C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Dessutom så finns "straffet" reglerat i särskild lag. Det finns dessutom en skrälldus andra lagar om parkering (både brott och civilrättsligt), och hur den regleras.
Nu tänkte jag mer på själva principen med att hindra fordonet från att lämna platsen (betalar man inte på tåget får man ju tvärtom kliva av). Är det "påtryckningsmedlet" verkligen reglerat?

C cpalm skrev:
Också en dålig jämförelse tyvärr. På ett evenemang handlar det om ett villkor för att bli insläppt, här handlar det om ett villkor för att bli utsläppt. Om man funderar på det är det en extrem skillnad. Tänk dig om vakterna på en konsert skulle hindra dig från att gå hem om de inte får visitera dig.
Så i mitt fall där de även ville titta i bilen vid infart passar ju detta bättre in. Även om de sedan även ville titta på vägen ut. För mig ett helt klart ingånget avtal som jag kan neka att ingå genom att parkera bilen utanför.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ang avtal som sådana har Neil Gainman och Terry Pratchett lyckats få ihop detta

"Crowley had been extremely impressed with the warranties offered by the computer industry, and had in fact sent a bundle Below to the department that drew up the Immortal Soul agreements, with a yellow memo form attached just saying: 'Learn, guys...”

(Notera till er som inte läst Goda Omen att Crowley är en demon)

Fråga då jag inte hunnit läsa alla sidor än.
Om kunden nekar personalen i butiken att kolla i bilen.
Är butikspersonalen verkligen skyldig att öppna bommen för utfart?

Det är ju inte olaga frihetsberövande eftersom de inte håller fast en och du kan helt sonika låsa bilen och promenera ut om de inte öppnar bommen.
Och skulle så ske, hamnar ju butiken i det prekära läget att de får inte avlägsna bilen utan handräckning från kronofogen. Ty skulle de försöka så begår de ju egenmäktigt förfarande.
(Jmfr med nån som lämnar sin skrotbil på din tomt och försök lagligt bli av med den .... Det går, men är väldigt energi och tiskrävande)
Så då kommer kundens bil att stå vid utfarten och blockera och butiken skulle tappa massor med intäkter.

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu tänkte jag mer på själva principen med att hindra fordonet från att lämna platsen (betalar man inte på tåget får man ju tvärtom kliva av). Är det "påtryckningsmedlet" verkligen reglerat?
Tja, jag vet inte om jag förstår riktigt. Att hindra din bil att åka menar du? Om det finns ett avtal så är det självtäkt. Det faller under "fästa lås" anser jag. I fallet med byggvaruhandeln alltså. I parkeringsgaraget så är det tydligare. Bommen är ju automatisk.

Men det har aldrig blivit prövat, vad jag vet. Jag har svårt att se att det skulle bli prövat heller.

Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Dessutom så finns "straffet" reglerat i särskild lag. Det finns dessutom en skrälldus andra lagar om parkering (både brott och civilrättsligt), och hur den regleras.

Så just parkering är ingen bra analogi här. Få andra områden är så genomreglerade som just parkering. (Vilket inte är konstigt.)

Dessutom så handlar dessa analogier om betalning vilket är en naturlig företeelse och som i sig är väl reglerad både i lag och domar. Det är inte det det handlar om här. Det handlar inte om att jag vägrar att betala när jag kört fram till kassan. Det skulle vara en betydligt enklare fråga.
Konkludent handlande är i skenet av vad du skriver intressant att tänka på.

Det är framförallt vid två olika slags aktiviteter som avtal sluts på detta vis.
Dels när man går på en buss/tåg etc, fyller på mat i kön i lunchstället där man betalar sist, man sätter sig i frisörstolen, man kör över en betalbro, man plockar jordgubbar på självplock .. och sånt. Det är många sådana här aktiviteter som det inte riktigt går att säga att det sluts ett avtal innan, men båda parter agerar såsom att ett avtal finns, så därför fungerar det.
Det andra stora området för konkludent handlande är när arbeten utförs utan att det kan sägas slutits något formellt avtal, inte ens muntligt. Starten av arbetet har skett så flummigt att inte ens något sagt kan riktigt ses som ett avtal (offert + accept, typ). Ganska vanligt faktiskt när det är en kund och utförare som redan har en affärsrelation (om det råkar uppstå ett sådant (kh) avtal i sådana här sammanhang är det viktigt att snarast avbryta arbetet, eller definiera det, ifall man själv inte är med på noterna).

