Hej! Sådde i höstas med granngårdens slottspark. Såg bra ut då. Men nu efter vintern betydligt glesare. Kanske snömögel. Gräset verkar inte växa nåt mer. Planen är att täcka allt med ett tunt lager toppdress och så om. Men med tanke på värmen som väntas så känns det som man kanske skulle vänta tills augusti. Men det växer en massa av ett ogräs som jag inte vet om jag behöver plocka upp eller inte. Kan det vara skyddsgröda?Se bilder Gröna växter och gräs som spirar på mörk jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå träplankor med gröna växter och rötter i en rad. Naturliga mönster. Utomhus, ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det ser ut som en rätt karg och stenig jord för gräsmatta. Rölleka är trevligt och i stort sett omöjligt att bli av med. Om du inte ska så något förrän augusti skulle jag med ett par veckors mellanrum klippa ner ogräset så lågt som du kan för att göra livet lite jobbigare för det så länge.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja väldigt besviken på den jord jag fick. Är det fler som gissar på rölleka?
 
halper halper skrev:
Det ser ut som en rätt karg och stenig jord för gräsmatta. Rölleka är trevligt och i stort sett omöjligt att bli av med. Om du inte ska så något förrän augusti skulle jag med ett par veckors mellanrum klippa ner ogräset så lågt som du kan för att göra livet lite jobbigare för det så länge.
Eller ska man rycka upp så mycket ogräs som möjligt och sen på med toppdress o hönsgödsel och så på det redan nu?
 
Svårigheten så här års är nog främst tillgången på vatten. Om du är beredd att lägga tid och pengar på att vattna så kan du förstås så nu. Ju tidigare på säsongen, desto bättre. Då har gräset tid att etablera sig innan vintern.
 
Du kommer aldrig behöva toppdressa den gräsmattan med dressjord.
Om du vill tillföra någon jord så ta en bra planteringsjord eller köp sållad kompost/jord i bulk (beroende på totalt yta).
 
Jag lägger upp lite fler bilder
Gräsmark delad av skugga med solbelysta och mörka områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdskant med nysådda växter, gräsmatta, soligt, husvägg, skog i bakgrunden, skuggor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett solbelyst gräsbevuxet fält med skuggor av träd, sparsamt bevuxet i vissa delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.