Vi har den lampa som @Snigla länkar till. Sitter två 90 cm bredvid varandra på en 100*40 hylla. Funkar utmärkt, bortsett från att den del av armaturen som faktiskt lyser är 5 cm kortare i varje ände så hela längden kan inte riktigt utnyttjas. Har även 120 cm varianten, då täcker det bra över hela hyllan.

Vad gäller ljusstyrkan, i produktbeskrivningen står att 30 W motsvarar 177 W med glödtråd. Så om man tror på det skulle 60 W led motsvara 350 W glödtråd, på 0,4 kvm. Alltså typ 8-9 gånger så mycket som rekommendationen.

Anledningen till att vi satte två parallellt var att ljuset inte spreds så brett på det avstånd i höjd vi ville ha (<10 cm från växterna) och ytterkanten hamnade lite i skugga.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Vi har den lampa som @Snigla länkar till. Sitter två 90 cm bredvid varandra på en 100*40 hylla. Funkar utmärkt, bortsett från att den del av armaturen som faktiskt lyser är 5 cm kortare i varje ände så hela längden kan inte riktigt utnyttjas. Har även 120 cm varianten, då täcker det bra över hela hyllan.

Vad gäller ljusstyrkan, i produktbeskrivningen står att 30 W motsvarar 177 W med glödtråd. Så om man tror på det skulle 60 W led motsvara 350 W glödtråd, på 0,4 kvm. Alltså typ 8-9 gånger så mycket som rekommendationen.

Anledningen till att vi satte två parallellt var att ljuset inte spreds så brett på det avstånd i höjd vi ville ha (<10 cm från växterna) och ytterkanten hamnade lite i skugga.
Då kanske det va spridningen då som jag misstänkte lite först (min lilla Edit där.. tidigare idag)

Led e lurigt tycker jag, även när jag köper vanliga ”huslampor” :cool: därför jag frågar runt lite när det kommer till led..

Min 4x54 w T5 lysrörs.. växtlampa.. (120 cm).. skulle kunna lysa upp mer har jag en känsla av.. i år blev det två hundburar hehe.. så hm.. 45-50 cm djupt och 120 cm långt.. (y) växterna trivs!

Planterat om småtomater..

Unga tomatplantor i grönt odlingskärl, inomhusmiljö, med märklappar. Färgblyertspennor och sprayflaska syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från lille tråget..

En ung planta i svart kruka hålls av en person, med ytterligare jord i bakgrunden.
Skapa konto

En hand håller en kruka med en liten tomatplanta på ett bord inomhus.
Skapa konto

Till egna krukor (y):)

• Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
S
A Avemo skrev:
Det har inte svämmat över än här. Men det kommer nog. Det är ju inte ens maj.
[bild]
Det har inte svämmat över här heller. :rofl:
Tomatplantor i krukor inomhus under växtlampor, med stödpinnar, omgiven av andra växter och hushållsartiklar.
Skapa konto

Kollade till min kallsådd i växthuset. Den är lite sen men men. Kål och lök.

Planteringsbrickor med unga grönväxter i växthus, jord, små plantor, skyddat odlingsmiljö.
Skapa konto
Plantor i ett växthus med etiketter, odlingsbrickor, unga grönsaksplantor, jord, dagljust.
Skapa konto

Tänkte kallså lite tomater i veckan till mina tomatpålar.

• Gilla
  • Haha
Fadai och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det har inte svämmat över här heller. :rofl:
[bild]

Kollade till min kallsådd i växthuset. Den är lite sen men men. Kål och lök.

[bild] [bild]
Tänkte kallså lite tomater i veckan till mina tomatpålar.
Min kompis kallsådde tomater (sthlm) i växthus i början på april och de har kommit upp redan (y)

(skrattade åt ditt ”översvämmande”.. resten får tummen upp) (y)

Lila blomma med gröna blad, blank mörk yta, ordet "VAMPIRE" överlagrat i bilden.
Skapa konto

Flera chilisar blommar här i huset..

Är nästan lite imponerad över hur starka plantor det blivit (stadiga) med tanke på att de stått i bur och jag har inte kunnat peta så mycket på dem som jag brukar (vilket normalt gör dem stadigare).Inga stödpinnar eller "nedplanteringar" heller

Jag har ju inte ens planterat om dem igen.. (brukar ha hunnit byta en gång till vid detta laget).. tror faktiskt att många av dem kommer få gå direkt till sina slutkrukor.. utan mellanlandning i år!

