D Daniel 109 skrev:
Ska hemförsäkringen stå för att byta en pump som gått sönder? Jag ser sådant som naturliga kostnader om man äger ett hus.
Beror på, är pumpen hyffsat ny men ändå gått sönder OCH självrisken är lägre än kostnaden för byte till ny pump (och åldersavdraget är ok) så utnyttjar man ju försäkringen, de är ju det den är till för.
Att man som jag och vissa andra råkar ha en eller två cirkpumpar liggandes är ju kanske inte helt vanligt :cool:

• Gilla
Lived och 3 till
  • Laddar…
I min tolkning så kan denna tråd konkluderas med att säga:

1. Berätta för hantverkaren/företaget att installationen är oacceptabel, gör om och gör rätt.
2. Bestrid alla fakturor kring detta jobb, acceptera inga som helst delbetalningar. Utfört arbete ser helt vansinnigt ut och det är inget man kan betala en spänn för.

Punkt.

• Gilla
PCN och 2 till
  • Laddar…
@
H Haas84 skrev:
Vi hade en montör här i fredags som installerade en ny cirkulationspump till golvvärmen. Men de monterade hela framsidan åt fel håll.
När jag kontaktar dem påstår de att funktionen inte påverkas och att de helst inte vill göra ingrepp på pumpen.
Jag accepterar inte att de ska vara sådär.
Se bild.
Detta kan ju inte vara acceptabelt?
Kan det vara så att strömanslutningen tog i golvet om pumpen monterades år rätt håll eller att kabeln inte räckte? Känns inte som en sak man kan ha gjort av misstag...

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Saken är väl att montaget är just helt fel, för att garantin skall gälla behöver den vara monterad med displayen uppåt. Jag har en enklare sådan wilo laddpump som jag installerade själv där displayen satt sidledes. Min kompis som är röris påpekade direkt att funktionen kan påverkas om den inte sitter rätt, att det sannolikt finns en anledning till att man måste sätta display uppåt. En insextsnyckel och en minut senare så var det åtgärdat.
Så, din garanti kommer inte gälla förrän den sitter rätt.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
K
G guggen skrev:
Saken är väl att montaget är just helt fel, för att garantin skall gälla behöver den vara monterad med displayen uppåt.
...
Så, din garanti kommer inte gälla förrän den sitter rätt.
Enligt manualen ska den kunna monteras med displayen åt sidan så din "rör-kompis" verkar inte heller ha koll. Men det kan absolut bli knas med garantin om displayen sitter upp och ner eftersom de uttryckligen skriver i manualen att den inte ska göra det.

@ @ndreas skrev:
Kan det vara så att strömanslutningen tog i golvet om pumpen monterades år rätt håll eller att kabeln inte räckte? Känns inte som en sak man kan ha gjort av misstag...
Det ser ju ut så men man kan fortfarande montera den åt sidan..

Överhuvudtaget visar ju detta varför man inte ska anlita yrkesfolk utan göra mer själv! Här är det ju dessutom tillåtet att göra själv (förutom den fasta elinstallationen) så det borde vara en ickefråga!

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
@ @ndreas skrev:
Det tror jag också. Den klunsiga elkontakten på pumpen bygger många millimeter och då var det smidigare att montera pumpen upp och ner istf att göra om rördragningen.

K Kallebo skrev:
Enligt manualen ska den kunna monteras med displayen åt sidan så din "rör-kompis" verkar inte heller ha koll. Men det kan absolut bli knas med garantin om displayen sitter upp och ner eftersom de uttryckligen skriver i manualen att den inte ska göra det.

Det ser ju ut så men man kan fortfarande montera den åt sidan..

Överhuvudtaget visar ju detta varför man inte ska anlita yrkesfolk utan göra mer själv! Här är det ju dessutom tillåtet att göra själv (förutom den fasta elinstallationen) så det borde vara en ickefråga!
I manualen till min wilo står det utryckligen att den skall monteras med logotypen uppåt, som jag skrev har jag en liknande, inte likadan, så han har nog koll.
I detta fallet, står det uppenbarligen utryckligen att den får monteras upp eller åt sidan, då är det ett ganska solklart felmontage och antagligen äventyras funktionaliteten och garranterat har man ingen garanti om man monterar såsom man gjort hos TS.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Det finns plats för kontakten ner mot bänken, även fast de blir ganska så tajt. Det finns även mycket kabel att jobba med.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
ClasseClas
D Dilato skrev:
Det finns enkel lösning på det.
[bild]
[länk]
Fast TS svarade precis att det funkar med befintlig elkontakt.

• Arg
Bo Ch Landin
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Fast TS svarade precis att det funkar med befintlig elkontakt.
Jamen dåså, bara att vrida.
Instruktioner för att vrida motorhuvud på pump, varningsikon om magnetfält, installationsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
ClasseClas
H Haas84 skrev:
Det finns plats för kontakten ner mot bänken, även fast de blir ganska så tajt. Det finns även mycket kabel att jobba med.
Då uppstår de jobbiga frågorna:
-Varför valde firman att montera pumpen felaktigt?
-Varför framhärdar firman i att den felaktiga monteringen är OK och att de inte behöver åtgärda utfört arbete?

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Pumpen sitter rätt och de tog sig inte tid att vrida motorn.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Pumpen sitter rätt och de tog sig inte tid att vrida motorn.
Det är en väldigt konstig yrkesman som "helst inte vill göra ingrepp på pumpen" a.k.a. följa tillverkarens instruktioner.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Då uppstår de jobbiga frågorna:
-Varför valde firman att montera pumpen felaktigt?
-Varför framhärdar firman i att den felaktiga monteringen är OK och att de inte behöver åtgärda utfört arbete?
Med personal som lyckas med den monteringen så är antagligen chefen på firman inte mycket bättre. Att sådana här klåpare kan försörja sig visar att något är fel.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.