2 098 läst · 27 svar
2k läst
27 svar
Mobiltfn + Internet (GPRS)
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
OK mobile lovers - jag har en Ericsson P800 och kör mobilt internet, GPRS. Segt värre kan man säga. Det jag använder den för är att kolla min telia-mail, läsa börskurser och nyheter. Inget att surfa med - forget it. WAP sidor är för enkla och verkar ligga i träda nu när alla väntar på att 3G. Kör den enklaste formen av mobilt internet via Telia. Man betalar för antal kb man skickar/tar emot. Finns olika priser - kolla telia.se t ex.
Jag är ute på en know-before-you-go-tur på denna tråd. Visste i princip noll då jag skrev mitt första inlägg. Har lärt mig mkt och är tacksam för alla svar och vinklar. Jag har inte funderat så mkt på WAP-tekniken, eftersom jag ursprungligen tänkt mig GPRS via en riktig dator (laptop eller pc). Men blir nyfiken.
Att läsa webbsidor direkt i mobiltelefonen är säkert långsamt. Trots WAP-tekniken kan en mobiltelefon rimligtvis inte ha en processor som är tillräckligt snabb. Jag vet inte om 3 G tekniken speedar upp det tillräckligt så att mobilen orkar med vanliga webbsidor eller om man fortsatt bara har tillgång till wapsidor.
Är det så att man bara kan se wapsidor i en Smartphone-display?
Hur är det då med en handdator? Kan man se vanliga webbsidor där?
Kombinationen mobiltfn + handdator måste ju vara mkt kraftfullare än en Smartphone.
En fördel kombinationen blir att då en grej går sönder har man fortfarande en som är hel. Med Smartphone har man bara en trasig.
Nackdelen är att man kanske måste använda två av sina fickor.
Rätt tänkt, eller ?
Jag är fortfarande mest intresserad av GPRS + dator, men jag är nyfiken på alla alternativ.
Att läsa webbsidor direkt i mobiltelefonen är säkert långsamt. Trots WAP-tekniken kan en mobiltelefon rimligtvis inte ha en processor som är tillräckligt snabb. Jag vet inte om 3 G tekniken speedar upp det tillräckligt så att mobilen orkar med vanliga webbsidor eller om man fortsatt bara har tillgång till wapsidor.
Är det så att man bara kan se wapsidor i en Smartphone-display?
Hur är det då med en handdator? Kan man se vanliga webbsidor där?
Kombinationen mobiltfn + handdator måste ju vara mkt kraftfullare än en Smartphone.
En fördel kombinationen blir att då en grej går sönder har man fortfarande en som är hel. Med Smartphone har man bara en trasig.
Nackdelen är att man kanske måste använda två av sina fickor.
Rätt tänkt, eller ?
Jag är fortfarande mest intresserad av GPRS + dator, men jag är nyfiken på alla alternativ.
De vanligaste är idag klass 10 med antingen 4+1 eller 3+2 där siffrorna talar om hur många tidsluckor för ner och uppladdning som ges. Teoretiskt klarar GPRS av upp till 8 tidsluckor.
http://www.elgstrand.se/
[Det betyder en nerladdning på 53,6 ( 40,2 ) kbit/s och en uppladdning på 13,4 ( 26,8 ) kbit/s]
http://www.elgstrand.se/
[Det betyder en nerladdning på 53,6 ( 40,2 ) kbit/s och en uppladdning på 13,4 ( 26,8 ) kbit/s]
GPRS är ute, nu är det 3G som gäller. (dock ännu beroende på var du bor...)
Har du titta på Vodafones erbjudande?, de har (som ända 3G operatör i Sverige) instickskort till PC som ger dataöverföring på 364kb. Än så länge tycker jag de tar hutlöst betalt, men då de uppenbarligen vill börja mjukt (buggigt system månne?, det är ju Nokia som har levererat det) så erbjuder de detta till "företagskunder", dvs de som är beredda att betala.
Har du titta på Vodafones erbjudande?, de har (som ända 3G operatör i Sverige) instickskort till PC som ger dataöverföring på 364kb. Än så länge tycker jag de tar hutlöst betalt, men då de uppenbarligen vill börja mjukt (buggigt system månne?, det är ju Nokia som har levererat det) så erbjuder de detta till "företagskunder", dvs de som är beredda att betala.
