Tänkte köpa mig en ny åkgräsklippare /Trädgårdstraktor det lutar åt Jonsered eller husqvarna
jag har 8000 kvm gräsyta ca men inte mycket buskar eller träd så då passar det med en åt traktor hållet
vill kunna köra lite virke ved mm med den också

har tittat på Jonsered LT 2320 A2 och Husqvarna TS342 tycker båda verkar ha hyfsad klippbredd

Är det någon större skillnad på märkena ?? har hört att dom är ganska lika , det skiljer en då en 5000 kr ca

ja vad tror ni om dom två ??
 
Husqvarna och Jonsered är i stort sett samma maskiner, mest färg och små detaljer som skiljer. I detta fall skulle jag solklart ta den med bäst pris. Ingen dum maskin heller! :)
 
ok tack Josered kostar just nu 26800 kr jämfört med husqvarna 32000 kr
 
Har du 8000kvm så ta den med störst motor och bredast klippaggregat, det kommer att ta ett par timmar att klippa det och du kanske inte klipper allting alltid och då kan det vara bra att ha lite drag i maskineriet.

Jag använde en 18,5hk motor med 117 cm klippbredd för att klippa hagarna och så fort det var lite fuktigt och högt så fick man köra väldigt långsamt (det gick fortare att gå). Jag har nu en mindre traktor på 24HK 3cyl diesel med 140cm klippbredd och det går ungefär 3 gånger så fort att klippa.

Har du dessutom tänkt att köra med mulching så krävs ännu mer kraft vid högt gräs/vått gräs och då skulle jag rekommendera en proffsmodell med diesel typ Toro eller liknande.

/N
 
tack för svaret niblom... vad för märke körde du med när du hade din 18.5hk ?? och vad kör du med i dag vad för liten traktor med klipbord ...
 
Har i dag en Rider 850 12.5 hk dröjer kring en 3 tim nästan tror jag och den känns lite för liten när man har en 8000 kvm och den är från 1995 ca
 
Jag har en Partner så lågprisvarianten av Husqvarna och Jonsered. Har haft den i 5 år nu och den har inte gått sönder än fast den fått leva ett hård liv och stått ute hela tiden osv.

Traktorn är en New Holland Z24d. Det är en "riktigt" traktor med tre-punkts lyft och skopa fast med gräshjul och hydrostatdrivning. Jag skulle inte rekommendera den till den som vill ha en fin gräsmatta då upphängningen inte är flytande och om gräsmattan inte är jämnt så "gungar" traktorn och gräset blir ojämnt. Men jag köpte den inte för att klippa finklippning utan för att klippa hagarna och flytta jord osv vid behov.

/N
 
ok tack för ditt svar
 
Klipper du någorlunda ofta kommer du inte ha några som helst problem att klippa med någon av de traktorer du föreslår. Kör du med utkast går det fort. Låter du det växa långt blir det en annan femma. Tre timmar med din gamla maskin låter inte farligt. Jag har halva den ytan och en större frontrider med rätt så brett aggregat och det tar drygt två timmar för mig att klippa. Nu har jag lite buskar och träd i vägen iof. Men jag kör med multiklipp och klipper ofta.
 
Låter bra ska försöka klippa ganska ofta , jo det går relativt smidigt med ridern men den börjar bli gammal och när man har så stor tomt är man så beroende på att den det ska funka att klippa så vill jag satsa på nått nytt så håller den säkert en 15år

Som sagt var inte så mycket räd buskar utan ganska fyrkantig tomt
 
galento
niblom skrev:
Jag har en Partner så lågprisvarianten av Husqvarna och Jonsered. Har haft den i 5 år nu och den har inte gått sönder än fast den fått leva ett hård liv och stått ute hela tiden osv.
Vi har också använt en Partner 14,5hk och 107 cm klippbredd i 10 år utan problem,hydrostaten med pedaler för fram/back var helt underbart och det fanns även "farthållare" som vore kanon för dej med öppna ytor.Vi hade också en HQ rider 850 tidigare.Vi hade uppsamlare och dubbla knivar på varje axel på Partnern men uppsamlaren gick lätt att ta bort om man ville köra med utkastet istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.