Halloj!

Efter att ha läst runt en hel del på forumet och stort uppskattat allas kunskap och konstruktiva kommentarer på andra trådar tar jag nu steget och ber om lite input. Vi är relativt nyinflyttade i en sutterängvilla som har trubbel med fukt och påväxt på vinden. Vi ska byta taket pga dåligt skick, dock ej läckage.

Har köpt en FTA Funk Hygrometer och satt två sensorer på olika ställen på vinden. Mäter ungefär mellan 65 - 85% senaste veckorna.

Snabbinfo om huset:
Skiss av husets planlösning med markerade positioner för PAX-fläktar, köksfläkt och friskluftsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss på boplan / markplan

Byggt -78 som ett sommarhus
En "källarvåning", nu på ca 55kvm
En "markvåning" / Boytan (uppfattas som övervåning) nu på ca 90kvm
Det är byggt så att källarvåningen ligger ca 1/3 under mark.
I källaren finns det tre friskluftsventiler och en pax-fläkt (i tvättstugan).

-89 tilläggsisolerades huset för vinterboende, varvid man också byggde ut ett rum både uppe och nere.
Man tilläggsisolerade då även på vinden med glasfiber.

Markvåningen/Boytan har ett badrum med fuktstyrd paxfläkt, toalett med friskluftsventil, mekanisk köksfläkt och öppen spis. Vi har även en luft/luft pump som kommer in i köket.
Det är bara tillbyggnaden i källaren som har öppet mot övervåningen i och med trappen och inga dörrar mellan, rummet är dock i sin tur helt blockerat från resten av källaren genom en gammal ytterdörr.

Såhär ser det ut:

Vind med träbjälkar, isolering och lagrat material, belyser fuktproblematik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingång till vind, ovanför badrum

Mörkt loftutrymme med synliga träbjälkar och isolering täckt av pappersrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nära ingången, Ovanför badrum

Mörkt vindsutrymme med synlig glasfiberisolering och träbjälkar, vilket antyder fuktskador och isoleringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nära ingången, ovanför badrum

Mörkt loftutrymme med träbjälkar och isoleringsmaterial synligt underifrån, ingen synlig fukt eller påväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bit in till vänster, ovanför vardagsrummet

Vind med träbjälkar och isolering, synlig betongskorsten och tecken på fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanför vardagsrummet, Öppen spis skorsten syns

Fukt och mögel på sutterängvillans vindsbjälklag och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanför köket, där gamla ägarna hade spisen (nu flyttad och mekanisk fläkt installerad)

Mörkt, oisolerat takutrymme med synliga träbjälkar och glasfiberisolering på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanför sovrummen

Undersöker just nu vilka vägar som är bäst att gå för att åtgärda problematiken. Vissa jag pratar med (typ takläggare och snickare) säger att lösningen är friskluftsventiler på bostadsplanet och mögelstopp/nockventiler i taket. Andra (fukt och mögel-firmor) menar på att världen generellt är fuktigare nu för tiden och att alla måste täta vinden och installera avfuktare inom kort, annars dör vi i cancer och neurosjukdomar och antagligen kometregn...

Vad säger ni?
(tack för läsning av lång trådstart :sweat:)
 
Testar att bumpa min egen tråd och ser om det dyker upp någon med input!
Lite fräckt, men vad gör man inte..
 
Det första problemet tror jag är att de lagt glasull utan fuktspärr. Hade du haft spån eller en modern cellulosaisolering hade du säkert klarat det. Men ska du ändå lägga om hela taket så finns det ju massor av alternativ, både vad det gäller ventilation och isolering. Kanske läge att installera en riktig frånluftsfläkt när det är gott om svängrum där uppe t.ex.
 
Du får förmodligen upp fuktig luft från boytan som ställer till det. Dåligt isolerat och ingen ångbroms/fuktspärr i taken är ofta anledningen. Om du inte har fungerande ventilation med fläktar i bostaden måste det åtgärdas direkt .
 
Jag skulle nog ställa mig frågan varför det är så fuktigt i bostaden isåfall.........Isoleringen i sig spelar ingen roll och inte heller vilken typ av isolering. Det är fuktigt inne och det saknas spärr vilket gör att det blir så här men ja det är ju ingen ovanlig lösning och det finns ju åtskilliga 50tals hus och äldre som är byggda såhär utan nå större problem. Så varför så illa just här? Det kanske är nåt man skapar för att få miljön så här? Är ni väldigt många? Duschar alla väldigt ofta? Eller vad kan det vara?
 
