Jag medgav i byggnadslovet att grannen fick uppföra större garage även på höjden.
Byggnadsnämdens krav var att en del fick vara garage,den andra delen skulle delas upp till flera förråd.
Nu blev det inget garage fick jag veta senare,han monterade in en mekanisk verkstad med flertal svarvar.i drift.
Bedriver utan myndigheters vetskap företag till 100%,detta grämer mig att bli lurad.
Detta kallar jag lagbrott,vi bor i ett tätbebyggt villaområde i Falu kommun
 
Hade du någon fråga?
 
Ja vad gör man, man är ju diplomatisk men samtidigt tänker man vad släpps ut i avloppet, om det skulle börja brinna i grannens garage/verkstad
Jag skall snart sälja mitt hus, måste ja meddela köparen grannens brister, finns ju i bygglovshandlingar.
Nu är jag inte bekant med min nabor.
 
Redigerat:
Varför måste du meddela eventuella köpare vad grannen har för hobby?
 
Ja inte vet jag,det var u bara min tanke eftersom jag medgivit förråd och garagebygget, så jag inte får skit för detta av ny ägaren till mitt hus.
 
Jag vet inte vad du menar med hobby, men aktiebolaget är registrerat som mekanisk verkstad
Full rulle med transportbilar till bolagets förråd/verkstad, alltså ett normalt företag på villatomten.
 
...och kräver det något tillstånd att ha näringsverksamhet i sin privatbostad?
 
Nu är jag inte sakkunnig i bygglovsandlingar,men som handlingar var utformad fick han medgivande endast privat bruk , jag tor kommuner har olika syn på detta.
Falu kommun hänvisar företag till industriområden
 
Redigerat:
Beror på detaljplanen, medger den endast bostadshus så får man väl egentligen inte bedriva näringsverksamhet där?
 
Så kan det nog vara.
 
Förstår inte riktigt problemet, grannen har en firma i garaget (vilket många har) och du ska snart sälja huset... Har jag missat något?
 
Hur skulle det se ut,om alla småhusägare i tätbebyggda områden bedrev verkstäder på villatomter utan byggnadsnämdens/hälsovårdsnämden/brandskyddstyrelsen med fleras medverkan.
 
Det skulle antagligen se ut ungefär som det ser ut nu. Den relevanta frågan är om det öht behövs något tillstånd.
 
Han har ej bygglov för verksamhet.
 
Jo i Falu kommun behövs bygglov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.