5 265 läst · 36 svar
5k läst
36 svar
några frågor inför byte från 25 A till 20 A säkring
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Det underlättar stort om du har en uppdaterad gruppförteckning där man även ser större förbrukare som ansluts till uttag. Då får man snabbt en bild av belastningen och hur den är fördelad mellan faserna. Där kan ni lägga till användningsmönster, dvs när på dygnet större förbrukare vanligen används. Visst kan en elektriker hjälpa till med gruppförteckningen, men det kostar sådär 550:-/timmen...
För saker som är inkopplat på en fas vet jag hur jag ska fylla i gruppschemat för men tycker det är svårt med de som har flera faser. T.ex. ugnen vet jag inte om den går på 1 2 eller 2 faser. Om jag sätter på ugnen på 50 grader och bryter säkring 8. Säg att ugnen fortfarande lyser, vet jag då att ugnen inte har med 8an att göra eller kan det vara så att ugnen exempelvis går på 2 av 3 faser och att den klarar av 50 grader men inte 250? Måste alla faser vara inkopplade för att displayen ska lysa exempelvis?
Ugnen går förmodligen på en fas. Spisen har nog två. Spisen är nog den enda förbrukare du har som går på mer än en fas. Det kan finnas en trefasgrupp som är kopplad spis-spis-ugn.
Vi har ett hus med luftvattenvärmepump och i övrigt utrustning ungefär som du beskrivit, 150 m² boyta, och vi klarar oss utmärkt på 3x16 A.
Vi har ett hus med luftvattenvärmepump och i övrigt utrustning ungefär som du beskrivit, 150 m² boyta, och vi klarar oss utmärkt på 3x16 A.
Ok, bra att veta. Men om vi tar samma resonemang fast för spis. Funkar en spis med bara en fas inkopplad fast den ska gå på två? Alltså kan spisen funka lite grann med bara en fas? Mitt gruppschema är skrivet på 60-talet och verkar vara helt inaktuellt.U UffeH skrev:Ugnen går förmodligen på en fas. Spisen har nog två. Spisen är nog den enda förbrukare du har som går på mer än en fas. Det kan finnas en trefasgrupp som är kopplad spis-spis-ugn.
Vi har ett hus med luftvattenvärmepump och i övrigt utrustning ungefär som du beskrivit, 150 m² boyta, och vi klarar oss utmärkt på 3x16 A.
Lägg några timmar på att göra ett nytt gruppschema, det är bara att bryta säkringen och se vart det slocknar/blir strömlöst. Lite vägledning borde det g:a schemat ge.M mrgert skrev:
Jo tack, det är det jag tänkte göra. Men jag har inte samma kunskaper som ni, därav min fråga. Om man t.ex. bryter en säkring och spisen slocknar, då vet man ju att den säkringen går till spisen MEN vet man att ingen annan säkring går till spisen?? Mitt arbete blir enklare om jag får svar på den frågan.E elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Ja, flerfasförbrukare kan vara luriga. Du gör helt rätt i att titta på hällens inkopplingsanvisning. Den säger att det är en 230 V-häll, som kan kopplas in på en eller två faser. Om du tittar på plinten så ser det detta. Det betyder att om du bryter en säkring så ska halva hällen slockna, minst, hela hällen kanske synbarligen slocknar beroende på från vilken fas manöverdonen tar sin ström. Den andra säkringen, om det är två, kommer att ge ett liknande symptom. Säkringarna ska också ligga bredvid/under varandra i centralen.
Om ni har en VVB så kan den likaså vara inkopplad på 230 V eller 400 V. Det kan alltså finnas två säkringar till den, där var o en kommer att får VVBn att slockna.
Posta bilder om du är osäker.
Om ni har en VVB så kan den likaså vara inkopplad på 230 V eller 400 V. Det kan alltså finnas två säkringar till den, där var o en kommer att får VVBn att slockna.
Posta bilder om du är osäker.
Jag har bytt ut själva säkringarna till 20 A nu för att testa. Så här ser uppställningen ut bland de större förbrukarna:
Fas 1: induktionshäll, micro
Fas 2: induktionshäll, tvättmaskin
Fas 3: ugn, vattenkokare
Induktionshällen sitter alltså både på fas 1 och fas 2.
Vi hade förövrigt elektriker här för någon månad sen som satte upp uttag i badrummet för att ansluta tvättmaskin. Han satte upp två uttag och pratade om att tvättmaskin och torktumlare ska sitta på olika faser. Vi använder bara ett av uttaget för vi har bara en liten smal toppmatad tvättmaskin utan plats för en torktumlare. När jag testade vad som gick på vilken fas verkar det som båda uttagen går på samma fas. Vi sa visserligen att vi inte har torktumlare, men varför satte han upp två uttag om det ändå inte kommer gå att använda båda samtidigt till tvätt och tork?
Fas 1: induktionshäll, micro
Fas 2: induktionshäll, tvättmaskin
Fas 3: ugn, vattenkokare
Induktionshällen sitter alltså både på fas 1 och fas 2.
Vi hade förövrigt elektriker här för någon månad sen som satte upp uttag i badrummet för att ansluta tvättmaskin. Han satte upp två uttag och pratade om att tvättmaskin och torktumlare ska sitta på olika faser. Vi använder bara ett av uttaget för vi har bara en liten smal toppmatad tvättmaskin utan plats för en torktumlare. När jag testade vad som gick på vilken fas verkar det som båda uttagen går på samma fas. Vi sa visserligen att vi inte har torktumlare, men varför satte han upp två uttag om det ändå inte kommer gå att använda båda samtidigt till tvätt och tork?
