I den här tråden skriver vi inte om annat än det som har att göra med EL-förbrukningen, gällande Effekttaxa då spårar den snabbt ur.

Nu när det ska bli effektaxa över hela landet, så kan man fundera på om det är lönt att elda med ved och hålla ner sina kostnader med eget arbete i skog. När knubben ska klyvas så används en klyv och till ca 85 % så drivs den av en elmotror som har hydraliskt påverkan och klyver.
Med så olika debiteringar som det verkar vara mellan nätägarna och differans hur den ska ts ut i tid och pris. Så kommer det att skilja bra, i förhållande till vilken nätägare ni har. Kan bli en riktig kalldusch när räkningn kommer, då ni har klyvet en hel dag och kommit en bra bit över det som kallas snittet. Läser man en del inlägg på forumet, så kan det bli många 100-lappar extra den månaden som det klyvs i och hur mycket blir då en icke önskvärd överraskning. Var tog då vinsten vägen som man vill ha med vedeldning. Sen att de olika nätägarna sätter sina egna regler på det med tariffen är konstgt att dom får göra. Det med detta. Det ska väl vara lika i hela landet med effekttaxa och inte godtyckligt. Kan säga att jag kan stå en hel dag och klyva och vad det innebär i att kliva över snittet vet jag inte idag, men troligtvis så blir det nog en bra bit över och en häftig faktura kommer det nog att bli.
Hur ska ett s.k EL-uppror kunna ske med de monopol som finns för näten vet jag inte. Det går ju inte att låta bli att betala, för då kommer kronkalle och driver in.

PS Kanske det blir billigare att ha ett elverk som kan dra klyven och köra den på bensin

Jonaserik
 
  • Haha
  • Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
Om du direkt försöker begränsa diskussionen och inte är öppen för andra förslag/lösningar tror jag tråden kommer att bli rätt begränsad.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du direkt försöker begränsa diskussionen och inte är öppen för andra förslag/lösningar tror jag tråden kommer att bli rätt begränsad.
Där har du nog fel.
Nu är det ingen begränsning av mer än att det inte ska föras in om förbrukningeni kW , utan det är vad vedeldarna anser att det kommer/kan att kosta mer, genom att klyva och hantera ved på fel tidpunkt på dygnet och hur många dagar som behövs för att få till en vinterförråd Det är vad dom med vedhantering riskerar att få extra på fakturan som ska framkomma, nu ärdet nog svårt tt få exakt, men i någon form av extra förbrukning är det. Klyvs det en hel dag med en klyv eller tranportör så blir det nog lätt att komma över något snitt. Skulle tro att med en intensiv vedhantering en månad blir ett rejält uppsving på fakturan. Sen det med vad snittet är, går inte att säga, då det inte finns ett enda dygn som är lika och förändras med årstiderna.
 
Varför förutsätter du elektrisk klyv?
Jag tänker att både hydraulisk traktordriven vedmaskin och vanlig klyvyxa är lämpliga sätt att tillreda ved.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu när det ska bli effektaxa över hela landet, så kan man fundera på om det är lönt att elda med ved och hålla ner sina kostnader med eget arbete i skog.
Jag tänker att alla fördyringar på elen gör lokalproducerat biobränsle än attraktivare, kanske kan man till och med köra vedmaskin på egna solceller om man inte vill ha den dieseldriven?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
I vilken situation skulle en klyv dra mer ström än en elpatron tex?
 
  • Gilla
leven85 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför förutsätter du elektrisk klyv?
Jag tänker att både hydraulisk traktordriven vedmaskin och vanlig klyvyxa är lämpliga sätt att tillreda ved.
Var skrev jag om traktor, bara om elektrisk klyv, sen om du har traktor eller inte, är inte relevant i tråden.
F fribygg skrev:
Jag tänker att alla fördyringar på elen gör lokalproducerat biobränsle än attraktivare, kanske kan man till och med köra vedmaskin på egna solceller om man inte vill ha den dieseldriven?
Klart det blir mer ekonomi i ved om elpriser går upp. men mest för dom som producerar i industriel skala och säljer. Nu är det gemene man som tråden gäller och vad dom troligtvis får i ökade kostnader för att få iordning på ved för vintern
 
B Byggmarodören skrev:
I vilken situation skulle en klyv dra mer ström än en elpatron tex?
Ingen alls, bara att patron kanske är på mer kW än en varuhusklyv, har man en klyv för meterved så är nog den skarpare i kW och drar mer. Tanken med tråden är inte om att värma med VP eller patron något. Utan vad som kan tänkas bli dyrt med att hantera ved i dess olika former med eldrivna verktyg. Nu med effekttaxa.
 
