Hej.

Har ett asfaltsgolv i förrådet som jag vill belägga med "riktigt" golv. Problemet är att det är en hel del nivåskillnader som måste utjämnas. Funderade på att eventuellt flytspackla först och sedan lägga Platonmatta. Men en kompis tipsade om Nivell-system. Är det någon som har erfarenhet av det och vet om man kan använda det även utan fläktsystemet? Jag vill inte lägga en massa pengar på fläkt, håltagning i vägg m.m. i onödan. Platonmattan fungerar ju utan fläkt om man använder ventilerade socklar så detta borde väl också fungera?

Tacksam för tips!

Mvh A.J.
 
Ja, Nivell funkar lika bra/ dåligt som ett Platongolv utan fläkt, men båda varianterna funkar naturligtvis bäst med mekanisk ventilation.
 
Tack! Jag kom nu och fundera på om asfaltsgolv är för mjukt för att använda nivellsystemet. Jag lyfte precis bort en hylla som stått på asfalten och varit ganska tungt packad. Ena benet på hyllan hade "sjunkit ner" i asfalten ca en centimeter. Kommer samma sak att kunna hända med distansskruvarna i nivellsystemet? Isåfall blir det ju inte plant efter ett tag.
 
Det kanske kan bli ett liknande scenario med Nivellen om spångolvet belastas tungt, men å andra sidan så kommer spångolvet också hjälpa till att sprida ut trycket på fler skruvar.
Däremot kan det bli kinkigt att få fast skruven i asfalten. Normalt så behövs ca 50 mm betong för att det ska dra ordentligt.
 
Okej. Tänkte att man kunde strunta i att skruva fast i asfalten eftersom allt låser sig när jag skruvar dit spånskivorna. Men jag kanske tänker fel?

Kanske verkar det ändå bättre att försöka flytspackla för att få det jämnt. Eller kanske bila bort asfalten och gjuta betonggolv. Men, vilket jobb ... :( Om inget annat funkar få man väl vara nöjd med asfaltsgolvet i alla fall.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.