Men gemensamt här är att det i slutänden ramlar ner till monetära ersättningar, nästan alltid med givna belopp eller kända beräkningsgrunder.
Det är en orsak till att konkludent handlande kan fungera såpass bra som ersättning för formella avtal i dessa typiska fall. Och även varför jurister är bekväma med detta, det finns praxis och tydlighet.

Ramlar vi bort från den monetära grunden, så blir det genast trassligt, då kommer alltid frågan uppstå vad som egentligen det konkludenta handlandet innebär för prestation och motprestation, det är en betydligt soppigare grej än att en bussresa kostar 30 spänn och en klippning kostar 350:-.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Däremot har jag inte vilat helt i tanken från denna tråden. Frågan sysselsätter mig en del fortfarande.

Men sen gick jag vidare i tanken och började fundera lite som såhär:
Om jag knallar in på krogen och dricker mig för berusad så kommer jag plötsligt nekas köpa mer, och sen kan ju även bli avhyst, samma om jag stör eller tafsar eller annat olämpligt.
Och detta vet jag om, och troligen alla andra som är där.
Samma om jag stör och beter mig illa på en camping osv.

Och inte tusan har det skapats något avtal om detta, och visst finns det lite lagar som är tillämpliga, men det är ju inte genom något lagrum som de avhyser mig direkt. Det går ju liksom inte till domstol.
Liknelsen haltar lite. När du knallar in på krogen och börjar pimpla bira, så konsumerar du något, och du har därmed ingått avtal om betalning. Troligen har man liten framgång om man efter ett par glas plötsligt hävdar att man inte förstod att det kostade, och att betalningen kommer som en överraskning. De har inte rätt att kvarhålla dig, men jag skulle inte utmana ödet i det läget.

Tåg, buss, tunnelbana, spårvagn mm är utrett. Där är det konkludent handlande i samma ögonblick man passerar spärrlinje. Samma sak om man påträffas utan biljett inne på en konsert, folkpark ("plankning"), biograf eller liknande.

På bygghandeln har du ju inte förbrukat något, ej heller tagit något olovandes. De begär rätt att visitera ditt fordon, och har man inte ingått muntligt eller skriftligt avtal om en sådan sak och företaget inte med egna ögon sett dig ta något, så finns det ingen möjlighet för dem att kvarhålla dig. Reglerna om visitation mm är tvingande lagstiftning (ej dispositiv) och kan därmed inte avtalas bort. Dvs om du går med på en sådan sak och de sedan genomför detta så är det fel fastän du gått med på det. Rättigheten att kan alltså inte avtalas bort, och ditt medgivande är utan verkan (blir bara ett problem om någon tar saken vidare). Envars gripande på bar gärning eller flyende fot är enda möjligheten om inte polis finns på platsen.

Det vore faktiskt väldigt intressant att höra vad något av företagen har att säga om saken. Om jag inte minns helt fel så var det någon som försökte maila till något av dem. Oklart om det blev något svar.

Mycket intressant frågeställning, jag har något liknande fundera kring:
Trafikskyltar: Hastighetsbegränsning 30, information om låsta grindar och begränsad biltrafik till begravningsplats.
För den som inte ser, skyltarna i ordning uppifrån:
30
Grindarna låsta 22-07
Endast biltrafik till begravningsplatsen
Safe Security m. telefonnummer

Med vilken rätt låser svenska kyrkan in min bil om jag åker in på dagen och inte vill hämta bilen igen förrän efter 22?
Känns väldigt relaterat, men inte så mycket till just Bauhaus och Hornbach mfl.

F Frankesson skrev:
På bygghandeln har du ju inte förbrukat något, ej heller tagit något olovandes. De begär rätt att visitera ditt fordon, och har man inte ingått muntligt eller skriftligt avtal om en sådan sak och företaget inte med egna ögon sett dig ta något, så finns det ingen möjlighet för dem att kvarhålla dig. Reglerna om visitation mm är tvingande lagstiftning (ej dispositiv) och kan därmed inte avtalas bort. Dvs om du går med på en sådan sak och de sedan genomför detta så är det fel fastän du gått med på det. Rättigheten att kan alltså inte avtalas bort, och ditt medgivande är utan verkan (blir bara ett problem om någon tar saken vidare). Envars gripande på bar gärning eller flyende fot är enda möjligheten om inte polis finns på platsen.
Ja, jag tog inte upp det för rättsläget i Sverige är allt annat än tydligt. Men i princip är det så. Om du visiterar någon och hittar stöldgods, även om de givit dig medgivande så är det ändå en olaglig åtgärd, och bevisvärdet är i någon mening med automatik "förstört". Även om vi i Sverige inte har tydliga regler om bevis så skall egentligen den amerikanska principen fruits of the poisonous tree gälla även här.

