Jag börjar närma mig slutet av monteringen av mitt Marbodalkök. Nu återstår att montera överskåpen till kyl och frys.

På väggen i fråga har jag från höger räknat vägg, skafferi, täcksida, kyl, frys, täcksida och ett bänkskåp.

Min kyl (Miele K 12820 SD ) och frysskåp (Miele FN 11827 S) har gångjärn på ovansidan, se bild.



Mitt överskåp är Marbodal 9176 060 http://mattofakta.marbodal.se/1/product_frame.htm

Sidorförlängarhögden är 40mm. Gallret är 55mm högt. Dessutom finns ett gångjärn ovanpå kylskåpet som tar upp en del plats. Jag förstår inte hur man ska få till detta utan att hitta på en egen lösning med extra träbitar och såga sönder gallret så att det blir plats för gångjärnet.

Eller är tanken att det svintunga överskåpet inte ska vila på kylen och frysen utan endast hänga i väggen? Väggen är av lättbetong.

/Mattias
 
  • overskap.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök att hänga skåpet i luften över kylen, bra att kunna dra ut kylen utan att dra med sig hela skåpet. Även bra om kylen står fritt, så att inte vibrationerna från kylen letar sig vidare i skåp och väggkonstruktion.
Gallret brukar man få kapa till för att få det att passa.

Lycka till!

/kimpo
 
Överskåpet hör till köksinredningen och skall hänga i väggen, inte stå på vitvarorna.
 
Om man köper ett kök så brukar man få ritningar med... :rolleyes:;)

Kan ju bara hålla med om att de ska sitta på väggen och inte stå på vitvarorna och gallerna brukar man få kapa till så att de passar.
Men mer exakt hur det ska se ut framgår ju av ritningarna som sagt.
 
Alla våra överskåp inkl dem över kyl/frys hänger i lättbetongväggarna. Det är bara att använda riktiga plugg så håller det, våra har hängt där sen -03 utan problem. Jag använde Fischerplugg och fransk skruv.
 
Tack så mycket för alla svar.

Va bra. Då vet jag att skåpen ska hänga i väggen.

/Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.