Hej!
Söker råd. Min tvättmaskin fungerar fint, men luktar mögel och jag kan inte lista ut varför.
Jag har testat alla råd jag kan hitta på internet: tömt luddluckan, tvättat med askorbinsyra/citronsyra, klorin, 90-graderscykel, skrubbat alla ytor jag kan se, ångtvättat alla ytor jag kommer åt. Säkert glömt hälften av vad jag provat. Inget har hjälpt.
Om någon har fler idéer jag kan testa, eller idéer på vad som kan orsaka lukt utöver de mest vanligt nämnda på internet, så tas det tacksamt emot.
 
När du har använt klorin. Hur har du gjort då?
 
Gummimuffen till luckan kan behöva en rejäl genomkörare med klorin. Vik ut alla veck och inspektera noga, skrubba. Kör gärna en 90-graders med ättika också, tar kål på mycket av mögelsporer och -doft.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
A
Är det en samsung?
 
Nått jag fick göra med min var att ställa framben på tvärtmaskin så den lutar bak så att vatten från fack för påfyllning av skölj och tvättmedel får bättre avrinning för att att slippa rester av medel.
 
Samma läge som du. Prövat allt inget hjälper. Vad gör man?
 
Extrem åtgärd. Dra ur ström. Proppa slang för avlopp från maskin. Häll en flaska klorin i maskin.
Stäng lucka och fyll vatten manuellt i facket för tvättmedel och fyll halva maskin med vatten och låt stå 12-24h
 
allexx allexx skrev:
Extrem åtgärd. Dra ur ström. Proppa slang för avlopp från maskin. Häll en flaska klorin i maskin.
Stäng lucka och fyll vatten manuellt i facket för tvättmedel och fyll halva maskin med vatten och låt stå 12-24h
Har du prövat själv?
 
Redigerat:
allexx allexx skrev:
Extrem åtgärd. Dra ur ström. Proppa slang för avlopp från maskin. Häll en flaska klorin i maskin.
Stäng lucka och fyll vatten manuellt i facket för tvättmedel och fyll halva maskin med vatten och låt stå 12-24h
En hel flaska Klorin?! Vet du hur starkt det är? Alla gummilister och packningar lär ju vara finito efter den behandlingen.
 
allexx allexx skrev:
Extrem åtgärd. Dra ur ström. Proppa slang för avlopp från maskin. Häll en flaska klorin i maskin.
Stäng lucka och fyll vatten manuellt i facket för tvättmedel och fyll halva maskin med vatten och låt stå 12-24h
Varför skall du proppa slangen? Den brukar mynna i en ”tratt” i nivå med maskinens överkant
 
i hopp om att minska luktspridning.
Men har nog mindre betydelse
 
Redigerat:
W witten skrev:
En hel flaska Klorin?! Vet du hur starkt det är? Alla gummilister och packningar lär ju vara finito efter den behandlingen.
W witten skrev:
En hel flaska Klorin?! Vet du hur starkt det är? Alla gummilister och packningar lär ju vara finito efter den behandlingen.
Klorin man köper på affären är en väldigt svag blandning. Och den utblandad med ca 15-20L blir ännu svagare.
På jobbet gör jag rent sandfilter med Natriumhypoklorit eller Lut.
I dessa filter sitter det plaströr och helt vanlig gummi i anslutningar.
Men men för den säkra sidan så kan man ju börja smått. Man gör ju allt på egen risk.
Jag har gjort denna variant på en maskin med resultat. Men då fyllde jag nästan hela trumman med vatten
 
  • Gilla
Arnmark
  • Laddar…
Vår nya maskin från Miele luktar också skunk med jämna mellanrum. Det brukar tändas ett meddelande i displayen "Hygien", det betyder att man ska tvätta med 90 grader.
Jag brukar slå i lite ättika i maskinen och i sköljmedelsfacket och sedan köra en 90-graderstvätt.
Då försvinner lukten i några veckor, ungefär tills maskinen börjar skriva "Hygien" i displayen igen.
Ganska dåligt faktiskt, vår förra Miele hade inte det problemet. Zeoliterna i tvättmedlet ligger väl och ruttnar någonstans i maskinen.
 
Vi har en Miele och den luktade skunk och klagade på dosering och annat.
Lösningen blev att plocka ner den och göra rent i slangarna. Sök lite här på forumet så finns en instruktion för Miele som en användare skrivit och som hjälpte mig.

I korta drag är det ett antal skruv och paneler att ta loss för att komma åt slangarna mellan vattenpump, avlopp, doseringsfack etc. Har man väl åtkomst i maskinen är det enkelt att plocka lös alla slangar och grejor och göra rent. I vår maskin var det helt igentäppt med skit och kalk.

Efter rengöringen har den fungerat fint.
 
Det är nog jag som skrivit det mesta i den tråden. Det handlar om vår förra maskin. Den hade inte problem med lukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.