Vi har ett utrymme i vårt hus som idag är en källartrappa. Då vi ska bygga en ny trappa på annan plats funderar jag på om man skulle kunna nyttja detta utrymme som matkällare/kallskafferi (ligger i direkt anslutning till köket). Går det att hålla ett utrymme i markplan någorlunda svalt? Finns det någon särskild metod för det? Utrymmet skulle nog kunna kylas ngt genom att inte isolera bjälklaget mot källaren. Något annat? Tekniker, material etc?

Tacksam för tips!
 
Krokben
Har du inget element eller liknande så kommer det naturligtvis nli svalare där inne man knappast matkällar-svalt. Vårt utrymme under trappen håller kanske ca 15 grader på vintern, ingen värmekälla där inne, och så har vi en frånluftsventil som jag inbillar mig kan hjälpa till men problemet är ju att allt runtom rummet är uppvärmt till rumstemperatur.
 
Vad har du för uppvärmningssystem? Har du bergvärme så finns det ju en bra källa till kyla där. Koll koll på hur du bygger med avseende på fukt bara.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad har du för uppvärmningssystem? Har du bergvärme så finns det ju en bra källa till kyla där. Koll koll på hur du bygger med avseende på fukt bara.
Tack för tipset! Bergvärme har vi, ska kika på det.
 
Krokben Krokben skrev:
Har du inget element eller liknande så kommer det naturligtvis nli svalare där inne man knappast matkällar-svalt. Vårt utrymme under trappen håller kanske ca 15 grader på vintern, ingen värmekälla där inne, och så har vi en frånluftsventil som jag inbillar mig kan hjälpa till men problemet är ju att allt runtom rummet är uppvärmt till rumstemperatur.
Jo, så är det ju. En vägg ligger i detta fall mot yttervägg. Kan man ju dra nytta av vintertid men förstås inte sommar... Och sen att det är källare under, och den är iaf svalare än inomhustemp året om, även om det på sommaren kanske inte är tillräckligt för att kyla utrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.