J Joh_81 skrev:
Tack såg detta efter att jag har kollat lite mer noggrant Hade du behållt dessa två 400 väggskåp på den väggen där vasken/kyl-frys sitter eller ska man byta ut de mot ett 800? alt:1 tre 800 skåp eller två 800 i mitten samt 400 på var sida om dessa, vilket blir bäst? Tänkte ha vitrinluckor på den väggen på alla skåp.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Ha inte för många vitrinluckor eftersom det är mycket som man vill ha i överskåp som inte alltid ser så vackert ut. Vinglas är ju vackert men staplar av vardagsglas och muggar är ju inte alltid så prydligt. Vid diskmaskinen vill man ha nära till de skåp/lådor där vardagsglas, muggar och tallrikar står för att det ska gå snabbt att tömma den utan att man behöver bära omkring en massa i köket.
Två stycken 40 cm skåp rymmer mindre än ett 80 cm skåp eftersom dels själva stommen i mitten tar plats och dels kan man inte utnyttja utrymmet lika bra i smalare skåp.
Om du nu planerar att byta ut en del överskåp så kolla om det inte finns särskilda hörnöverskåp eftersom det är lite synd att ha ett tomrum i hörnet i stället för att utnyttja det till förvaring.
Två stycken 40 cm skåp rymmer mindre än ett 80 cm skåp eftersom dels själva stommen i mitten tar plats och dels kan man inte utnyttja utrymmet lika bra i smalare skåp.
Om du nu planerar att byta ut en del överskåp så kolla om det inte finns särskilda hörnöverskåp eftersom det är lite synd att ha ett tomrum i hörnet i stället för att utnyttja det till förvaring.
Tycker att du ritade mitt kök så bra så jag tänkte kolla om du har något bra förslag på en köksö med fyra barstolar i köket, vilket mått på ön hade du valt till köket? Totala måttet på köket är 3807 bred samt 5113 på längden minus bänkskåpens djup.J Joh_81 skrev:
Tur jag hade kvar ritningen i datorn då.
Var hade ni tänkt ha matbordet?
Såhär hade jag valt att göra själv, förutsatt att matbordet får plats under eller till höger utanför bilden, men jag tycker ju också att äter och umgås gör man i köket.
Med ön utmed arbetsbänken känns det som om man får bra avstånd till hon precis bakom ryggen, plus att man får en direkt linje till spisen. Självklart utdragslådor i alla skåp.
Den går såklart att göra både större och mindre.
Jag har själv 2,60x90 cm utan varken ho eller häll och det är väldigt trevligt, även om jag hade klarat mig på 2m. För små öar ser lite mesigt ut och blir inte så användbara. En ho hade säkert vart användbart, men då blir man genast mer låst vid att ön alltid ska stå på samma ställe.
90 djup känns lagom tycker jag, då får ni även in stolar och ben under bänkskivan. 1 m djup hade gått bra med, men bredare hade känts onödigt.
Minst 120 cm avstånd till arbetsbänken, gärna 130 eftersom diskmaskinsluckan tar lite plats när den är nerfälld. På gaveln går det faktiskt att dra ner avståndet lite, men minst 1 m skulle jag säga.
Såhär hade jag valt att göra själv, förutsatt att matbordet får plats under eller till höger utanför bilden, men jag tycker ju också att äter och umgås gör man i köket.
Med ön utmed arbetsbänken känns det som om man får bra avstånd till hon precis bakom ryggen, plus att man får en direkt linje till spisen. Självklart utdragslådor i alla skåp.
Jag har själv 2,60x90 cm utan varken ho eller häll och det är väldigt trevligt, även om jag hade klarat mig på 2m. För små öar ser lite mesigt ut och blir inte så användbara. En ho hade säkert vart användbart, men då blir man genast mer låst vid att ön alltid ska stå på samma ställe.
90 djup känns lagom tycker jag, då får ni även in stolar och ben under bänkskivan. 1 m djup hade gått bra med, men bredare hade känts onödigt.
Minst 120 cm avstånd till arbetsbänken, gärna 130 eftersom diskmaskinsluckan tar lite plats när den är nerfälld. På gaveln går det faktiskt att dra ner avståndet lite, men minst 1 m skulle jag säga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom på en sak till;
Jag föredrar att ha "gavlar" ner till golv på kortsidorna, för att få upp stabiliteten. Och så riskerar man inte att något barn springer in i den utstickande bänkskivan. Men är det IKEA-kök så tror jag inte de har någon färdig lösning på det. Det går ju sätta ett par 20 cm smala och 30 cm djupa skåp ytterst som på nya bilden. Tar lite plats från stolarna också. (Även om jag är skeptisk till att folk använder de där barstolarna så mycket.)
Jag föredrar att ha "gavlar" ner till golv på kortsidorna, för att få upp stabiliteten. Och så riskerar man inte att något barn springer in i den utstickande bänkskivan. Men är det IKEA-kök så tror jag inte de har någon färdig lösning på det. Det går ju sätta ett par 20 cm smala och 30 cm djupa skåp ytterst som på nya bilden. Tar lite plats från stolarna också. (Även om jag är skeptisk till att folk använder de där barstolarna så mycket.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 844 inlägg
Är ju bara att bygga en liten väggsnutt där annars så gaveln inte blir lövtunn. Typ skiva + 45 regel + skiva
Jag tänkte ersätta matbordet med en köksö med barstolar, svårt att veta om man ångrar sig i efterhand, kanske är dumt att ersätta matbordet med ön? Jag äter alltid i köket, det jag har funderat på är hur det skulle kännas att äta varje dag på en köksö med barstolar?! Måtten som du fixade hade jag också tänkt påJ Joh_81 skrev:Tur jag hade kvar ritningen i datorn då.
[bild]
Jag hade faktiskt valt ett riktigt köksbord framför köksö, om jag inte hade kunnat få båda, och placerat det på i stort sett samma ställe.
Då får tillräckligt med bänkyta i resten av köket ändå om du gör som tidigare förslag. Det ser lite mer hemtrevligt ut med köksbord kan jag tycka.
Ska du bara ha 4 platser så är ett runt bord inte fel heller. Gärna med en eller två iläggsskivor.
Då får tillräckligt med bänkyta i resten av köket ändå om du gör som tidigare förslag. Det ser lite mer hemtrevligt ut med köksbord kan jag tycka.
Ska du bara ha 4 platser så är ett runt bord inte fel heller. Gärna med en eller två iläggsskivor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Det är svårt att samtala när man sitter 3 eller 4 stycken på rad utan det blir möjligen samtal mellan två stycken som sitter bredvid varandra medan övriga känner sig utanför. Längden 240 cm behövs för att fyra stycken ska kunna sitta och äta mat bekvämt utan att slå armbågen i grannen så ha inga skåp bredvid sittplatserna som det föreslogs i något inlägg.
Jag hatar barstolar så jag tycker du ska satsa på ett riktigt köksbord där det går att samlas ordentligt
Barstolar passar inte i många hus, det är obekvämt att sitta på och det blir ofta inte så socialt när man sitter på rad. Det är mina tankar, många tycker annorlunda
Barstolar passar inte i många hus, det är obekvämt att sitta på och det blir ofta inte så socialt när man sitter på rad. Det är mina tankar, många tycker annorlunda
Om jag nu skippar köksö så funderar jag på var vi ska ställa våra köksmaskiner av olika slag, med lite tur så kanske man kan ställa de i de höga utdragbara lådorna eller var brukar ni ställa era köksmaskiner? Hade tänkt att ha luckor med hyllplan på köksön där vi hade tänkt att förvara köksmaskiner.