Jag har tänkt byta ut våra innerdörrar. Huset är från 1958 och dörrarna är inte av s.k. "gammal standard", snarare "gammal gammal standard" i så fall. De befintliga karmarna år 1965 resp 2065 höga. Jag tror inte vanliga M20/M21 går att få i utan att ta bort en bit av väggen och det vill jag helst slippa. Alternativet blir då att kapa av 25 mm i underkant på både dörr och karm. Jag är tveksam till detta eftersom det är spegeldörrar och symmetrin förstörs. Hur brukar man lösa det här problemet?
 
Hej! Precis så har jag gjort i mitt hus, tror inte att du kommer märka någon symmetriförlust.
 
Dörrarna jag kollat på heter Contura från Diplomat. De har en ram som är 100 mm runt om och en slät spegel. På just den modellen tror jag det syns rätt väl om man tar bort 25 mm i underkant. Jag tror inte det spelar någon roll på en traditionell spegeldörr. Jag får nog försöka hitta någon annan modell som passar med resten av huset och köpa en bra såg.
 
Har oxå det i mitt hus, MEN mitt problem är att dörrarna är endast 30mm breda (å massiva) vilket innebär att vad jag förstått inte bara kan byta ut till nya som är 40mm om man inte tänker på höjden. Då kommer låset fel. eller???

Hur mkt kan man ta bort i underkant utan att ta för mkt. Det är ju bara igentligen ett ramverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.