Tack för input alla tre, uppskattas!

Alltså det ligger en plast under isoleringen så fuktspärr tänker jag finns. Däremot kanske den inte funkar så bra utifrån era reseonmang. Värt att riva upp isolering och lägga en ny plast och sen ny isolering tror ni? Går ju inte att komma in under takstolarna förstås..

Gällande fukt från bostadsytan så tror jag definitivt att ni är på nått då det inte fanns någon ventilation alls när vi flyttade in. Efter installation av friskluftsventiler har det blivit mycket bättre! Mäter fukthalten och den ligger rätt bra (vad jag förstår) runt 55-65% beroende på årstid osv. Jag har också bytt ut ventilgallrena på vindens tre kortsidor, vilket jag inbillar mig har hjälpt men inte kan stödja med siffror på samma sätt.

Under där det är som svartast på bilderna (bild 6) var det tidigare en spis med kolffilterfläkt, utan genomföring. Vi har nu flyttat spisen och dessutom har vi fläktgenomföring hela vägen. Där vi har badrum och duschar är det nästan bäst på hela vinden. Förutom kanske närmast skorstenen.

Det är ju svårt att säga hur "färskt" det är, så funderar på om jag bara ska Jape-behandla det och sen se vad som händer, lite för att svara på om det är gammalt problem eller inte.
 
G g2p3ihr skrev:
Tack för input alla tre, uppskattas!

Alltså det ligger en plast under isoleringen så fuktspärr tänker jag finns. Däremot kanske den inte funkar så bra utifrån era reseonmang. Värt att riva upp isolering och lägga en ny plast och sen ny isolering tror ni? Går ju inte att komma in under takstolarna förstås..

Gällande fukt från bostadsytan så tror jag definitivt att ni är på nått då det inte fanns någon ventilation alls när vi flyttade in. Efter installation av friskluftsventiler har det blivit mycket bättre! Mäter fukthalten och den ligger rätt bra (vad jag förstår) runt 55-65% beroende på årstid osv. Jag har också bytt ut ventilgallrena på vindens tre kortsidor, vilket jag inbillar mig har hjälpt men inte kan stödja med siffror på samma sätt.

Under där det är som svartast på bilderna (bild 6) var det tidigare en spis med kolffilterfläkt, utan genomföring. Vi har nu flyttat spisen och dessutom har vi fläktgenomföring hela vägen. Där vi har badrum och duschar är det nästan bäst på hela vinden. Förutom kanske närmast skorstenen.

Det är ju svårt att säga hur "färskt" det är, så funderar på om jag bara ska Jape-behandla det och sen se vad som händer, lite för att svara på om det är gammalt problem eller inte.
Fukten kommer så gott som helt säkert underifrån. Jag hade gissat att det inte fanns nån ångspärr alls och att det var första felet. Det är ju ett antagande som bygger på att det inte var en massa påväxt redan innan taket isolerades. Det är ju lite lurigt med påväxt att det är väldigt svårt att utifrån en ögonblicksbild avgöra om det är en aktiv påväxt eller något som skedde för 40 år sen.
Om vi antar att det har tillkommit efter isoleringen så skulle jag tro att ångspärren är otät. Varm luft som håller mycket fukt kommer upp på vinden. Glasull kan inte buffra fukt utan den tränger igenom. Eftersom det är isolerat så kommer det under den kalla tiden vara en temperaturskillnad mellan bodelar och vind. Den varma fuktiga luften kyls av och fukten kondenserar mot taket.
Ångspärren måste vara helt tät för att fungera så det kan vara en grej. Att det ser bättre ut över badrum talar för det. Badrummen har säkert en fuktspärr eller i alla fall en diffusionstät takfärg som gör att det inte tränger upp någon luft där.
Kring skorsten ser det ju väldigt fint ut och är murstocken generellt varm de kalla nätterna när det är som störst risk för kondens så hjälper ju det så klart.
Bilden över köket är ju en klass för sig. Men en spis genererar ju onekligen varm och fuktig luft. Att använda fläkten kan ju vara tillräckligt och att det vi ser är gamla synder.
Jag tycker nog att du borde ta dit ett oberoende proffs som får titta på det. En besiktningsman. Ventilation och isolering är knepigt, det måste vara i balans. Jag tolkade dig som att du skulle byta tak? Eller är det yttertak du menar. Oavsett så är det en baggis att byta råsponten, eller delar av, om du har bort pannor och papp. Har du öppnat taket så kan du göra dig av med isoleringen och reda ut vad som står på med den här ångspärren. Det kan vara så att en bågbroms och cellulosa är den bästa lösningen för att det helt enkelt inte går att få tätt. Men innan man lägger ner de pengarna och allt det arbetet så vill man ju veta att det finns tillräckligt ventilation och då får ju någon komma och mäta helt enkelt.
Jape behandla, jag vet inte ja. Du kommer inte kunna avgöra om det är gammalt eller nytt. Du kommer ju ta död på det som är och det kommer inte växa mer. Finns säkert en hälsovinst med det men det är ju lite som att ta bort symptom utan att bota sjukdomen. Jag tror snarare på att göra vad som krävs för att huset ska må bra. Trist grej det här och dyrt. Men det finns en tillfredsställelse i att ha ett friskt tak och det där lugnet i själen ska inte underskattas.
 
  • Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
Ja men min poäng är ju att det finns gott om äldre hus utan ventilation som inte alls ser ut så här på vinden. De har ingen plast de heller. Menar bara om ts gör nå speciellt som kan föranleda mycket fukt? Över det normala alltså?
 
  • Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ja men min poäng är ju att det finns gott om äldre hus utan ventilation som inte alls ser ut så här på vinden. De har ingen plast de heller. Menar bara om ts gör nå speciellt som kan föranleda mycket fukt? Över det normala alltså?
Då är det ett hus med självdrag. Tillräckligt otätt för att tilluften ska komma in genom springor kring fönster etc. Sen eldades det, antingen i spis eller panna, som såg till att det blev bra drag i frånluften. Vinden var som regel isolerad med spån som buffrade fukt och dessutom inte isolerade så bra att temperaturskillnaden mellan bodelen och vinden inte var för stor. Den varma murstocken bidrog också till ett torrt klimat på vinden.
Det är massor med hus som har förstörts när man sen började renovera. Först när man satte i täta fönster, sen när man bytte isolering till glas och mineralull och när man bytte ved och oljepannor mot luftvärmepumpar. Det här är ju om jag förstår ett fritidshus från början. Det byggdes för att man skulle vistas där under de varma månaderna och att konvertera ett fritidshus till ett åretruntboende för med sig alla de här riskerna.
 
  • Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
Förvisso men jag tycker ändå det är relativt mycket påväxt.......En normal familj med normala vanor borde inte generera så mycket fukt att det borde bli sådär ens i sämsta tänkbara förhållanden. Det var därför jag undrade om ts gjorde nåt utöver det vanliga.
 
Tack för tiden ni tar att brodera ut resonemangen!

Jag tror inte vi gör något speciellt, men kan ju inte svara för tidigare ägare förstås. Det kan noteras att vi bor i skärgården på västkusten och att huset dessutom delvis står på Berg som drar in fukt i källaren. Vi har sedan vi flyttade in åtgärdat delar av den fukten och kör bland annat avfuktare där nere när det behövs. Men tidigare ägare hade fuktskadat organiskt material där, så även möjligt att det steg mer fukt hela vägen därifrån då än vad som är normalt som du är inne på Stefan.

Ja jag har fått från snickare att taket behöver bytas, alltså ytskiktet. Han Är förespråkar ”den gamla goda metoden som alltid funkat” = dunka på ny papp och läkt på befintlig papp, sen nya pannor. Samt byta den spont som är dålig.

Tvärt emot det konstaterade Mögel- och Ventilationsföretaget jag pratade med på distans att enda sättet var att täppa igen all ventilation och sen sätta upp en avfuktare där uppe.

Jag är som person mer lagd åt det håll som Drutten förespråkar, göra det ordentligt när vi ändå gör! Men som du säger dumt att kasta pengar på det om jag inte vet att vi kan lösa problemet i grunden, annars kan mögelbehabdlingen lika gärna få duga tror jag.

Så en besiktningsman som kan mäta ventilationsflöden med andra ord, bra och konkret utfall på to-do!
 
  • Gilla
Drutten2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.