A
Tack för input om era egna erfarenheter bara ni som redan har batteri till solceller. Skall bestämma mig i slutet av veckan.
Hade en annan tråd här förut, men den spårade ur tyvärr.

Har 8,89 kWp och tänkt att köpa Huawei batteri. I och med att jag tror det inte blir någon kostnad för batteriet eftersom det på sikt ger mer än vad det kostar, 7 kW batteri. Är det idé att köpa ett större än så? 11 kW.

Är intresserad av ev. erfarenheter, problem, osv.
 
Redigerat:
  • Wow
Magnus E K
  • Laddar…
Var det inte du som kritiserade att folk blandade ihop effekt och energi.....
 
  • Gilla
Kallebo och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Tack för input om era egna erfarenheter bara ni som redan har batteri till solceller. Skall bestämma mig i slutet av veckan.
Hade en annan tråd här förut, men den spårade ur tyvärr.

Har 8,89 kWp och tänkt att köpa Huawei batteri. I och med att jag tror det inte blir någon kostnad för batteriet eftersom det på sikt ger mer än vad det kostar, 7 kW batteri. Är det idé att köpa ett större än så? 11 kW.

Är intresserad av ev. erfarenheter, problem, osv.

Hejsan. Som tidigare så har jag ett sonnen 5kwh som kan leverera 2,5kw i 3 fas och är super nöjd med batteri. Jag har 8.6kw installerat på taket och fyller mitt batteri väldigt fort en solig dag.
Hade jag vart du så hade jag kört med de största batteriet, då jag önskar jag hade större redan.
Vet inte hur din förbrukning ser ut och vad du värmer huset med.

Inga problem alls med mitt batteri ca 1,5år

Mvh Thomas
 
  • Gilla
Smarteus
  • Laddar…
A
T Thoridde skrev:
Hejsan. Som tidigare så har jag ett sonnen 5kwh som kan leverera 2,5kw i 3 fas och är super nöjd med batteri. Jag har 8.6kw installerat på taket och fyller mitt batteri väldigt fort en solig dag.
Hade jag vart du så hade jag kört med de största batteriet, då jag önskar jag hade större redan.
Vet inte hur din förbrukning ser ut och vad du värmer huset med.

Inga problem alls med mitt batteri ca 1,5år

Mvh Thomas
Grymt! Kanske bra med 11 kw?
Har värmepump.
 
Vi skaffade hela vår solanläggning med växelriktare och batteri i det uttalade syftet att bli lite mindre utsatta vid strömavbrott, som vi trots vårt geografiska läge drabbas av en del. Jag kan nämna redan nu att jag jobbar med solanläggningar, så den initiala investeringen blev lite mindre kännbar i mitt fall. Men det är inte mitt företag, så här utgår jag bara ifrån mitt perspektiv som konsument.

Det finns två fördelar med att lagra sin egen energi idag:
  • Självanvändning av genererad solel. Här kommer skeptiker att framhäva att med ett batteri runt 10kWh är den besparingen så låg att det knappt är värt investeringen. Det beror givetvis på hur stor elförbrukning man har, hur stor anläggningen är och därmed hur mycket man kan ladda batteriet en normal dag. Under vintern står batteriet i princip stilla, under sommaren är det fantastiskt att se hur det långsamt laddar ur när solen har gått ned. Den kWh man slipper köpa är alltid den billigaste!
  • Backup: Mitt huvudsyfte med batteriet, vilket ledde till en hel del huvudbry och många timmar på nätet för ett drygt år sedan. Det fanns få produkter som levde upp till förväntningarna då, även om det nu kommer allt fler, och väldigt lite kunskap. Dåliga (kinesiska) manualer och produktblad hjälpte inte direkt heller. Men skam den som ger sig. Den lösning jag har nu ger mig en helt separat UPS-utgång från växelriktaren, som driver de laster i huset som jag anser mig behöva vid ett avbrott, dvs lampor, kyl/frys, fläktar och vissa uttag. Allt annat drar för mycket ström och riskerar att tömma batteriet på kort tid. Utgången är alltid påslagen och går till en separat undercentral, som matas med den för tillfället bästa strömkällan; sol på dagen, nät eller batteri när solen inte räcker till, sol och batteri när nätet är helt nere.
Den andra punkten är det inte många växelriktare som klarar idag, men det kanske inte heller är något du skulle sakna. Det kräver också en del extra arbete med en elektriker att få på plats.

Större batteri? Absolut, men ta inte i för mycket heller. Överskottet en bra dag måste kunna ladda batteriet till åtminstone 80%, annars är det för stort för ditt hus.

Jag lämnar öppet för ytterligare frågor här ;)

Teknik:
8.5kWp markanläggning
GoodWe Hybrid 8kW
Pylontech 9.6kWh batteri
 
  • Gilla
Hugo75 och 2 till
  • Laddar…
Vad har du som förhindrar att du skickar ut spänning på nätet vid en avbrott?
 
dof dof skrev:
Vad har du som förhindrar att du skickar ut spänning på nätet vid en avbrott?
Jag tolkar frågan som ställd till mig...

Växelriktaren har två separata AC-utgångar; dels den vanliga som går via en vanlig UC till mitt mätarskåp, och den bryts vid ett avbrott, precis som i alla andra växelriktare; dels den speciella backuputgången som måste ha en separat central och inte får ha någon strömövergång till resten av nätet.
En rätt enkel men ovanlig lösning. Alternativet är att ha en separat nödströmsomkopplare efter växelriktaren.
 