Tidsluckor var ordet. Det är nytt för mig i alla fall.
Jag köpte en bunt med gamla datortidningar för en tia. Det var biblioteket som sålde ut. Gamla i det här fallet är från 2001.
Där stod det om tidsluckor. Det svenska mobilnätets GSM-kanaler rymmer åtta tidsluckor. Den första GPRS-nallen var Motorola Timeport 260. Den hade GPRS 2+1. Den laddade ner i två tidsluckor och skickade i en.
Hastigheten är i dag 13,4 kbit/s, efter vad jag förstår, det blir alltså en dataöverföringshastighet (kapacitet) på 8 * 13,4 = 107,2 kbit/s. Fast Vodafone skriver 115 kbit/s på sin sida ???. Jag förstår inte ... Har de ett snabbare nät?
Flaskhalsen blir då mobiltelefonerna. Jag tror inte att det finns någon med stöd för 8 tidsluckor.
GPRS-surfningen kan jämföras med ett vanligt modem, vad gäller HASTIGHETEN. Gäller det som laddas ner, det som skickas går saktare än modemet. Men där är väl kravet inte lika högt. För modemet håller väl samma hastighet i båda riktningarna, eller ... ?
Jag köpte en bunt med gamla datortidningar för en tia. Det var biblioteket som sålde ut. Gamla i det här fallet är från 2001.
Där stod det om tidsluckor. Det svenska mobilnätets GSM-kanaler rymmer åtta tidsluckor. Den första GPRS-nallen var Motorola Timeport 260. Den hade GPRS 2+1. Den laddade ner i två tidsluckor och skickade i en.
Hastigheten är i dag 13,4 kbit/s, efter vad jag förstår, det blir alltså en dataöverföringshastighet (kapacitet) på 8 * 13,4 = 107,2 kbit/s. Fast Vodafone skriver 115 kbit/s på sin sida ???. Jag förstår inte ... Har de ett snabbare nät?
Flaskhalsen blir då mobiltelefonerna. Jag tror inte att det finns någon med stöd för 8 tidsluckor.
Ovanstående har jag hittat i gamla tidningar och på nätet.
GPRS-surfningen kan jämföras med ett vanligt modem, vad gäller HASTIGHETEN. Gäller det som laddas ner, det som skickas går saktare än modemet. Men där är väl kravet inte lika högt. För modemet håller väl samma hastighet i båda riktningarna, eller ... ?
Högsta möjliga hastighet på tidsluckorna är 14.4 kbit/s (med hjälp av en "feature" som heter HSCSD, HS står för High Speed).
14.4*8 = 115 kbit/s. Tror dock inte det finns någon telefon som har 8 tidluckor. För övrigt så är chansen att du skulle få tillgång till alla 8 tidluckor rätt liten, nån annan nära dig vill väl ringa samtidigt.
Observera att detta är datatakten över luften. På detta skall läggas en del protokoll etc så att du som slutanvändare kan aldrig komma upp i mer än 90% av detta vid tex en nedladdning av filer etc.
Gojan
14.4*8 = 115 kbit/s. Tror dock inte det finns någon telefon som har 8 tidluckor. För övrigt så är chansen att du skulle få tillgång till alla 8 tidluckor rätt liten, nån annan nära dig vill väl ringa samtidigt.
Observera att detta är datatakten över luften. På detta skall läggas en del protokoll etc så att du som slutanvändare kan aldrig komma upp i mer än 90% av detta vid tex en nedladdning av filer etc.
Gojan
HSCSD-stödd mobiltelefon är alltså en fördel. Kollade mer om det på nätet. Jag blev överraskad att inte alla svenska nät stöder HSCDL.
Enligt Communica basers de svenska näten på följande hastigheter;
Vodafone 14400 bps/tidslucka
Telia 9600 bps/tidslucka
Comviq och Tele2 ???
Jag hittade en klassificeringssida.
GPRS Multislot Classes
Verkar som det inte finns mer än 5 active slots i dagens mobiltelefoner. Jag tror att de flesta är Multislot Class 8, 9 eller10.
Multislot Class 11 och 12 med GPRS-möjligheterna 2+3 respektive 1+4 verkar ju tämligen meningslöst.
En Multislot Class 10 nalle borde ju stödja både 4+1 och 3+2?
