Jag grävde om en låda som jag inte rört på ett par år. Det kanske kan räknas som årets första skörd.
Trädgårdsland med jord, korg med grävda knölar, jordbruksarbete, höst eller vår, odling utomhus, nedbruten grönska.

• Gilla
Lill72 och 5 till
  • Laddar…
S
Planterade ut San Marzano-tomaterna i växthuset. Tyckte det svämmade över inomhus.

Ska byta de skördade tomaterna mot tomatsås i sommar. :giggle:

Bredsådde några byttor med olika tomater och ställde i växthuset.

• Ett växthus med odlade plantor i upphöjda tegelbäddar, gröna stängda fönster, solljus, vår eller sommar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 5 till
  • Laddar…
En hand håller en gren med vita blommor mot en otydlig trädgårdsbakgrund. Vårblomning, natur, enkelhet.
Skapa konto

PLOMMONTRÄDET (komet) har börjat blomma (mitt ”nya” på innergården). Vi fick en liten skål med skörd förra året.. hoppas på mer i år.. (hm, är det tredje året det sitter måntro?! :thinking:)

:love:

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
I Stockholm varnas det för minusgrader nattetid till nästa helg, så jag har inte vågat sätta potatis etc än :cry:

Fairlane Fairlane skrev:
I Stockholm varnas det för minusgrader nattetid till nästa helg, så jag har inte vågat sätta potatis etc än :cry:
Så länge den inte fått blast ovan jord borde det vara lugnt. Det blir ju inte minus i jorden.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Och jag har varit med om att blasten frusit ner och potatis tagit sig igen.

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Så länge den inte fått blast ovan jord borde det vara lugnt. Det blir ju inte minus i jorden.
Nej minus blir det väl inte, men temperaturen sjunker nog klart under rekommenderade 7-8 grader för sättande av potatis.
Jag har dessutom mina potatisar i pallkragar och potatishinkar.

Fairlane Fairlane skrev:
Nej minus blir det väl inte, men temperaturen sjunker nog klart under rekommenderade 7-8 grader för sättande av potatis.
Jag har dessutom mina potatisar i pallkragar och potatishinkar.
Du kanske kan lägga fiberduk på natten för att vara på den säkra sidan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Hade visst en påse luktärter kvar så nu testar jag.
Synd att de finaste inte ville riktigt...
[bild] [bild] [bild]
Båda alternativen funkade, de som jag lade på papper för att sedan sätta kom lite på efterkälken men nu är de lika stora.
Växter i krukor med plastpåsar i växthus, fuktiga från kondens.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Här är resultatet hittills på ett försök av kallsådd i mars månad.
Dillen i den stora lådan växer, salladslöken i vita glassbyttan likaså men zinnia, rosenskära och pionvallmo lyser med sin frånvaro men det kanske inte är försent än.
Olika behållare med jord och spirande växter på träunderlag i solljus. Odling, trädgårdsskötsel eller plantering koncept.
Skapa konto

• Gilla
sinuslinus och 4 till
  • Laddar…
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Jag testade att slänga ner både ranunkel och dahlia i påsar efter att ha sett något om det gällande just dahlior.
Mina har inte kommit så långt som dina, men visst tar de sig! Nu funderar jag mer på hur jag flyttar över dem till kruka/rabatt från påsen utan att göra sönder påsen och bara sätta ner hela jordklumpen :seenoevil: Har du en plan så får du gärna dela med dig ;)
Växter odlas inomhus, täckta med plastpåsar, etiketter, på en bricka, solljus.
Skapa konto

Har ingen plan .. började fundera häromdagen dock när det såg ut såhär hehe

MEN nu är de nere i krukor!

Det gick förvånansvärt bra.. de som hunnit växa till sig lite.. hade liksom en fast jordklump runt/i sina rötter.. så .. praktiskt taget lyfte jag bara över dem i tilltänkta krukan.. (hade medvetet sönder ena plastpåsen då jag inte ville ha av de fina stammarna/bladen.

Dock gick det inte lika lätt med den sista.. som knappt börjat växa.. där var all jord fortfarande ganska lös.. så ja.. nu försöker jag lappa och laga jordhögen i krukan hehe..

Men tror det kommer gå fina fisken :)

(har satt ner en ny dahlia i plastpåse nu!)

• Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Bestämde mig för att vertikalskära gräsmattan i år, helt plötsligt har vårens täckodlingsbekymmer löst sig :geek:

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Bestämde mig för att vertikalskära gräsmattan i år, helt plötsligt har vårens täckodlingsbekymmer löst sig :geek:
Brukar bli mycket....

Snigla Snigla skrev:
Brukar bli mycket....
8 rullebörar fulla med under gräs, har tagit 1/4 av gräsmattan. :oops:

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
8 rullebörar fulla med under gräs, har tagit 1/4 av gräsmattan. :oops:
Blev det nått kvar då? (kanske bättre fråga haha)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.