  • Gilla
Jonatan Hammarstedt
  • Laddar…
Ska i fortsättningen klyva minsta möjligt. Går även utmärkt att elda rundkubbar i min ugn.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
En vedklyv kan ha en maxeffekt på ett par Kw.
Men drar i regel oerhört mycket mindre mätt per timme.
Tror du kan glömma att den kommer att påverka effekttaxan.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 12 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
En vedklyv kan ha en maxeffekt på ett par Kw.
Men drar i regel oerhört mycket mindre mätt per timme.
Tror du kan glömma att den kommer att påverka effekttaxan.
Allt beror nog på vad för övrigt som är inkopplat samtidigt. Ävensom att den inte drar så så mycket som du skriver, så alla bäckar små blir till en Å. Så man kan nog inte generalisera det med förbrukningen på samma timmar, det är den sammanlagrade som mäts, inklusive allt som pssera mätaren och det är det du får betala för.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Jag sökte lite och hittade en effekt på 3kW för en trefasklyv. Men det är ju att se som en toppeffekt närman klyver vresiga kubbar. Mellan klyvningar, under retur eller lättkluvna bitar är effekten klart lägre. Så jag ser inte att det finns någon risk att klyven är drivande bland det som sätter effektavgiften. Men visst man kan ju undvika att maxa annat när man klyver. Då blir det ju en ökning.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Jag har då bara effekttaxa på icke-nattid vardagar på vintern.

Förhoppningsvis är det liknande för de flesta och det blir noll kr. extra för den som kapar och klyver ved en vårhelg.
 
redarn redarn skrev:
Jag har då bara effekttaxa på icke-nattid vardagar på vintern.

Förhoppningsvis är det liknande för de flesta och det blir noll kr. extra för den som kapar och klyver ved en vårhelg.
Att ha en sådan taxa, att bara på dagtid på vintern är är nog en lycka för en del, men är det ingen effekttaxa sommartid då.
Nästa bra fråga är då. Jag är snål har solfångare eller solpaneler och köper bara en liten del. Tex köper bara 2 kW under 14 dagar per timme konstant och sen klyver eller på annat sätt ökar till 4 kW i 12 timmar så blir det över snittet och en extra avgift kommer till. Så det som skrivs är inte hugget i sten för andra. Blir liksom lite tokigt med snitt, om det är lågt uttag en del dygn på en månad och sen ett högt uttag andra dygn. Så då kommer ett överuttag att ske, ovanför det som jag tar ut. Så det har ingen betydelse när på året som det tas ut med låg effekt eller hög effekt. Det är diffen mellan som säger vad jag får betala i tariffen. Märklig räkning, men vad ska man göra. Och vi har inte sett slutet än på detta, kommer säkert något om att vi måste höja priserna igen. Och dom med rena EL-bilar kommer att få en markant ökning. Girighetens sol lyser som i Sahara.
 
J jonaserik skrev:
Att ha en sådan taxa, att bara på dagtid på vintern är är nog en lycka för en del, men är det ingen effekttaxa sommartid då.
Nästa bra fråga är då. Jag är snål har solfångare eller solpaneler och köper bara en liten del. Tex köper bara 2 kW under 14 dagar per timme konstant och sen klyver eller på annat sätt ökar till 4 kW i 12 timmar så blir det över snittet och en extra avgift kommer till. Så det som skrivs är inte hugget i sten för andra. Blir liksom lite tokigt med snitt, om det är lågt uttag en del dygn på en månad och sen ett högt uttag andra dygn. Så då kommer ett överuttag att ske, ovanför det som jag tar ut. Så det har ingen betydelse när på året som det tas ut med låg effekt eller hög effekt. Det är diffen mellan som säger vad jag får betala i tariffen. Märklig räkning, men vad ska man göra. Och vi har inte sett slutet än på detta, kommer säkert något om att vi måste höja priserna igen. Och dom med rena EL-bilar kommer att få en markant ökning. Girighetens sol lyser som i Sahara.
All effekttaxa jag hört om gör det mindre problematiskt att använda mycket el på tex. helgerna (och natten men då vill väl ingen klyva ved). Dessutom räknar alla jag hört om per timme. Ibland månadens högsta timme, ibland medelvärde av tre. Vilket elbolag eller taxa har du?

Korrekt att jag inte har någon effektavgift från och med nästa elräkning. Har legat på 4-500 kr inklusive moms förutom för januari då jag missade i planeringen och det blev 750 kr.

Om jag ordnar lite bättre styrning så kommer den nog ner till 3-400 kr per månad nästa vinter.

Har du solpaneler måste det effektivaste ur effekttaxsesynpunkt vara att du använder elen en solig försommarhelgdag.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.