengar och det är mycket man vill ha. ). Köper mest här och kompletterar ifrån andra..
Handlar grejer och fröer från andra ställen också..
OCH så försöker jag gynna min lokala plantshop (Flyinge Plantshop - toppen turistställe för oss som gillar trädgård. och snurrar i skåne..) .. köper buskar, träd och en del fina plantor där med
jag har dålig erfarenhet av barrotat från Klostra men tulpaner tex har det absolut inte varit ngt problem med. Men barrotade perenner köper jag nu mer bara från FG om jag inte kan inspekterar rötterna innan jag handlar.
Jag läser nästan bara engelskspråkig växtlitteratur och tittar i princip uteslutande på brittiska växtprogram. Det är en helt annan inställning till trädgård i UK och företag som vänder sig till den brittiska marknaden håller -generellt- högre kvalitet.
Sedan kommer ju växterna från de stora odlarna i framför allt Nederländerna och Tyskland och till viss del Danmark ändå. Att hitta växtmaterial som är ursprungsförökat i Sverige är väldigt svårt nu för tiden.
Jag läser nästan bara engelskspråkig växtlitteratur och tittar i princip uteslutande på brittiska växtprogram. Det är en helt annan inställning till trädgård i UK och företag som vänder sig till den brittiska marknaden håller -generellt- högre kvalitet.
Sedan kommer ju växterna från de stora odlarna i framför allt Nederländerna och Tyskland och till viss del Danmark ändå. Att hitta växtmaterial som är ursprungsförökat i Sverige är väldigt svårt nu för tiden.