Har ett kök med någon form av plastmatta som jag avskyr. Då det tydligen inte går att måla lutar jag åt att lägga clickgolv i köket (detta finns även i intilliggande rum, så det skulle nog passa bra). Nu undrar jag bara - hur gör man med nivåskillnaden som kommer att bli köket. Golvet kommer ju upp någon centimeter, så socklar och liknande stämmer ju inte längre. Är detta ett stort problem, eller kan man bara såga av en bit av socklarna?

Alla tips mottages tacksamt!

(Även andra tips på att enkelt ändra köksgolvet är välkomna - står inte ut med mattan där, men vill itne riva ut allt.)
 
Trösklar är ju alltid trixigt då man lägger nytt golv. Är tröskeln tillräckligt tjock är det snyggt om man tar bort den och fräser/sågar en fals för golvet under den (så att golvet går in ngn cm under tröskeln.
Är tröskeln för låg för detta får man för det mesta höja den och kapa dörren i underkant (sen fräsa in golvet under tröskeln).
För dörrar som går in i rummet kan man ibland såga bort den "låga delen" av tröskeln och bara spara den höga delen, vilken man fräser in golvet under.
 
Antar att det är socklarna under köksskåpen du menar. Vad är det för typ av sockel du har idag? Platsbyggda (fasta) eller är de löstagbara?

Är de fasta så du lägga golvet fram till sockelkanten, som om det vore en vägg, och sätta någon list som täcker glipan.

Är de löstagbara så tar du bort dem, lägger golvet fram till stödbenen och kapar av lite på sockeln så du får dit den igen.

Eventuella dörrtrösklar brukar jag fräsa ur lite så att golvet går in under tröskeln.
 
Hepp, jag tänkte ju helt fel och tänkte tröskel...
Om det är skåpsocklarna du menar så har ju it-snubben rätt. Om du kör med list så ta en 8x15 smyglist, det är mycket snyggare än kvartsstav...
 
Tack för hjälpen!

Japp, det är skåpsocklarna jag menar. Golven i rummen intill är högre redan, så där bör det inte bli några problem (ett av skälen till att lägga clickgolv är för att komma upp i samma höjd i hela kök/matrumsdelen, idag har vi en tröskel tvärsöver golvet).

Skall kolla om socklarna är löstagbara eller ej.

Hur gör man med insug till centraldamsugare? Vi har en sån där springa, dit man sopar smulor och sedan sugs det in direkt.. Den sitter i jämnhöjd med golvet nu, tror ni den går att höja upp?
 
Ja, det borde nog gå. Bara du kommer åt den. Sitter den i en sockel? Är det löstagbara socklar så kommer du ju åt den och kan lyfta den lite för att lägga in golvet under den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.