Ska lägga ett förslag på nyttjanderättsavtal för jordvärme och enskilt avlopp på grannens (bondens) gräsytor.

Visst kan jag knåpa samman någon hyffsat lydande text, men det skulle inte skada att få ta del av något redan upprättat avtal. Någon som har några tips, eller egna avtalsmallar att bjuda på?
 
Om jag har förstått rätt är nyttjandrättseavtal knutna mellan personer och servitut mellan fastigheter. Googla på servitutsavtal. Det finns en del hyggliga mallar att kolla på. Se till att registrera servitutet hos inskrivningsmyndigheten.
 
perobe-6 skrev:
Om jag har förstått rätt är nyttjandrättseavtal knutna mellan personer och servitut mellan fastigheter. Googla på servitutsavtal. Det finns en del hyggliga mallar att kolla på. Se till att registrera servitutet hos inskrivningsmyndigheten.
Jag som alltid googlar allt, har inte gjort detta. :blushing: Nåväl hittade några varianter och knåpade samman ett exempel. Eftersom jag frågade om en mall, måste jag ju också bjuda på den här när jag gjort en. Jag är dock inte jurist, så om den håller för en prövning låter jag vara osagt.

//Norrbottenstorpet
 
Hej

Personligen brukar jag alltid ta med vad som händer när avtalet / servitutet upphör.
Ska marken återställas, anläggningan, slangar m.m. tas bort ?

Lycka till

norrbottenstorpet skrev:
Jag som alltid googlar allt, har inte gjort detta. :blushing: Nåväl hittade några varianter och knåpade samman ett exempel. Eftersom jag frågade om en mall, måste jag ju också bjuda på den här när jag gjort en. Jag är dock inte jurist, så om den håller för en prövning låter jag vara osagt.

//Norrbottenstorpet
 
Hemmakatten
Nu var det ett tag sedan tråden startades och frågan är kanske redan löst.

Men, om inte så anser jag att meningen där det står "av gammal hävd" måste bort. det finns ingen "hävd" enligt lag att luta sig mot. Däremot bör du se till att både avloppsanläggningen och vägen med eventuellt tillkommande rörgrav för ledningar kommer med i servitutet. Och det är bra att tillägga att servitutet gäller för all framtid.

Du har nu ett avtalsservitut. Det gäller för dig att spara nogaoch informera eventuella köpare av din eller grannfastigheten. Du kan också lämna in servituten till närmaste inskrvningsmyndighet (kolla under Lantmäteriet var de finns) och för en liten penning få servitutet inkrivet i fastighetsregistret, vilket är att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.