Jag och sambon ska flytta isär. Huset var tidigare värderat till 750 tkr. Min sambo ville värdera om huset p.g.a detta för att han inte vill jag ska få några pengar med mig. och idag blev det värderat till 625 tkr.
(Jag var inte hemma så jag har bara hans ord att gå på.)
Är det inte väldigt ovanligt att ett hus värderas ner mer än 100 tkr utan att något radikalt har hänt såsom t.ex. vattenläcka eller brand?
Jag menar villapriserna har ju höjts de senaste åren, bl.a p.g.a räntan.
 
Jag skulle nog försöka få tag på personen som värderat huset o hört med den personen..
 
T
Det finns en organisation ( Besiktningsmannanämnden) som företräder värderingsmän, du bör kontakta dom för besked om det har gått rätt till. Ännu ett tips är att bankerna bara godkänner specifika värderingsföretag, så det finns stor chans att denna värderare inte är godkänd av er bank, och då måste detta göras om vid en s.k boskillnad om banken blir inblandad på något sätt. Bifogar länk på värderare, och håller med om att något inte verkar stämma i detta, sen ska som sagt en värderare vara opartisk, så om du inte har fått tillfälle att yttra dig eller fått full information om den senaste värderingen finns det anledning att klaga.

http://www.chamber.se/se/varatjanster/besiktning/anvisningarforbesiktningsman/
 
kennethsdotter skrev:
Min sambo ville värdera om huset p.g.a detta för att han inte vill jag ska få några pengar med mig. och idag blev det värderat till 625 tkr.
(Jag var inte hemma så jag har bara hans ord att gå på.)
Självklart måste värderingsmannen lämna en skriftlig värdering.
Dessutom måste han isåfall kunna redogöra för hur huset kunnat tappa i värde i hans ögon.


Om ni inte är överens om att värderingen gått rätt till så skall ni båda utse en besiktningsman vars utlåtande kan godkännas av er båda. Kostnaden får ni dela lika eller om du är villig att chansa på att få mer ut ava det så kan ju du betala.
 
volvo skrev:
Självklart måste värderingsmannen lämna en skriftlig värdering.
Dessutom måste han isåfall kunna redogöra för hur huset kunnat tappa i värde i hans ögon.
Håller med om att besiktningen givetvis ska vara skriflig. Däremot finns ingen anledning att redogöra för hur huset kunnat tappa i värde, såvida det inte var samma besiktningsman som utförde den förra besiktningen.

Om en annan utfört den tidigare besiktningen finns det förstås ingen garanti för att den var "rätt" lika lite som det finns någon garanti för att denna är "rätt". Det kan ju vara så att denna besiktningsman skulle ha gjort samma bedömning som han gör nu, vid det tidigare tillfället.
 
Kontakta din bank och be dem göra en datavärdering av fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.