S
eavogels skrev:
Blir det inte svårt att rengöra? Ibland slår mina fällor sönder en mus och att peta bort musdelar är inte trevligt.
Mina fällor håller ihop mössen men visst blir det lite blod ibland. Och avföring såklart. Lådorna har avtagbart tak så rengöringen är att vända upp och ner på lådan. Skrapar ur lite skit ibland. Jag avstår således att bruka lådorna som tallrikar… men dessa står utomhus på väl valda ställen med lite takpapp som skydd så jag bryr mig inte så mycket då det är så fruktansvärt effektivt. 63 st är jag uppe i hittills och det är 63 st som inte kan ta sig in i huset!

• Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Att tampas med möss är ju en sak. Sådana här rackare är dock vansinnigt äckliga... Men dom håller sig iaf i stallarna.

Tre gnagare på en sten, antagligen råttor, bredvid vatten med grönt sken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maner Maner skrev:
Att tampas med möss är ju en sak. Sådana här rackare är dock vansinnigt äckliga... Men dom håller sig iaf i stallarna.

[bild]
Det till höger är väl ingen mus utan en råtta!? Undrar om de sliter loss sig ur en vanlig musfälla?

• Gilla
Tore89
  • Laddar…
K
Har tagit två möss den senaste veckan. Har tätat all fasad så in i norden och förstår inte var de kommer in (om de kommer in). Har inte hört några möss i väggar eller hittat spår av dem på vinden så det är möjligt att de bara driver runt i trädgården.

Har en fälla vid varje knut och de två som gått i fällan nu har jag tagit precis vid värmepumpen vilket känns extra nervöst eftersom jag inte vill att de ska knapra på sladden eller isoleringen till värmerören..

Betade med ost, jordnötssmör och en bit kokosnöt. Ost och kokosnöt gav resultat. Jordnötssmöret verkar de inte så intresserade av..

Feta möss har det varit. De har täckt hela hålet till mina biltemafällor.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Idag tog hon sin första mus som 16v gammal

[bild]
Katten får ju mat av er, så det innebär att hon inte är den perfekta musfällan, hon går inte hungrig. Å andra sidan, skulle ho leva på möss så finge ni väl avmaska katten..

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Det till höger är väl ingen mus utan en råtta!? Undrar om de sliter loss sig ur en vanlig musfälla?
En råtta biter inte en musfälla på. Då måste du ha råttfälla/gift. Råttor är mycket smartare än mössen är.

L leifa.k skrev:
Katten får ju mat av er, så det innebär att hon inte är den perfekta musfällan, hon går inte hungrig. Å andra sidan, skulle ho leva på möss så finge ni väl avmaska katten..
Förstår att du skämtar, men tyvärr är det fortfarande många som tror att katter blir bättre jägare om man inte sköter om dem. Men talrika studier visar att det är precis tvärtom, en välskött, kastrerad katt som får mat, vaccin, gos och kel och regelbunden avmaskning jagar mycket bättre än en som "bara går i ladan".

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
K
Den enda fördelen jag ser med katt. Att jaga möss. Annars är jag inget fans av katter alls är hundmänniska men hundarna göra ingen vidare nytta mot möss

K Krux skrev:
Den enda fördelen jag ser med katt. Att jaga möss. Annars är jag inget fans av katter alls är hundmänniska men hundarna göra ingen vidare nytta mot möss
Dansk/Svensk gårdshund är duktig på råttor, undrar om de tar möss också?

S
F fribygg skrev:
Dansk/Svensk gårdshund är duktig på råttor, undrar om de tar möss också?
Det gör dem absolut när tillfället erbjuds. Råttor triggar igång dem lite mer dock.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
Fladdermus hänger upp och ner i ett mörkt, stenigt utrymme. Brun päls, synliga vingar och klor.
Skapa konto
Fladdermus hänger upp-och-ned på stenig yta, brun päls, vingar veckade, suddig bakgrund.
Skapa konto
(Fladder)mus. Den tog alla spindlar i jordkällaren. Så den bor kvar.

• Gilla
  • Älska
4774 och 2 till
  • Laddar…
L leifa.k skrev:
Det stämmer inte på de katter jag haft. De jagar möss och annat mest av nöje. Ibland äter de inte ens upp dem och kaniner brukar de bara äta huvudet på. Kan nog se rätt konstigt ut framför dörren då de brukar lämna sina byten där för att visa upp dem. Mer än en besökare som undrat varför det ligger en halshuggen kanin utanför dörren ;)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Sonen kom in till garaget och sade att grannkvinnan stod på köksbordet och skrek, det var en orm på köksgolvet. Hoppade i stövlarna o drog på mig svetshandskarna o sprang över. Det var en liten snok som katten ville visa till matte och hade tagit in, titta vad duktig jag är..

• Gilla
  • Älska
4774 och 2 till
  • Laddar…
Tur att det inte finns råttor där vi bor (har aldrig sett nån iaf) , såg en råtta på en parkering i Stockholm i veckan. Otroligt vad stora de är, katter lär nog bli rädd för en sådan.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Fick läckage på diskmaskinen häromdagen.
Visade sig vara möss som ätit hål på både avlopps- och påfyllnadsslangen!

In under gamla köksskåpen så hittades ett mushål i spånväggen och sedan var det fritt fram till diskmaskinen.

Vi har haft någon mus per år inne i huset som katterna tagit. Alltid misstänkt att de kommit in under diskbänken någonstans.

Nu får de hitta en annan väg in.
Stoppade in stålull och satte för med en stålbit. Får duga tills hela köket ska rivas i sommar.

Utrymme under trapp med isolering, rör, spindelväv och skräp synligt. Möjlig renovering eller underhåll behövs.
Skapa konto

Mörk, suddig vy av skräp och isolering bakom en vägg eller i ett utrymme.
Skapa konto

Byggarbetsplats med träkonstruktion, metallvinkel, genomföringshål i väggen och spånskivegolv.
Skapa konto

• Arg
  • Gilla
Anonymiserad 263386 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.