Jaha,

då har jag hittat ännu en ny grej jag vill få in på diskbänken. Sparkling Water från AGA. Har funderat på en SodaStream, men vill hellre ha en sådan här inbyggd.

Vad tror ni om prisutvecklingen? Droppar den ner från 3.695:- (den med armatur från Mora) snart?
Vore grejt om FM också tog fram en design så att det matchar härhemma.


Och viktigast: Någon med erfarenheter?

Sparkling Water - AGA
 
Hej!

Jag har inte någon egen erfarenhet av kranen men personligen är jag skeptisk. Det finns flera saker som jag höjer på ögonbrynen för;

• För att få ett riktigt kallt och gott vatten bör du hälla ut de första decilitrarna (ett glas) om
maskinen inte använts på några timmar.
• Eftersom det kolsyrade vattnet inte kan bli kallare än vattnet ur den vanliga kranen, kan det
vara bra att fylla till exempel en flaska och ställa in i kylen. Använd gärna en plastflaska
med kork så bevaras kolsyran längre.
• Använd gärna kolsyremaskinen regelbundet, minst en gång i veckan, för att inte smaken
ska påverkas. Används inte maskinen på flera månader kan det orsaka en bismak. Spola
då igenom vatten och rengör maskinen vid behov.
• Om diskmaskin eller annan utrustning är installerad på samma vattenledning kan i vissa
fall trycket till kolsyremaskinen bli för lågt. Vattenstrålen kan då bli ojämn och uppträda
”hostigt”. Vänta i så fall med att tappa upp kolsyrat vatten tills den andra utrustningen inte
använder vatten.
* Det tar ca 10 sekunder att fylla upp ett 2 dl glas, eftersom flödet inte får vara för starkt.

(Ovanstående punkter är hämtade från AGA's egna produktbeskrivning)

Nu var inte det här något svar på din fråga egentligen, hoppas någon annan har erfarenhet och vill dela med sig av dem! :)
 
Nu vet jag inte hur svenska vattenrör ser ut, men i Norge är det ett känt problem att vattnet inte är så bra som man tror.
Så här ser en mycket stor del av vattenrören ut i Norge
http://cache.aftenposten.no/multimedia/archive/00507/_M09lekk2901_jpg_507409s.jpg

Du kan läsa hela artikeln här:
Kloakk i springen

Så frågan är om det inte är bättre att köpa riktig mineralvatten på flaska istället (vatten som har filtrerats naturligt genom sediment/ berg och porlat fram i en källa innan det tappas på flaska)?
 
Martin_Blomberg skrev:
Nu vet jag inte hur svenska vattenrör ser ut, men i Norge är det ett känt problem att vattnet inte är så bra som man tror.
Så här ser en mycket stor del av vattenrören ut i Norge
[länk]

Du kan läsa hela artikeln här:
Kloakk i springen

Så frågan är om det inte är bättre att köpa riktig mineralvatten på flaska istället (vatten som har filtrerats naturligt genom sediment/ berg och porlat fram i en källa innan det tappas på flaska)?
Det finns flera tester som visar att kranvatten är av bättre kvalitet än köp/flaskvatten, så det ser jag inte som ett problem.

Som sagt har jag funderat på en SodaStream. Detta för att slippa bära hem litervis med kolsyrat vatten som dessutom kostar miljöpengar iom transporter.
Men jag har inte så mycket bänkyta, så jag ser detta som ett bättre alternativ. Dock så tycker jag priset är ganska saftigt.
 
He, he.....
Vi ska ha en lyxvariant med riktig kyla, gas och pump, typ restaurang.
En kran för vatten och en för öl. :) Själva pumpen ska stå i förrådet källaren rakt under köket.
Fråga mig inte vad det kostar, för det vet jag inte än.
Ölfat, det får man bara sätta på när det är fest...... annars får man nöja sig med kolsyrat vatten.
 
Patronen är på 425g hur länge räcker det ?
Funderar på en electrolux kyl (ERES31800X)med samma koncept men vet inte hur stor patron som är i den ?
Är ju inte så bra om man måste byta patronen för ofta.
 
Pinebar,
det låter inte helt fel, speciellt om man har källare och plats för det uppe i köket :)

Draven,
det står 100l lätt kolsyrat vatten. Det är samma sorts patron som till de vanligaste märkena och det brukar vara 60l. Men jag tänkte inte ha den till läsk utan just lätt kolsyrat vatten.
Personligen så vill jag inte ha den inbyggd i kylen iom att den i sig är inbyggd. Vad vet du om patronen till Electroluxen?
 
