Har en helt ny (installerad i mars 2024) frånluftsvärmepump från NIBE (F730) som senaste dagarna har börjat läcka vatten. Ett par deciliter åt gånger. Har inte sett det hända så vet inte vad som orsakar det.

Den vita uppsamlingskoppen verkar det inte vara något problem med. Har testat att hälla i vatten i den och då rinner det som det ska i tömningsslangen till avloppet. Däremot är det under den som vattnet verkar landa (damm överallt förutom under den).
Pratat med Nibe som inte gav särskilt mycket bra råd. Någon med erfarenhet som kan hjälpa mig?

Har vattenburen golvvärme på bottenvåningen och vattenburna element på ovanvåningen om det hjälper.

• Tryckmätare vid rörsystem av en frånluftsvärmepump, visar bartryck, omgiven av slangar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och ventiler i en frånluftsvärmepump, med en tryckmätare som visar bartryck. Kopparrör och plastslangar synliga i bild.
    Skapa konto
  • Läckage på golv bredvid en frånluftsvärmepump från NIBE, vattenfläckar syns på klinkergolvet, vit uppsamlingskopp på sidan.
    Skapa konto
Har du golvbrunn under VP, dit ska ev vatten gå, sjunker trycket efter ett tag, om så är, blir det ficklampa och se var det kan bli blött under VP

E
D dcarlsson9 skrev:
Har en helt ny (installerad i mars 2024) frånluftsvärmepump från NIBE (F730) som senaste dagarna har börjat läcka vatten. Ett par deciliter åt gånger. Har inte sett det hända så vet inte vad som orsakar det.

Den vita uppsamlingskoppen verkar det inte vara något problem med. Har testat att hälla i vatten i den och då rinner det som det ska i tömningsslangen till avloppet. Däremot är det under den som vattnet verkar landa (damm överallt förutom under den).
Pratat med Nibe som inte gav särskilt mycket bra råd. Någon med erfarenhet som kan hjälpa mig?

Har vattenburen golvvärme på bottenvåningen och vattenburna element på ovanvåningen om det hjälper.
Har en likadan och det händer ibland att det ansamlas så pass mycket damm i spillkoppen att det sätter igen hålet där det ska rinna ut genom. Med resultat att det ser ut som på ditt golv. (I mitt fall har den IQ-befriade montören dock satt kopparröret precis dikt an mynningen på koppen, vilket gör det extra känsligt.)

Jag rengör golvbrunn och spillkopp för att slippa översvämningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.