Hej forumiter!

Har stött på problem med två av mina radiatorer, eller mer troligt radiatorventilerna till dessa.

Efter den långa varma sommaren verkar det som att två ventiler fastnat i mer eller mindre stängt läge.
Viss värme finns i överdelen av radiatorerna, men inte i närheten av samma temperatur som på framledningen.

Har försökt motionera pinnen på ventilen utan framgång.
Utsticket på pinnen är ca 3-4mm, och dom går att trycka in i princip helt med visst motstånd.
Dom fjädrar även ut igen.

Har motionerat till förbannelse och bankat med klubba från alla möjliga håll utan att det släpper.
Jag noterade dock att pinnen även går att dra ut några få millimeter UTAN motstånd och jag vill minnas att det inte skall gå att göra så med AN10 ventilerna - kan någon bekräfta/dementera?

Det känns som att ventilen satt sig i sätet på något vis, men jag fattar inte riktigt hur stiftet då skulle fjädra ut?

Det lutar åt att byta insatser, eller mer troligt hela ventilerna då dom är till åren men min fråga är egentligen om någon känner till nån form av nödlösning för att få fart på ventilen tills tillfället finns att byta dom?

Våld har jag prövat ;)
Tack på förhand!
 
Finns det ingen som har tips eller råd man kan prova så kan genomlider några dagar till?

Det var hanterbart fram tills att vädret slog om.
Tre plusgrader ute så framledningetemperaturen har minskat ordentligt, dock har det blåst 15-20 m/s i två dygn så dom rummen där ventilerna fastnat är rätt kyliga, särskilt då dom rummen dessutom vetter åt samma håll.

Ska jag fortsätta banka på ventilen och motionera stiftet?
Lossa packboxen/insatsen och hoppas ventilen släpper och sen slänga ihop det igen?

Värma och hoppas att expansionen får det att släppa?
 
F funkis_jackson skrev:
Finns det ingen som har tips eller råd man kan prova så kan genomlider några dagar till?

Det var hanterbart fram tills att vädret slog om.
Tre plusgrader ute så framledningetemperaturen har minskat ordentligt, dock har det blåst 15-20 m/s i två dygn så dom rummen
där ventilerna fastnat är rätt kyliga, särskilt då dom rummen dessutom vetter åt samma håll.

Ska jag fortsätta banka på ventilen och motionera stiftet?
Lossa packboxen/insatsen och hoppas ventilen släpper och sen slänga ihop det igen?

Värma och hoppas att expansionen får det att släppa?
Har de funkat förut?
Prova att slå lite försiktigt rakt på stiftet med ett mejselskaft eller liknande. Så att det studsar in så att säga.
Dra inte i stiftet, för det finns risk för att det släpper, och så får du en fin stråle med vatten.

Om det inte hjälper så lossa packboxen och försök peta med en mejsel direkt på ventilkäglan och försök vicka loss den.
OBS! Det kommer att komma en del vatten när du gör detta så var beredd med trasor.
Det är en fördel att stänga cirkulationspumpen och släppa på trycket i systemet när man gör detta.
 
L lordi skrev:
Har de funkat förut?
Prova att slå lite försiktigt rakt på stiftet med ett mejselskaft eller liknande. Så att det studsar in så att säga.
Dra inte i stiftet, för det finns risk för att det släpper, och så får du en fin stråle med vatten.

Om det inte hjälper så lossa packboxen och försök peta med en mejsel direkt på ventilkäglan och försök vicka loss den.
OBS! Det kommer att komma en del vatten när du gör detta så var beredd med trasor.
Det är en fördel att stänga cirkulationspumpen och släppa på trycket i systemet när man gör detta.
Tack för svaret!
Har knackat en hel del på stiftet.
Det är ju det som är märkligt att det går att trycka in med viss kraft, och det fjädrar ut igen till samma läge.
Stiftet sticker dock inte ut lika mycket som på dom ventilerna som fungerar.

Det har fungerat förut, samt att det är både cirkulation och värme i framledningen.
Har stött på bråkiga ventiler förut men inte några som varit så envisa som dessa.

Det lutar mot att försöka peta på käglan och vara beredd med trasor, speciellt om backventilen råkar vara ledsen :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.