Hemmakatten
Gissa vad jag fick i födelsedagspresent igår? :D

Jag tycker mycket om kolsyrat vatten, speciellt när det är varmt så är det läskande. Vi har egen brunn med kallt och mycket gott vatten så jag ser verkligen fram emot att få det egna vattnet kolsyrat. :)

Den jag fick var den med den vanliga kranen, ej den utdragbara. Den kommer att installeras på köksön där vi har en extra ho. Under den hon är lådorna mindre djupa för att få plats med avlopp och vattenledningar bakom så kolsyrepatronen och ställeningen får bra plats. Eftersom vi har en vanlig vatten kran där också (men ingen diskmaskin) så räknar jag inte med att få problem med varmt eller stillastående vatten. Det är ju bara att spola i vanliga kranen en stund innan (om man vill) man använder kolsyrekranen.

Skall givetvis rapportera hur det blir och hur den fungerar, men det lär dröja ett antal veckor innan den monteras.
 
HEMMAKATTEN!!!!!

Grattis till både present och födelsedag! Den vanliga kranen? Är det den från Mora? Helt superschysst tycker jag.

Ser fram emot en rapport om intallation och funktion. Du kanske redan vet om man kan ställa in nivån på kolsyrningen.

/Heidi
 
Hittade denna på nätet: Kolsyrat vatten.
Skule helst vilja ha en kran med kylt vatten och kylt, kolsyrat vatten.

/fredrik
 
...såg att Ballingslöv i kungens kurva är ÅF för AGA. Dom har en sådan monterad i ett kök och man kan testa. Det var där jag blev såld på idén....

/fredrik
 
Hejduk..tig skrev:
Pinebar,
det låter inte helt fel, speciellt om man har källare och plats för det uppe i köket :)

Draven,
det står 100l lätt kolsyrat vatten. Det är samma sorts patron som till de vanligaste märkena och det brukar vara 60l. Men jag tänkte inte ha den till läsk utan just lätt kolsyrat vatten.
Personligen så vill jag inte ha den inbyggd i kylen iom att den i sig är inbyggd. Vad vet du om patronen till Electroluxen?
Inte mycket, så det kanske är läge att ändra sig nu...
Men fördelen är ju att den även kyler vattnet..
Vi har inte köpt kök ännu så man kan planera in lite vad som helst...
Så den här AGA kolsyre patronen kopplar man till deras kran, men kan man enbart ha denna kranen köket ?
 
Draven,

Det tror jag inte att du kan eftersom det går varken att justera flöde eller temperatur med denna kran. Det rinner från kallvattnet så länge som du trycker ner kranhuvudet.
 
Hejduk..tig skrev:
Draven,

Det tror jag inte att du kan eftersom det går varken att justera flöde eller temperatur med denna kran. Det rinner från kallvattnet så länge som du trycker ner kranhuvudet.
ok ,jag får nog läsa lite om den...
 
Hemmakatten
Hejduk..tig skrev:
HEMMAKATTEN!!!!!

Grattis till både present och födelsedag! Den vanliga kranen? Är det den från Mora? Helt superschysst tycker jag.

Ser fram emot en rapport om intallation och funktion. Du kanske redan vet om man kan ställa in nivån på kolsyrningen.

/Heidi

Tusen tack för gratulationen!:)
Jag menar förstås Mora-kranen, men den utan utdragsfunktion. Huruvida man kan ställa in kolsyrenivån vet jag inte, men skulle inte tro det.
Som sagt, när den är installerad (efter semestern nån gång) återkommer jag med rapport. (Vi har just nu lite problem med vattentrycket som jag diskuterat i VA-tråden, kolsyrekranen kräver 3 bars tryck.)

Ett litet problem som du kanske kan hjälpa till med. Har inte ännu permanent kran varken på köksön eller diskbänken. Hade tänkt ha Hans Grohe's Axor Uno, men nu känns det inte riktigt som om de passar så bra med Moras kolsyrekran. :confused: Hade också tänkt ha Axor Uno i badrum, gästtoa, tvättstuga och sjöbod, men känner mig lite velig. Tips uppskattas!!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.