K
Nu är det inte rätt pump i bilden ovan men även stratos pico ska monteras åt alla håll utom uppåner

Instruktionsbilder för installation av pump eller liknande utrustning, med måttangivelser och monteringssteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
magnuse74 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
M myrstack skrev:
Som tidigare nämnts i tråden är det lika stort fel att pumpen är gängad i pressdelar.
Jag misstänker starkt att det sitter unionskopplingar.
Antagligen med 25 eller 20-gänga och sen bussat ner till 15 för att komma över till 15mm rör.

Sen ventiler är ju alltid bra att ha före och efter, men inget krav.

Men pumpen ska ju givetvis snurras så den hamnar "rätt".

Vattenmätare monterad på kopparledningar med svart strömkabel och lila markering i övre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5850091.jpg

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Sen har man ju inte satt dit den billigaste pumpen heller.. stratos är ju lite dyrare än yonos men kund kanske har valt den å det skiljer väl inte såå mycket...

.

• Gilla
Agg3t och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Som tidigare nämnts i tråden är det lika stort fel att pumpen är gängad i pressdelar. För mig är det ett lika stort fel som riktningen av pumpen. Enligt mig ska en pump tillåta service/utbyte dvs den måste kunna kopplas bort. En bra installation har dessutom avstängning på respektive sida om pumpen
Nej, det är inte fel. Att med pressdel gå över till rörgänga från rör är inte konstigare än att det sitter en klämkoppling där.

Jag håller nog med @Krilleman om att det sannolikt sitter en liten lekande mutter därefter - det syns inte i bild hur det är gjort men det finns inget skäl till att låta bli att montera det.

Fa fasen.
Var det Steve Wonders bror som installerade?

• Haha
  • Gilla
Lived och 7 till
  • Laddar…
Men för helvete! Det är som ett riktigt dåligt skämt. Hur kan man ens tro att en kund skulle acceptera det där? Ungefär som att jag skulle montera en ratt nere vid pedalerna i en bil. Öööh det funkar ju att styra ändå. Fråga installatören om han kollar på tv hängandes från taket. Jävla sopa.

• Gilla
  • Haha
kurlakarl och 13 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, det är inte fel. Att med pressdel gå över till rörgänga från rör är inte konstigare än att det sitter en klämkoppling där.

Jag håller nog med @Krilleman om att det sannolikt sitter en liten lekande mutter därefter - det syns inte i bild hur det är gjort men det finns inget skäl till att låta bli att montera det.
Fanns väl inget skäl att sätta pumpen så man måste stå uppochner heller :cool:

TS får ta en bild från sidan så vi ser hur pumprackarn är inkopplad. Min röntgensyn är inte med mig idag men jag ser bara en pressad del i underkant och en övergång från en pressdel med utvändig gänga, en muff samt en del med invändig gänga i överkant.

M myrstack skrev:
Fanns väl inget skäl att sätta pumpen så man måste stå uppochner heller :cool:

TS får ta en bild från sidan så vi ser hur pumprackarn är inkopplad. Min röntgensyn är inte med mig idag men jag ser bara en pressad del i underkant och en övergång från en pressdel med utvändig gänga, en muff samt en del med invändig gänga i överkant.
jag menar bara att det inte är pressdelen som är problemet. Det som är problemet är avsaknaden av en lekande mutter, om så är fallet.

Pressdel + lekande mutter med inbyggd ventil skulle ju vara standardsättet att montera pumpen.

Att den sitter felvänd är en helt annan fråga och det ska givetvis fixas.

Hep Hep skrev:
Du får väl fundera hur man bekvämast läser på skärmen. Stående på knä eller böja sig fram med huvudet mellan knäna? Båda sätten har sina för- och nackdelar.
H Haas84 skrev:
Vi hade en montör här i fredags som installerade en ny cirkulationspump till golvvärmen. Men de monterade hela framsidan åt fel håll.
När jag kontaktar dem påstår de att funktionen inte påverkas och att de helst inte vill göra ingrepp på pumpen.
Jag accepterar inte att de ska vara sådär.
Se bild.
Detta kan ju inte vara acceptabelt?
Ser ju inte klokt ut – är det Åsa-Nisse som har gjort jobbet?
Har de tänkt att man ska stå på händer när man läser av displayen?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Invänta fakturan. Är den på 4500 kronor så vänder du bara på siffrorna, det spelar väl ingen roll och så betalar du 54 kronor. Det borde de väl se som ok?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
jocke31 och 54 till
  • Laddar…
För att svara på fler saker samtidigt.

Vi har inte betalt någonting, och kommer inte göra om de inte fixas till. Har varit i kontakt med en av deras andra montörer så påstår att dom inte vill öppna pumpen pga garantier från Wilo. Men sa att det är väl knappast mitt problem?

Bakdelen av pumpen antar jag sitter rätt då pilen pekar neråt?

Det här var ett akutjobb då vi inte ville stå utan värme helt fram till mitten av veckan när den "vanliga" lokala hantverkaren kunde komma. Ska ju bli ganska så kallt nu till veckan.
Så pumpen har vi inte valt alls, utan jag sa att ta bara det som finns på lager just nu. Så antar att det kanske va en onödigt dyr variant.

Ska försöka ta några fler bilder i morgon.

Är i alla fall skönt och höra att montaget av pumpen döms ut, och att det går att rätta till.

• Gilla
Rolleglaren och 10 till
  • Laddar…
Det framgår i montageanvisningen för pumpen hur den ska sitta och även att om den kommer fel så ska drivsidan vridas, så något om garanti kan glömmas, den finns ändå.

• Gilla
magnuse74 och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Invänta fakturan. Är den på 4500 kronor så vänder du bara på siffrorna, det spelar väl ingen roll och så betalar du 54 kronor. Det borde de väl se som ok?
Skulle vara glad om den endast är på 4500 kr. Monteringen skedde en fredagskväll mellan 19-20.30. Bara kostnaden för att montera den då är högre.

Hoppas innerligt att försäkringsbolaget kan stå för en viss del i alla fall :)

Fairlane
H Haas84 skrev:
Skulle vara glad om den endast är på 4500 kr. Monteringen skedde en fredagskväll mellan 19-20.30. Bara kostnaden för att montera den då är högre.

Hoppas innerligt att försäkringsbolaget kan stå för en viss del i alla fall :)
Ja då lär det bli klart dyrare, men du kanske fortfarande kan vända siffrorna ;)

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ska hemförsäkringen stå för att byta en pump som gått sönder? Jag ser sådant som naturliga kostnader om man äger ett hus.

• Gilla
Harald Boye och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.