Hej,

Står i begrepp att lägga in en ny 14 mm parkett. Över golvytan finns det vissa variationer i jämnhet som jag tror att jag kan jämna ut med ett extra lager grålumnpapp. Det rör sig inte om skarpa toppar, utan snarare en yta som gradvis blir lite djupare än övriga golvet, låt säga en kvadrat på 1,5 m2. Denna ytan skiljer sig då från tillverkarens std. rekomendationer om 3mm/2m, men frågan är hur mycket som kan kompenseras med ett extra lager papp....dvs när skall man gå från papp till att flytspackla hela rummet (något som jag ej vill behöva göra)

Mvh
F
 
Jag hade ett liknande problem och försökte bygga upp med grålumppapp. Det gick sådär halvbra med knarr och svikt som resultat. För efterföljande rum så hyrde jag golvslip istället och körde av brädgolvet i flera riktningar med grövsta pappret. Då blev det platt och fint. Dock till lite högre kostnad än grålumppapp men mycket bättre resultat

-h
 
Jag skulle provat med extra lumppapp i dalarna, vart gränsen till flytspackling går är svårt att säga...jag flytpacklade några mindre dalar som jag hade i ett rum men det hade förmodligen gått lika bra med extra lumpppapp.
Har du tillgång till en laser kan du ju mäta upp höjderna på golvet och kompensera med lämpligt antal lager med papp på de olika ställena. (FÖR många lager får en isolerande verkan och är inte optimalt om du har golvvärme).
 
Det finns en standard som anger hur mycket golvet får vara "oplant" DIN18202 Maßtoleranzen - was ist erlaubt, was muß geduldet werden? http://www.baumarkt.de/b_markt/fr_info/toleranzen.htm
Du kan översätta den via babelfish eller nån annan automatöversättningsmojäng på internet.

Om det är klickgolv du skall lägga så kommer ojämnheterna att belasta noten och spånten extra mycket när du går på golvet.

Jag skulle nog ha flytspacklat eller byggt ett jämnt undergolv med reglar och golvspånskivor. Skall du flytspackla kan du kolla in denna tråd:
http://forum.byggahus.se/golv/28779-blir-det-helt-plant-med-flytspackel.html
 
Kährs säger att svackor kan fyllas ut med lumppapp och den enda begränsningen som dom anger är max 3 lager på golv med golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.