Medan Multislot Class 8 är 4+1 och Multislot Class 9 är 3+2.
Fast Class 8 känns ju klassen bättre än Class 9. Är inte förhållandet 4+1 bättre än 3+2?
Enligt Communica basers de svenska näten på följande hastigheter;
Vodafone 14400 bps/tidslucka
Telia 9600 bps/tidslucka
Comviq och Tele2 ???
Jag hittade en klassificeringssida.
GPRS Multislot Classes
Verkar som det inte finns mer än 5 active slots i dagens mobiltelefoner. Jag tror att de flesta är Multislot Class 8, 9 eller10.
Multislot Class 11 och 12 med GPRS-möjligheterna 2+3 respektive 1+4 verkar ju tämligen meningslöst.
En Multislot Class 10 nalle borde ju stödja både 4+1 och 3+2?
Medan Multislot Class 8 är 4+1 och Multislot Class 9 är 3+2.
Fast Class 8 känns ju klassen bättre än Class 9. Är inte förhållandet 4+1 bättre än 3+2?
Det är problem att få telefonerna att ha stöd för 8 tidsluckor. De skulle dels bli väldigt varma och batteritiden skulle bli kortare. Dessutom är det som Gojan skriver, väldigt liten chans du skulle kunna utnyttja samtliga tidsluckor.Lego skrev:
Det beror på vilken uppkopplingshastighet och protokoll du väljer. Inte om du kopplar upp dig med 56Kbps. Du kan ladda upp med maxmalt 33Kbps med ett "vanligt" analogt modem.Lego skrev:
Tack för klargöranden.
Men undran kvarstår;
Det borde väl vara bättre att surfa i GPRS 4+1 än i GPRS 2+3. Dvs klass 8 är bättre än klass 9. Fast i klass 10 har man båda möjligheterna. Det man laddar ner (tar emot) är ju så mkt mer än det man skickar iväg.
Philips Fisio 820, Nokia 5140,
och Sony Ericsson GC 75 är Multslot Class 10 mobiltelefoner som jag hittat.
Någon som känner till fler?
Vad är skillnaden mellan EDGE och Multislot? Nokia 5140 ovan ha EDGE Class 6 (3+1, 2+2) och Multislot Class 10 (3+2, 4+1) enligt produktbladet.
Jag har själv blivit informationsblind av allt letande. Svaren fanns ju där hela tiden. Multislot Class 10, kan konfigureras till både 4+1 och 3+2.Lego skrev:
Här stod det, svart på vitt. Jag blir tydligen lätt info-blind då informationsmängeden är för stor.Lego skrev:
Men undran kvarstår;
Det borde väl vara bättre att surfa i GPRS 4+1 än i GPRS 2+3. Dvs klass 8 är bättre än klass 9. Fast i klass 10 har man båda möjligheterna. Det man laddar ner (tar emot) är ju så mkt mer än det man skickar iväg.
Philips Fisio 820, Nokia 5140,
och Sony Ericsson GC 75 är Multslot Class 10 mobiltelefoner som jag hittat.
Någon som känner till fler?
Vad är skillnaden mellan EDGE och Multislot? Nokia 5140 ovan ha EDGE Class 6 (3+1, 2+2) och Multislot Class 10 (3+2, 4+1) enligt produktbladet.
EDGE är ett tillägg till själva radiolänken i GSM systemet. Den största ändringen är att man använder en annan modulationsteknik för att få in 3 gånger så mycket information i överföringen. Den kallas 8PSK.
Detta kan användas antingen ihop med GPRS (paketdata) och då brukar det kallas EGPRS. Alternativt användas ihop med kretskopplat HSCSD.
Teoretiskt maximum i överföring är 473,6kbps av userdata (MCS9 samt 8 tidsluckor). Detta är dock ett teoretiskt maximum och har inget med verkligheten att göra, vilket berörts tidigare.
Speciellt att sända i många tidsluckor är problematiskt.
Detta kan användas antingen ihop med GPRS (paketdata) och då brukar det kallas EGPRS. Alternativt användas ihop med kretskopplat HSCSD.
Teoretiskt maximum i överföring är 473,6kbps av userdata (MCS9 samt 8 tidsluckor). Detta är dock ett teoretiskt maximum och har inget med verkligheten att göra, vilket berörts tidigare.
Speciellt att sända i många tidsluckor är problematiskt.