Ska flytta Varmvattenberedaren till en ny plats i källaren och tänkte ha den liggandes. Har letat i manualen och på internet men hittar ingen info om den ska ligga på något form av stöd eller konsol för att vara stabil. Ringde kundtjänst på NIBE precis och där hittade man heller ingen särskild anvisning. Det måste ju vara fler än jag som stött på detta problem. Vad göra? Ska man "banda" fast den men montageband eller lägga nån form av läkt eller list utefter sidorna. Mycket tacksam för tips och ideer.
Teknisk ritning, skiss av enhet, numrerade delar, kablar, konturer, installationsguide eller monteringsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H husbonden skrev:
Ska flytta Varmvattenberedaren till en ny plats i källaren och tänkte ha den liggandes. Har letat i manualen och på internet men hittar ingen info om den ska ligga på något form av stöd eller konsol för att vara stabil. Ringde kundtjänst på NIBE precis och där hittade man heller ingen särskild anvisning. Det måste ju vara fler än jag som stött på detta problem. Vad göra? Ska man "banda" fast den men montageband eller lägga nån form av läkt eller list utefter sidorna. Mycket tacksam för tips och ideer.
[bild]
Hur löste du detta? Funderar också på att montera en varmvattenberedare liggande, upp mot taket i badrummet.
 
Krilleman
G GustavLiden skrev:
Funderar också på att montera en varmvattenberedare liggande, upp mot taket i badrummet.
Fast monterar du den mot taket blir den ju knappast liggandes. Snarare hängandes.

Det kommer inte då då kallvatten, då ledningen som tar "varmvatten" 73, hamnar i botten, när du monterar denna "uppochner".

Teknisk ritning av en vattenbehållare monterad upp och ner mot ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Fast monterar du den mot taket blir den ju knappast liggandes. Snarare hängandes.

Det kommer inte då då kallvatten, då ledningen som tar "varmvatten" 73, hamnar i botten, när du monterar denna "uppochner".

[bild]
Var lite otydlig. Jag menar inte att jag ska hänga den i taket. Den ska monteras på väggen men lite högre upp.
 
Krilleman
Då är du ju bara hänga upp den som vanligt! 👍
 
Krilleman Krilleman skrev:
Då är du ju bara hänga upp den som vanligt! 👍
Men det är ju det som är grundproblemet. Nibes har ett väggfäste om man hänger den lodrätt med anslutningen nedåt. Det står att man kan montera den vågrätt istället med anslutningen på sidan. Men då finns det inget väggfäste.
Så frågan är ju hur man monterar den på väggen ”liggandes”.
 
Rickard.
Jag har för mig dom "brukar" läggas på förstärkta konsoler (typ jirva) och skruvas fast med några skruvar bara för att inte glida. Nära tak kanske man kan välja en nättare konsol och förstärka med gängstång (eller nått snyggare) upp till taket på framsidan för att slippa förstärkningar under.

En 100liters väger ju en hel del men man kan lösa det på många olika sätt bara det är stabilt.
 
Redigerat:
Mitt projekt med liggande Nibe eminent R100 avstannade lite grann Men tanken är att ha den helt vågrätt på ett ställe i källarväggen där det tidigare satt ett fönster. Så själva utrymmet är ett par decimeter större i höjd och bredd än själva beredaren. Däremot är bredaren cirka 100 mm bredare än vad den med lecablockmurade väggen. Det kommer att ha två konsoler som är avfasade uppåt för att låsa bredaren så den inte kan förflytta sig i sidled. Jag har lagt klinker på undersidan och beredaren kommer ligga/vila på två stycken tunna profil-sågade underlag. Ungefär som spont i en eka fast omvänt. Mellan klinker och konsolerna samt konsol och beredaren tänkte jag lägga tunn neopren duk. Samt eventuellt "låsa" med något snyggare montageband i rostfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.