Måste bara diska klart krukorna/tömma (från förra året)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Fadai
Blivit kallt igen och haglat/snöat/regnat idag, så jag tog in lite blomsådder fr växthuset. Jord i plastbehållare, etikett för "Sommaraster", odlingslåda vid fönster, inga växter synliga.
Skapa konto

• Plastförpackning med "Gröna Drivor" etikett, troligen innehållande grönsaker, nära ett fönster och överlappad papperslapp.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Ja vädret är lite opålitligt.. i förbifarten lyckades jag se att det skulle bli minusgrader även här (!) ... så jag ska komma ihåg att lägga på en "fiff" på mitt lilla växthus plastväxthus ute över natten (har lite småblommor ute)

Har lite sällskap på toaletten haha.. (man använder de fönster man har..)

De är lite ynkliga.. men de växer! Äntligen rör de sig iaf.. känns som de stått stilla länge.. (annat är det med chilin som växer in i lampan på ettt dygn - vi höjer bara lite i taget) :)

Flera plantodlingsbrickor med unga växter och etiketter framför ett fönster.
Skapa konto

Bland annat Prästkrage (närmast kameran).. sedan hann jag glömma vad det var mer.. den "längre" är nog en strö "buskkrasse" som kommit ifrån sina kompisar (som är större!)

• Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Snigla Snigla skrev:
Ja vädret är lite opålitligt..
Det kan man lugnt säga. Riktigt aprilväder idag i Stockholm. Strax efter lunch yrde det rejält med snö i luften utanför huset. Temperaturen var dock 10 plusgrader så det låg inte länge på marken.

• Wow
Snigla
  • Laddar…
Tomatproblem. På Garderners Delight så blir stammen angripen och torr på nåt sätt. Det är bara på den sorten vilket är synd då den är god.
Nån mer som misslyckats med just denna sort?
Sådda från en köpe-fröpåse.
Växter i krukor på ett träbord, med etiketter, vissna löv och fuktig jord.
Skapa konto

• Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har någon (eller snarare några) Gardeners delight i mängden. Jag lyckades åter med misstaget som jag svurit på att aldrig göra, "jag kommer ihåg och märker sen"... så lite oklart vad som är vad på några av tomatplantorna, men ingen har torkat sådär.

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Tomatproblem. På Garderners Delight så blir stammen angripen och torr på nåt sätt. Det är bara på den sorten vilket är synd då den är god.
Nån mer som misslyckats med just denna sort?
Sådda från en köpe-fröpåse.
[bild]
Har haft liknande problem, men vet inte om det var på GD .. (men de gånger vi odlat den har vi blivit besvikna.. så det slutade vi med.. de gav aldrig mycke skörd och smakade inte mycket.. trots att alla talade så väl om den.. men efter mycket efterforskning verkar det finnas två olika sorters hmm "stammar" på fröna.. den ena trist och den andra bra.. så en dag kanske jag ger den ett försök till.. med nya frön!)

Skulle chansa på att toppa den där i bild.. och testa och låta den stå i vatten o slå rötter.. (vill den blomma, låt den inte.. för då tar det såååå lång tid innan nått annat händer).. klipp ovanför det ljusa dåliga.. (vid det friska håriga som vill i vatten ovanför..)

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har haft liknande problem, men vet inte om det var på GD .. (men de gånger vi odlat den har vi blivit besvikna.. så det slutade vi med.. de gav aldrig mycke skörd och smakade inte mycket.. trots att alla talade så väl om den.. men efter mycket efterforskning verkar det finnas två olika sorters hmm "stammar" på fröna.. den ena trist och den andra bra.. så en dag kanske jag ger den ett försök till.. med nya frön!)

Skulle chansa på att toppa den där i bild.. och testa och låta den stå i vatten o slå rötter.. (vill den blomma, låt den inte.. för då tar det såååå lång tid innan nått annat händer).. klipp ovanför det ljusa dåliga.. (vid det friska håriga som vill i vatten ovanför..)
Ja, så kan jag ju göra, klippa av en stickling. Bra tips! När jag tänker efter så har jag fått nåt sånt här tidigare år men minns inte vilken sort det var på då. Tänker om olika tomatsorter är tåligare mot olika sjukdomar likt potatis.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.