Sommaren 2022 flyttade vi in i ett nyproducerat radhus, där det var ett ballingslövkök. Efter nu två år känner vi att vi vill göra en korrigering i vårt kök, där ett köksskåp är tänkt att flyttas, och ett hörnskåp läggas till.
Tyvärr verkar det som att Ballingslöv har ändrat sina mått på köksstommarna, vilket innebär att vill vi köpa ett köksskåp från ballingslöv med rätt höjd 720mm, och inte 768mm som de nu har på deras stommar, kommer det enklastade hörnskåpet kosta oss 4700 kr + moms, så runt 6000kr.
Eftersom det också behövs en bänkskiva som då tydligen inte får standardmått utifrån att vi lägger till ett hörnskåp blir den också mycket dyrare, och landar på runt 7000kr för strax under 2m.

Med nån täckskiva så verkar hela kalaset nå upp till runt 15 000kr, vilket känns orimligt mycket, då vi endast lägger till ett hörnskåp med en bänkskiva under 2m.
Varför köksstommen blir så dyr är att det tillkommer 1500kr + moms för att få ballingslöv att göra ett hörnskåp efter deras gamla mått.
Är det någon som har nån ide på hur våran lilla utbyggnad skulle kunna göras billigare, är det det bara så att vi får betala och se glad ut?

Jag har kikat runt, och hittat att Vedum har ett hörnskåp med rätt höjd, https://www.vedum.se/foretag/produk...-580-mm/hornbankskap-hojd-720-djup-580/101510
som jag ska se över möjlgihet att använda istället.
Men har fortfarande isåfall då problemet att bänkkskivan blir rätt dyr.
 
M mappe skrev:
Sommaren 2022 flyttade vi in i ett nyproducerat radhus, där det var ett ballingslövkök. Efter nu två år känner vi att vi vill göra en korrigering i vårt kök, där ett köksskåp är tänkt att flyttas, och ett hörnskåp läggas till.
Tyvärr verkar det som att Ballingslöv har ändrat sina mått på köksstommarna, vilket innebär att vill vi köpa ett köksskåp från ballingslöv med rätt höjd 720mm, och inte 768mm som de nu har på deras stommar, kommer det enklastade hörnskåpet kosta oss 4700 kr + moms, så runt 6000kr.
Eftersom det också behövs en bänkskiva som då tydligen inte får standardmått utifrån att vi lägger till ett hörnskåp blir den också mycket dyrare, och landar på runt 7000kr för strax under 2m.

Med nån täckskiva så verkar hela kalaset nå upp till runt 15 000kr, vilket känns orimligt mycket, då vi endast lägger till ett hörnskåp med en bänkskiva under 2m.
Varför köksstommen blir så dyr är att det tillkommer 1500kr + moms för att få ballingslöv att göra ett hörnskåp efter deras gamla mått.
Är det någon som har nån ide på hur våran lilla utbyggnad skulle kunna göras billigare, är det det bara så att vi får betala och se glad ut?

Jag har kikat runt, och hittat att Vedum har ett hörnskåp med rätt höjd, [länk]
som jag ska se över möjlgihet att använda istället.
Men har fortfarande isåfall då problemet att bänkkskivan blir rätt dyr.
Har du hört av dig till dem dem direkt och fråga om det möjligen finns kvar hos dem eller någon återförsäljare? (ingen aning om rimligheten i detta men de kanske kommer med en alternativ lösning för att du haft oturen att investera precis innan ett systembyte).
 
Blocket?

Annars kan du kanske bara sätta hyllplan mellan de två stommarna till höger och vänster.
 
Köp ett skåp från ikea och såga själv, galenskap att köpa från ballingslöv.
 
Mats-S
G gimmok skrev:
Köp ett skåp från ikea och såga själv, galenskap att köpa från ballingslöv.
Jo du, det märks att du inte har ägt ett kök från Ballingslöv, kvaliteten är milsvida högre än IKEA:s. Men givetvis är IKEA bra nog för många, men att komplettera ett Ballingslöv med ett IKEA skåp ... inte i min värld i alla fall.

Även din favorit IKEA byter då och då standard, det är bara att tugga i sig det 😉
 
Tack för engagemanget 😊 ska träffa säljaren som byggde våra kök nästa vecka, får se vad han kan få ihop!
Hade jag bott själv hade jag nog kunnat prova mig på att sätta dit hyllplan iom att att kommer täckas av täckskivor, men tror inte sambon är så pigg på det 😅
Sedan kanske det blir lite bökigt med bänkskiva upptill
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.