har lite frågor som kanske någon kunnig här på forumet kan svara på.
jag och min familj bor i ett litet hyreshus.
jag håller just nu på att renovera min lägenhet och tänkte sätta en central i källaren som ska innehålla nätverk, telefon samt antenn till hela huset.
har ni något tips på vart man kan köpa denna/dessa apparater som behövs för att genomföra detta? switch-panel eller patch-panel eller catch-panel :) man blir helt snurrig.
det ska finnas möjlighet att koppla in totalt 15 st nätverksuttag iaf

tack på förhand
 
Lter som om du ska sätta en 16 portars switch om du nu ska ha 15 utag i huset.

När det gäller telefon/tv så beror detta ju på vad för typ du kör. Analog tv-utat? parabol? kabel-tv-box? telefonen samma där.. ip-telefoni eller vanlig?
 
hej. tack för svar.
jag e lite grön på detta. i nuläget har jag en router + modem som delar upp till 4 datorer.
om jag förstår detta rätt så ska switchen agera router så det som ska sitta i centralen är modem + switch, har jag rätt? (plus box till telefoni samt förstärkar till antenn naturligtvis.
vad är skillnad på patch eller switch panel?
jag använder vanligt antennuttag med coax kabel.
använder mig av boxer abbonemang och tvilligkort.
vanligt telefoni.
 
Hej

Så här skulle jag gjort.

jag skulle haft enswitchsomjagdrar ut alla kablar ifrån. En patch panel är inget jag skulle satsat på i ditt fall då det är bara en extra panel som man drar kablarna till switchen . Du kan dock ha en 4 portars patchpnel i något rum om du känner för det...

Du koplar modemet/routern i switchen oh så har du dragit sladdar i hela huset.

tv-n drar du bara runt ochkan antingen sätta t-kors eller flera kablar från en distribuerande förstärkare. men enklast är oftast t-kors så delar men upp det alt eftersom.

Telefonen kan du seriekopla rakt över.alternativt paralell om du villkunna prata i alla samtidigt.

(min space tangent är totalt kass på denna datorn)
 
okej. så man måste ändå ha både routern och modemet?
agerar inte patchpanelen som en router?

om jag förstår det rätt så eftersom jag ska ha ca 6 nätverksuttag i min lägenhet så skulle jag kunna koppla alla dessa uttagen till en patch panel som sedan går med (en?) kabel ner till switchen.
 
danielr112 skrev:
En patch panel är inget jag skulle satsat på i ditt fall då det är bara en extra panel som man drar kablarna till switchen . Du kan dock ha en 4 portars patchpnel i något rum om du känner för det...
Va? 15 uttag i huset UTAN patchpanel? Hur tänker du då? Kablarna från respektive uttag rätt in i switchen? Det är inte en vidare smart idé.

jens.nilsson@live.se skrev:
okej. så man måste ändå ha både routern och modemet?
agerar inte patchpanelen som en router?

om jag förstår det rätt så eftersom jag ska ha ca 6 nätverksuttag i min lägenhet så skulle jag kunna koppla alla dessa uttagen till en patch panel som sedan går med (en?) kabel ner till switchen.
Patchpanelen är inget annat än en rad med uttag placerade på rad på en plåtbit. Existerar bara för att göra en mer strukturerad installation och för att hantera övergången mellan hård installationskabel och mjuka patchkablar för inkoppling till tex switch.

Så ja, du måste ändå ha router och modem.
 
okej. så då kan jag i princip strunka i att ha patch överhuvudtaget och bara ha en stor router (om det finns med 15 uttag)

du skriver att den är till för övergången mellan patch och switch.
men vad har switchen för roll?
 
http://www.americantechsupply.com/cat5eshieldedpatchpanels.htm

Det är en patchpanel. Man koplar sladdarna i den. sedan har man kabel mellan de olika uttagen i den och switchen.

Och nej. Jag skulle inte rekomendera patchpanel till en simpel hemmainstallation. Om man nu inte ska börja och racka upp sina burkar med. men visst hemma är allt patchat....