Både tvätt och tork är storförbrukare, men oftast tvättar man först och torkar sen, men sätter du på torktumlaren och startar en ny tvättmaskin kan det bli problem om båda värmeelementen går samtidigt.M mrgert skrev:Jag har bytt ut själva säkringarna till 20 A nu för att testa. Så här ser uppställningen ut bland de större förbrukarna:
Fas 1: induktionshäll, micro
Fas 2: induktionshäll, tvättmaskin
Fas 3: ugn, vattenkokare
Induktionshällen sitter alltså både på fas 1 och fas 2.
Vi hade förövrigt elektriker här för någon månad sen som satte upp uttag i badrummet för att ansluta tvättmaskin. Han satte upp två uttag och pratade om att tvättmaskin och torktumlare ska sitta på olika faser. Vi använder bara ett av uttaget för vi har bara en liten smal toppmatad tvättmaskin utan plats för en torktumlare. När jag testade vad som gick på vilken fas verkar det som båda uttagen går på samma fas. Vi sa visserligen att vi inte har torktumlare, men varför satte han upp två uttag om det ändå inte kommer gå att använda båda samtidigt till tvätt och tork?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Det bekräftar att mätarsäkringar på 16 A skulle räcka och bli över, så 20 A blir därmed inga problem.
Ang TM, jag antar att du menar säkring, dvs endast en och samma enpoliga säkring till bägge uttagena? Tja, han löpte väl inte hela linan ut av någon anledning. Det borde han varit tydlig med. Vad betalade ni för? Då det bara var en månad sedan kan du ju ringa och fråga.
Ang TM, jag antar att du menar säkring, dvs endast en och samma enpoliga säkring till bägge uttagena? Tja, han löpte väl inte hela linan ut av någon anledning. Det borde han varit tydlig med. Vad betalade ni för? Då det bara var en månad sedan kan du ju ringa och fråga.
Det är samma fas och samma säkring som tvättmaskin och torktumlare sitter på. Men nu har vi som sagt ingen torktumlare inkopplad. Nåja.
Nu när jag tänkte beställa jobbet att säkra ned har jag sett att det är ett fel på lådan där huvudsäkringarna sitter. Det sitter en huvudströmbrytare bredvid med en grå intryckt knapp och en röd knapp. När man trycker på den röda knappen ska man kunna bryta strömmen men den fjädrar liksom tillbaka direkt, oavsett hur hårt man trycker. När knappen är längst in bryts visserligen strömmen men sen fjädrar knappen ut igen och strömmen kommer tillbaka. Vi har två jordfelsbrytare, stänger man av dessa försvinner ju alla ström om man skulle behöva det.
Men jag tänkte att om jag beställer jobbet att säkra ned, behöver knappen funka då för att elektrikern ska kunna byta bottenplattan, eller kommer elektrikern att behöva bryta strömmen ännu tidigare innan den kommer in i huset? Ska man oavsett be elektrikern att byta hela enheten med säkringarna och huvudströmbrytaren, eller är det onödigt?
Nu när jag tänkte beställa jobbet att säkra ned har jag sett att det är ett fel på lådan där huvudsäkringarna sitter. Det sitter en huvudströmbrytare bredvid med en grå intryckt knapp och en röd knapp. När man trycker på den röda knappen ska man kunna bryta strömmen men den fjädrar liksom tillbaka direkt, oavsett hur hårt man trycker. När knappen är längst in bryts visserligen strömmen men sen fjädrar knappen ut igen och strömmen kommer tillbaka. Vi har två jordfelsbrytare, stänger man av dessa försvinner ju alla ström om man skulle behöva det.
Men jag tänkte att om jag beställer jobbet att säkra ned, behöver knappen funka då för att elektrikern ska kunna byta bottenplattan, eller kommer elektrikern att behöva bryta strömmen ännu tidigare innan den kommer in i huset? Ska man oavsett be elektrikern att byta hela enheten med säkringarna och huvudströmbrytaren, eller är det onödigt?
Klart du måste ha fungerande huvudströmbrytare, finns det en till på huset på utsidan, eller en säkringsbox före t ex i en krypgrund, om inte är det där väl elleverantörens ansvar? Varför säkrar du inte ner till 16 A, du riskerar väl att leverantören höjer priset för 20 som du inte behöver
Tror inte vi har något mer på huset. Möjligen finns en central i samfälligheten utrymme. Bor i radhus. Om inte, kan Elevio äga det där gamla 60-talsskrinet? Har inte tänkt på att prislistan kan komma att ändras. Nu blev det svårt. Tja, varför inte ändra till 16 A om nu alla säger att det är så lugnt.D Dr Jumping Jack skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Nej, den huvudbrytaren bryter inte spänningen på mätarsäkringarna, så passdelen behöver bytas med spänning på. Elektrikern har dock verktyg för detta.M mrgert skrev:
Så byta hela denna låda innebär att Ellevio måste bryta strömmen till hela kvarteret, om det inte finns en servislåda någonstans i radhuslängan. Då huvudbrytaren troligen ligger mellan mätarsäkringarna och elmätaren så kan det få vara ifall den inte glappar. Bättre då att montera en ny huvudbrytare efter elmätaren, såsom Ellevio idag vill ha det. Själva elmätaren kan även ha en sådan brytare inbyggd.