Hej på er!

Vi ska i sommar byta samtliga fönster på vårt hus som är ifrån 1909, vet att huset förmodligen inte är ifrån 1909, men det lär vara ifrån sekelskiftet någon gång.

Min fundering som då dök upp var ifall man skulle isolerat huset något ytterligare utifrån när man ändå byter fönster, samt byter ut ca hälften av den stående panelen. Resten av panelen är fräsch och kommer endast att målas om med slamfärg.

Väggarna består av timmer, ca 12-15cm tjocka, samt så tror jag att det ligger en papp eller dylikt på utsidan (innanför själva ytterpanelen).

Jag har tidigare hört lite olika synpunkter om man verkligen ska isolera ett hus bestående av timmerväggar eller inte.. Vad säger folket här inne?

Väldigt tacksam för den information ni kan ge mig :)
 
Det beror ju på hur man värderar olika aspekter. Det som talar för att isolera är ökad komfort och lägre energiförbruking. Men det medför i allmänhet att utseendet påverkas. Om man ska isolera så gäller det att göra rätt. Gör man fel så kan man förstöra huset på några år. Det finns flera metoder som funkar, det beror bland annat på hur mycket man tänker isolera.

Ska man isolera mycket kan man montera en fuktspärr på stommen och isolera på det. Men det kräver mer än 10cm isolering. (2*70 är nog lämpligt) Och det påverkar utseendet ganska mycket. vill man ha mindre isolering så är det bättre att inte ha något under, men då bör man nog inte gå över 45mm. Gärna någon typ av isolering som buffar fukt.
 
Det skulle inte duga att slå på någon sorts frigolitt/skiva när man monterar ner panelen.
Dem bygger ju oftast inte mer än ett par cm.
 
En frigolit andas väldigt dåligt, det skulle jag absolut inte sätta på utsidan av ett hus utan fuktspärr.
 
Så är det ju, och det var inte heller min tanke.
Men det finns ju andra sorts skivor som man kan montera på utsidan av fasaden (men innanför ytterpannelen).
Vet dock inte om detta är att rekommendera på vårt hus, därför jag är ute efter lite respons :)
 
Varför föreslår du lösningen om det inte var din tanke?
 
För att få igång en diskussion om alternativa lösningar, och vad som är att föredra till ett sånt här hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.