Så lasten till den uc'n går då alltså alltid genom växelriktaren?
 
dof dof skrev:
Så lasten till den uc'n går då alltså alltid genom växelriktaren?
Korrekt!
 
Då hänger jag med (y)
 
Walle85
D deBrissac skrev:
Korrekt!
Betyder det att om din växelriktare skulle gå sönder så är din kyl/frys och andra "viktiga" uttag obrukbara tills växelriktaren är lagad/utbytt, eller släpper den på något sätt igenom ström till din backup UC vid ett sådant scenario?
 
Har nyligen installerat min anläggning på 11,1 kw nominell effekt. (Windonpaneler)
Är redan inne på att ta nästa kliv med batterilagring och har kikat på quipower (enequi.com)
Ska få offert idag men detta system låter onekligen smart med all styrning och även kunna köpa el på vintern när elpriserna är låga för att ladda batterierna för att använda när timpriset är högt.
Verkar inte vara många som tagit detta klivet än men jag funderar allvarligt på att göra det med tanke på alla larm om elpriserna framöver. Har en bekant i stan här som får sin lösning från enequi installerad i september med 25 kWh batteri och även offgridlösning. Någon med mer erfarenhet av detta?
 
  • Gilla
Hugo75
  • Laddar…
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Har nyligen installerat min anläggning på 11,1 kw nominell effekt. (Windonpaneler)
Är redan inne på att ta nästa kliv med batterilagring och har kikat på quipower (enequi.com)
Ska få offert idag men detta system låter onekligen smart med all styrning och även kunna köpa el på vintern när elpriserna är låga för att ladda batterierna för att använda när timpriset är högt.
Verkar inte vara många som tagit detta klivet än men jag funderar allvarligt på att göra det med tanke på alla larm om elpriserna framöver. Har en bekant i stan här som får sin lösning från enequi installerad i september med 25 kWh batteri och även offgridlösning. Någon med mer erfarenhet av detta?
Det finns massor med anläggningar ute med batterilager. Skulle tro att nu är var 10:e solcellsanläggning som installeras med batterilager och 9 av 10 villor med växelriktare under 10kW får batteriförberedda växelriktare när de sätter solceller. Så har det varit senaste året.

Erfarenheten jag har är att Enequi ofta är ett AC kopplat lager och de har sämre verkningsgrad och integration än ett DC kopplat. Enequi är också väldigt dyra jämfört med DC kopplade då de innebär en extra växelriktare/laddare. Enequi går att få med växelriktare för solceller. Har för mig att de stoppat in en Solis eller något annat som sedan är AC kopplat mot deras system.
 
  • Gilla
Hugo75 och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det finns massor med anläggningar ute med batterilager. Skulle tro att nu är var 10:e solcellsanläggning som installeras med batterilager och 9 av 10 villor med växelriktare under 10kW får batteriförberedda växelriktare när de sätter solceller. Så har det varit senaste året.

Erfarenheten jag har är att Enequi ofta är ett AC kopplat lager och de har sämre verkningsgrad och integration än ett DC kopplat. Enequi är också väldigt dyra jämfört med DC kopplade då de innebär en extra växelriktare/laddare. Enequi går att få med växelriktare för solceller. Har för mig att de stoppat in en Solis eller något annat som sedan är AC kopplat mot deras system.
Intressant! Stämmer att dom kör med likström.
Sofar växelriktare använder dom, HYD KTL-3PH.
Har du förslag på alternativ då? Vill kunna styra laddningen av batterierna även på vintern för att köpa när elen är billig och använda när den är dyr.
 
M
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Har nyligen installerat min anläggning på 11,1 kw nominell effekt. (Windonpaneler)
Är redan inne på att ta nästa kliv med batterilagring och har kikat på quipower (enequi.com)
Ska få offert idag men detta system låter onekligen smart med all styrning och även kunna köpa el på vintern när elpriserna är låga för att ladda batterierna för att använda när timpriset är högt.
Verkar inte vara många som tagit detta klivet än men jag funderar allvarligt på att göra det med tanke på alla larm om elpriserna framöver. Har en bekant i stan här som får sin lösning från enequi installerad i september med 25 kWh batteri och även offgridlösning. Någon med mer erfarenhet av detta?
Kan man med enequi styra utifrån hur batteriet skall fungera, det jag är ute efter är att kunna:
  • Tvinga laddning av det från elnätet
  • Tvinga produktion upp till vad som används i huset
  • Tvinga full produktion upp till vad växelriktaren klarar
  • Stänga av laddning så att all producerad energi går ut på nätet.
Och detta vill jag kunna göra inom huset utan att behöva gå via någon sunkig molntjänst eller app.

Dagens bidragsregler för batterier gäller bara att laga egenproducerad energi, detta är rätt meningslöst då priset tenderar att vara lågt på natten och batteriet kommer inte ha någon som helst funktion under den mörka årstiden då elpriserna är som högst. Jag vill kunna köpa billig ström på vinternatten och sedan kunna använda denna på dyr timmarna under dagen.

Har kikat på Fronius som inte verkar gå att styra utifrån bara läsa av vad den håller på med.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.