Hej,

Jag har rivit ner mitt gamla kök och har ett nytt på g.

På väggarna sitter stenhårda gamla spånskivor som påminner om mdf, mycket styvt och kompakt.

Jag hade egentligen inte tänkt byta dem utan bara lägga på ett lager gips för att få en trevlig yta att måla på och ljuddämpa lite i rummet bredvid.

Men sen kom konsekvenstankarna fram och jag undrar om det kanske är värt att lägga tid på att byta för att bli kvitt gamla spikhål? Det gamla köket är byggt -77, det rör sig om ca. 10 löp meter. Lägger upp en bild på den mest slitna delen.

Hade ni bytt? Tack.
 
  • Sliten vägg med äldre spånskivor och synliga spikhål, fläckar och smuts vid en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Nej, det hade jag inte gjort för jag tror inte att man sparar tid på det.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Hålen gör väl ingen skada bakom gipset? Jag inbillar mig att OSB-skivor är bättre än spån att skruva upp saker i. Men att förborra innan man skruvar upp skåpen lär ta mindre tid än att byta skivorna.
 
richardtenggren
Ska det sättas kakel behövs det väl typ gips bakom? :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ska det sättas kakel behövs det väl typ gips bakom? :)
I mitt kök var det tills nyligen plattor på masonitskivorna utan gips. Så visst går det att sätta kakel på annat än gips. Men som jag tolkar frågan gäller det om spånskivorna skall bytas ut innan gipsskivorna sätts upp. Inte om det skall vara gips ytterst eller inte.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
A Avemo skrev:
I mitt kök var det tills nyligen plattor på masonitskivorna utan gips. Så visst går det att sätta kakel på annat än gips. Men som jag tolkar frågan gäller det om spånskivorna skall bytas ut innan gipsskivorna sätts upp. Inte om det skall vara gips ytterst eller inte.
Nu när du säger det så tolkade jag nog det hela galet (y)
 
A Avemo skrev:
Hålen gör väl ingen skada bakom gipset? Jag inbillar mig att OSB-skivor är bättre än spån att skruva upp saker i. Men att förborra innan man skruvar upp skåpen lär ta mindre tid än att byta skivorna.
Jag tänkte så, även jag. Det jag mest ställde mig (kanske onödigt) kritisk till var om det var olämpligt att chansa med en del hål bakom gips just in case när jag skruvar upp det nya köket sen, utifall att jag ex. träffar gamla hål som gör att bara gipset får ta bärigheten, eller om det fanns en vedertagen sanning om hållfasthet att beakta eller så.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det hade jag inte gjort för jag tror inte att man sparar tid på det.
Det var inte tid jag egentligen var på jakt efter, utan säkra upp för eventuella felaktigheter jag inte beaktat vad gäller återanvändningen, men jag håller med. Tid lär gå åt
 
Är det bara hålen som du vill bli av med så skaffa rundstav eller grillpinnar i rätt diameter.
Doppa i trälim och tryck in i hålet. Knipsa av med en hovtång eller sidavbitare. Upprepa med samtliga hål.
Dagen efter så kapar du pinnarna jäms med skivan.
Klart.

Fast jag tvivlar på att det har någon praktisk betydelse. Rita ut måtten på gipset så ser du om något verkar krocka mycket och där kan du antingen skruva lite vid sidan av tänkt linje eller plugga enligt ovan.
 
BirgitS
D Davion skrev:
Det jag mest ställde mig (kanske onödigt) kritisk till var om det var olämpligt att chansa med en del hål bakom gips just in case när jag skruvar upp det nya köket sen, utifall att jag ex. träffar gamla hål som gör att bara gipset får ta bärigheten, eller om det fanns en vedertagen sanning om hållfasthet att beakta eller så.
Du kan ju kolla om du har stora hål just där skåpen (skenorna) ska skruvas fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.