Hej
Bygger ut huset lite och är begränsad till 3x4 m pga yttre omständigheter. Tanken är att det skall bli ett sovrum. Eftersom ytan är begränsad har jag inte plats med för tjocka väggar. Kommer köra 200mm i tak och golv (får inte plats med mer där heller), men hur "tunna" väggar kan jag ha? Kan nämnas att huset är från 1907 och inte tilläggsisolerat annat än i taket (plankstomme).

Helst hade jag kört med 145mm isolering, liggande panel, osb och gips. Är det totalt förkastligt? Skall jag annars köra med 145 + 45 på insidan? Några tips och ideer?

//Larsa
 
Mikael_L
Är du skyldig att göra en energiberäkning och/eller följa några krav?
 
På vår tillbyggnad körde vi med 145mm, för att försöka att hålla stil med resten av kåken. Tillbyggnaden är en hall på 7-8m2 och kåken är från 1939.
Har inte upplevt att det är kallare där än resten. Var noga med att det blir vindtätt.
 
Mikael_L skrev:
Är du skyldig att göra en energiberäkning och/eller följa några krav?
Nej jag skall inte behöva göra energiberäkning vad jag vet....
 
Mikael_L
Att isolera jättemycket är i så fall antagligen som att kasta pärlor för svinen.

För jag antar att det övriga huset är rätt risigt isolerat och då spelar det inte så stor roll om utbyggnaden tar pyttelite eller pyttepyttelite energi jämfört med övriga huset.

Jag har inte koll på hur utbyggnaden är, men för att klara de laster som kan bli är det troligt att väggen klarar sig med 120mm reglar, om det nu inte är något speciellt som ska avväxlas ner i väggen (eller att den nya väggen blir bärande för en väldigt lång spännvidd av mellanbjälklag eller tak).

Så 120+45, 145, 145+45 låter i mina öron som relativt lämpliga alternativ.
 
Kanon, låter bra.
Väggen kommer bara bära yttertaket (snedtak av 45x220). Utbyggnaden är i ett "hörn" av befintligt hus så det handlar om en 4m vägg, en 3m vägg + en vägg på 1,5 m som "sticker ut"
 
  • Gilla
SWAG YOLO
  • Laddar…
Du är skyldig att följa nu gällande byggnormer för bygglovspliktig byggnation vilket din utbyggnad borde vara. Du kan m a o få problem om du isolerar så lite.
 
Mikael_L
Ja kommer det till energibestämmelserna så blir kravet på vägg-isolering delvis avhängigt hur mycket dörr och fönsteryta det blir där, och u-värden på dessa.
 
injonil skrev:
Du är skyldig att följa nu gällande byggnormer för bygglovspliktig byggnation vilket din utbyggnad borde vara. Du kan m a o få problem om du isolerar så lite.
Hepp. Vad är gällande byggnorm? En arkitekt har ritat utbyggnaden, men det finns inga konstruktionsritningar utan bara en mer övergripande ritning där det ser ut som 30cm :blushing:. Jag får kolla med honom
 
Mikael_L
Ja det gäller främst det som står i BBV och BKR, dvs boverkets byggregler och konstruktionsregler.
(Men det finns en del annan lagstiftning också, som möjligen är tillämpbar.)

Det mesta byggande hamnar under denna lagstiftning. Går att ladda ner gratis på boverkets hemsida.
 
Nedanstånde är vad jag räknade fram och redogjorde för till byggnadsnämnden för min utbyggnad:


Komplettering med beräkningar av de tidigare inlämnade energivärdena


Enligt BBR 9:4 ska följande U-värden uppnås:


Tak 0,13
Vägg 0,18
Golv 0,15
Fönster 1,3


Konstruktionerna för detta bygge är enligt följande:


Tak: korsreglat, 290mm mineralull (lambda 36), gips. Enbart isoleringen ger 1/0,29 * 0,036 = 0,124. Beräkning enligt www.energiberakning.se med 15% reglar och gipsskiva 13mm ger U-värde 0,13.


Vägg: korsreglat, 240mm mineralull (lambda 36), OSB, gips. Enbart isoleringen ger 1/0,27 * 0,036 = 0,15. Beräkning enligt www.energiberakning.se med 15% reglar och gipsskiva 13mm samt OSB-skiva 11mm ger U-värde 0,15.


Golv: fullisolerat golvbjälklag 220mm mineralull (lambda 36) mot källare. Källaren är isolerad med i genomsnitt minst 100mm cellplast (lambda 36). Bara isoleringen ger 1/0,32 * 0,036 = 0.1125. Beräkning enligt www.energiberakning.se med 15% reglar och golvspån 22mm ger U-värde 0,12.


Fönster har U-värde <= 1,3 inklusive karm enligt tillverkarens uppgifter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.