Tänk även på att 4% av någonting är bättre än 5% av ingenting... Lite som Swetrot är inne på ovan, det är viktigt att välja någon som har möjligheten att genomföra projektet.

Swetrot skrev:
Även vindkraftbolagen kan det där med förhandling och vet att det finns många som sitter med lågavkastande skogsskiften de fått ärva, långt ifrån sin bostad. Då kan budet bli 1,5%...

Vindkraftindustrin mår ganska dåligt och massor av byggen är lagda på is. Därför är det bra med en klausul som inte binder dig till en intressent mer än några år. Finns det inget färdigt kraftverk då måste du kunna gå vidare med en annan intressent.
Jag väntar ivrigt på brevet nu.
Hur många energibolag som sysslar med vindkraft i Umeå finns det?
1,5 % är ju pengar det med.
Nuvarande årlig inkomst är jaktarendet. 375 feta kr ...

Jag tror inte att risken för att isklumpar skall träffa nån i skallen är så stor. Det är ca 7 km till närmsta bebyggelse.

Läste någonstans att någon markägare blev skyldig att själv ta bort 30-40 ton betongfundament när vindkraftverk togs bort, det kostade mer än ersättningen han fått. Värt o tänka på.

Och varför inte använda fundamentet till ett nytt verk? Det skulle ju sänka kostnaden för det nya rätt mycket.

fresve skrev:
Läste någonstans att någon markägare blev skyldig att själv ta bort 30-40 ton betongfundament när vindkraftverk togs bort, det kostade mer än ersättningen han fått. Värt o tänka på.
Oj, men varför ta bort vindkraftverket?
Slits de ut så fort, jag tänkte att de var rätt långlivade?

Jag undrar för övrigt varför det dröjer så lång tid för dem att skicka över avtalet. Två veckor nu, segt.

torbeno skrev:
Jag tror inte att risken för att isklumpar skall träffa nån i skallen är så stor. Det är ca 7 km till närmsta bebyggelse.
Problemet i norr är väl att isrisken kräver stora säkerhetsavstånd = tillträde förbjudet till stora skogsområden omkring...?

Jag blev för några år sedan erbjuden 40kkr per år för ett verk på vår släktmark i norra Skåne. Det tyckte jag var bedrövligt dåligt betalt. Plus att upplåta mark till ett vindkraftverk antagligen gör att grannarna blir duktigt sura på en, så jag avstod den chansen iallafall.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
JPW skrev:
Problemet i norr är väl att isrisken kräver stora säkerhetsavstånd = tillträde förbjudet till stora skogsområden omkring...?

Jag blev för några år sedan erbjuden 40kkr per år för ett verk på vår släktmark i norra Skåne. Det tyckte jag var bedrövligt dåligt betalt. Plus att upplåta mark till ett vindkraftverk antagligen gör att grannarna blir duktigt sura på en, så jag avstod den chansen iallafall.
Tillträde förbjudet, det är ju intressant. Helt klart en aspekt att tänka på. Tack för input. Marken är längst in på området (vägen slutar där) men det känns ju så skoj att stänga av ändå.
40 000 per år, det var ju klart mindre än 150 000.

Så, nu först har det hänt lite i detta ärende. Det är ett ganska stort projekt och inte bara på min mark.
Över 1000 hektar och 35 snurror på upp till 210 meter och 5 MW. Och fler liknande projekt runt omkring. Är kallad till möte i nästa vecka som jag inte kan närvara på men har viss kontakt med en närboende som skall dit.
Lite förvånad att en sådan satsning görs men jag har ju rätt lite att förlora.
(Läste just att Big Glenn här i Göteborg bara är 145 meter)
Tänker mig att om ersättningen baseras på produktionen så är detta goda nyheter för mig :)

Hej
Fortfarande inget avtal skickat till mig men nu har de kommit ut med en första tänkt placering och nu ligger verken precis på gränsen till mina två plättar. Vad kan man nu anta? Blir det ingen ersättning alls? 4 st ligger precis på gränsen och två st ca hundra meter ifrån.
placering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Givetvis skall du ha ersättning, eftersom verken kan påverka möjligheterna att bygga på din mark. Här på Gotland är det i princip byggförbud inom 1 km från vindkraftverk.

mycke_nu skrev:
Givetvis skall du ha ersättning, eftersom verken kan påverka möjligheterna att bygga på din mark. Här på Gotland är det i princip byggförbud inom 1 km från vindkraftverk.
Aha, där ser man!
Tack, jag kan uppenbarligen inte mycket om detta.

Frågade om huruvida placeringen är spikad eller om den kan ändra sig mycket:

"Vi kommer inte att ansöka om specifika koordinater för vindkraftverken. Istället söker vi för ett visst projektområde, ett visst antal verk och maximal höjd för verken. Därutöver kommer vi att göra vissa ställningstaganden vilka områden som kommer att undantas från placering av vindkraftverk, vägar, etc. Om vi får tillstånd gäller i princip fri placering inom området med de reservationer vi gjort samt de som miljöprövningsdelegationen ger oss. Om vi får tillstånd kommer vi att gå vidare med att arbeta fram bästa möjliga layout med hänsyn till ovanstående. Eventuellt beslut om tillstånd kommer sannolikt tidigast under tredje kvartalet 2015."

Skall jag höra mig för med någon jurist redan nu? LRF eller någon annan?
Jag känner mig rätt okunnig och vill ju inte sumpa bort detta

Här finns mer info om hela projektet
http://www.holmen.com/samradsunderlag
Och en pdf
Högaliden 2
http://www.holmen.com/Global/Holmen...ögaliden/Samrådsunderlag Högaliden.pdf?305925

Hör absolut med LRF om du är medlem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.