Hej.
Har ett lamputtag i trappan som jag aldrig använt.
Skulle sätta i en lampa idag.
Det finns två strömbrytare. En på nedervåningen och en på ovanvåningen.
Den där nere får jag ingen spänning på trådarna vilket håll den än står på.
Men om jag har den åt ena hållet funkar inte den där uppe heller.
Vad är felet egentligen?
Och hur åtgärdar jag det?

Det behövs mer information för att kunna svara. T.ex. vad är det för strömbrytare (kron eller trapp), hur är det kopplat, har det fungerat tidigare osv.

Öppna gärna och ta bild (stäng av strömmen innan).

/N

Jag har inte haft något kopplat till det sen jag köpte huset. Så kan inte svara på tidigare funktion. Men de måste bytt något iallafall för det är inte samma knappar som i övriga huset. Bifogar bild på den på nedre våningen
Edit. Det är en trapp.
Elektrisk väggströmbrytare utan frontpanel med synliga ledningar och anslutningar, demontering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Flytta en av den vita kablarna till andra kopplingen på samma sidan. Den som är närmast tummen på bilden. Öppna i andra änden och kolla att de inte kopplat likadant.

/N

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nu fungerar det klockrent
Tusen tack.
Finns det någon anledning till att det var kopplat som det var eller var det bara ett misstag av den som satt in det?
Misstänker förra ägaren. Mycket märkliga lösningar på vissa grejer som man fått rätta till.

Typisk felkoppling av en som inte riktigt har koll på hur det fungerar ;)

Hej.
Öppnar upp denna tråden igen då det gick snabbt åt få hjälp innan.
Nästa kopplingsproblem.
Har en taklampa som jag tänkte koppla in. Men när jag sätter i kontakten så tända den direkt. Oavsett hur lampknappen står. Än en dimmer av tryckknapps-modell så ingen sådan med ratt.
Och den går inte släcka heller utan lyser lite även när den är ”släckt”
Går inte dimma något heller. vad kan problemet vara? Sitter dimbara LED-lampor i lampan. För lite motstånd?

J
Japp, så är det. Har det så i min hall, på väg till toan, men kör det som LED-belysning ( :rofl: ) på natten. Annars får du köpa halogen.

Det kan vara så att din dimmer inte klarar LED, ex. pga för låg belastning. Men det finns ju en uppsjö av möjliga felkopplingar också.

Du skriver "oavsett hur lampknappen står". Det låter fel, tryckknappsdimrar brukar manövreras med en återfjädrande brytare. Och med tanke på den tidigare felkopplingen i huset så...

Men en enklare första kontroll är ju att testa med en lampa med vanlig glödtråd. För att avgöra om dimmern överhuvudtaget fungerar.

Ja den är ju återfjädrande. Sådan man håller inne för att dimmra. Ska pröva med en glödtrådslampa ikväll så återkommer jag med resultatet.

Det var LED som var problemet.
Tack för hjälpen!

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.