Själv skulle jag inte tänka tanken att ha modem eller router i en witch. Den ska sitta försig. (billigare) Om du nu inte har tänk köpa någon dyrare variant. Ofta räcker det med en 1000kr switch hemma och någon billig router inkoplad som då har adsl modem eller dylikt.Billigare närmodemet går sönder om inte annat.
 
Nej, du ska inte "stryka" patchpanel. Du måste nog bara tänka om lite och studera vad respektive del verkligen har för funktion.

Försöker lite snabbt här:
När man installerar nätverk så monterar man i regel uttag i respektive rum. Från varje uttag drar man en nätverkskabel till den plats switchen finns. Eftersom denna installationskabel är hårdare så lämpar den sig inte för att kopplas direkt i switchen. Därför avslutas kabeln med ytterligare uttag. Installationen består alltså av två uttag sammankopplade med en kabel. Ingen funktion eller logik. I princip en fast monterad skarvkabel ut till varje uttag.

Det blir många uttag på samma plats vid switchen och då använder man en patchpanel där istället eftersom den tar mindre plats.

I dessa uttag kopplar man in en mjuk patchkabel och ansluter till switchen.

Switchen är den del som innehåller funktionaliteten för att verkligen sammankoppla uttagen med varandra. Du kan se det som ett grenuttag, fast för nätverk.
 
okej. tror jag förstår det mesta nu.
men en till fråga bara.
det här med switchen har jag inte riktigt förstått.
jag har ett modem kopplat till en router som sedan ska vara kopplat till en switch och därifrån går kablarna upp till uttagen.
men varför kan jag inte koppla modemet direkt till switchen? switchen skulle ju agerar grenuttag och det gör ju routern också eller?
känner mig lite trög här :)
 
Det är vanligt förekommande att man endast blir tilldelad en enda adress från internetleverantören, dvs endast en (1) dator kan koppla upp sig (varierar givetvis på abonnemang och leverantör).

Routerns uppgift är att möjliggöra att flera datorer kan använda denna enda adress tillsammans. Brukar jämföra routern med en telefonväxel. Utåt sett finns bara ett nummer men innanför kan man ha många telefoner med interna telefonnummer. Man kan ringa mellan interna telefoner hur som helst och man kan ringa externt om man går via växeln. :)

Switchen i sin tur sammankopplar bara datorerna, eller fördelar om man vill se det så. Den utför ingen nummeröversättning. Så om du skulle koppa modemet direkt till switchen så är det troligt att bara en av datorerna får en adress mot internet.
 
Redigerat:
sen kan det vara bra att tänka lite på säkerheten med, om du inte litar till 100% på alla 15 hyresgästerna kan du inte ta en vanlig switch. Med lite arp-spoofing kan vem som helst av dom andra hyresgästerna läsa dina mail mm.
 
mrfrenzy skrev:
sen kan det vara bra att tänka lite på säkerheten med, om du inte litar till 100% på alla 15 hyresgästerna kan du inte ta en vanlig switch. Med lite arp-spoofing kan vem som helst av dom andra hyresgästerna läsa dina mail mm.
Kan tilläggas att detta troligtvis kommer bli vanligare och vanligare att man kan utsättas för som privatperson. När jag läste på universitetet kom jag på min lillebror läsa min kurslitteratur. Känns lite fel att se någon som då precis blivit tonåring sitta och läsa systemering och software engineering som kvällslitteratur.
Koppla detta mot vad vi alla vet att saker och ting alltid måste testas, och att för de flesta barn är datorn hemma den de kan göra det på, så ser man en risk för detta. Med andra ord kan du utsättas för vad som helst där.
Nätverkssäkerhet ska man inte ta så lätt på. Har sett bra och dåliga lösningar, men det värsta var nog vad jag träffade på i Kina på ett hotell där. En fin skyskrapa på 47 våningar och 512 rum, alla rum kopplade till ett och samma nätverk. Inte nog med att det var förbannat segt och censurerat internet så fanns ingen säkerhet alls på nätverkssidan. Alla som ville kunde helt enkelt bläddra runt på nätverket, och det var många som valt att dela ut diverse mappar helt öppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.