MEN, så har vi principen om fri bevisprövning, som brukar lägga en våt filt över alla sådana här principiella resonemang. Så även om (åtminstone några) hävdar principen, så får den sällan uttryck i praktiken.

Jag känner inte till bra fall, men är inte så värst beläst inom just den här delen av svensk rättspraktik. Om någon har referenser el dyl så är jag idel öra!

hsd
Se det så att en kontroll innan utpassage ger även kunden en möjlighet att göra rätt för sig om något som skulle köpas glöms i baksätet medans kunden lastar virke på släpet
Det är inte stöld förrän man passerat kassan utan att betala

C
hsd hsd skrev:
Se det så att en kontroll innan utpassage ger även kunden en möjlighet att göra rätt för sig om något som skulle köpas glöms i baksätet medans kunden lastar virke på släpet
Det är inte stöld förrän man passerat kassan utan att betala
Jag tror faktiskt också på att det är den absolut dominerande anledningen till att saker försvinner, och då tycker man ju att man kunde hantera det på ett hövligare sätt.

För övrigt blir det aldrig stöld om det inte finns ett uppsåt.

C cpalm skrev:
Jag tror faktiskt också på att det är den absolut dominerande anledningen till att saker försvinner, och då tycker man ju att man kunde hantera det på ett hövligare sätt.

För övrigt blir det aldrig stöld om det inte finns ett uppsåt.
Det var ett tag sedan jag var i precis den branschen, men när det gäller dagligvaruhandeln och dylikt så stod de anställda för ungefär hälften av "svinnet". Och ungefär hälften av det skedde i distributionsledet.

Men jag har inga jättefärska siffror. Och byggvaruhandeln kan vara lite annorlunda. (Man stoppar ju inte bara på sig en gipsskiva innan man går hem för dagen... ;))

I vilket fall så är det klädsamt att man städar framför egen dörr innan man slår sig alltför mycket för bröstet och börjar peka finger på oss kunder.

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, men ett företag vilket som helst kan titta i din bil då, din mail osv.

Du inser kanske att det inte handlar om huruvida man är privatperson, företagsrepresentant, polis eller spågumma, det handlar om man har RÄTT att titta. Har man inte rätten att titta ska man heller inte titta.

Om polisen en dag börjar göra slumpvisa kontroller av din person eller egendom bara för att de känner för det tror jag du skulle ha problem med det. Nu har du inget problem med det eftersom det aldrig händer. Visitationszoner som vi börjat med (?) i vissa utsatta områden är ett första steg (inte nödvändigtvis fel heller).
Visitationszoner Vad är det för påhitt att det är nåt nytt viste inte jag. Som tonåring vart vi visiterade nästa varje fredags kväll av farbror blå i deras jakt på folk öl å hemkört

Herr A och Fru B åker till Bauhaus. Fru B går in och köper blommor i varuhuset ,betalar i kassan in till lastasjälvhallen. Herr A lastar virke på släpet och lämnar sedan bilen till Fru B som får köra ut och betala.

Samtidigt som Herr A går in i butiken för att köpa ett kit med blå Bosch knivar, som han betalar i varuhusets kassa och går ut genom huvudentrén.

I detta fallet har den som kör ut bilen inte åkt förbi skylten om genomsökning som stod vid infarten.

hsd
Hmmm
Vad sker därefter,
:surprised:
Personal kontrollerar bilen
:thinking:
Frågar om varorna varefter kunden svarar att de är betalda, visar kvitto
(y)
Kunden betalar varorna som ligger på släpet och passerar ut till väntande gubben :D

L lundo27 skrev:
Herr A och Fru B åker till Bauhaus. Fru B går in och köper blommor i varuhuset ,betalar i kassan in till lastasjälvhallen. Herr A lastar virke på släpet och lämnar sedan bilen till Fru B som får köra ut och betala.

Samtidigt som Herr A går in i butiken för att köpa ett kit med blå Bosch knivar, som han betalar i varuhusets kassa och går ut genom huvudentrén.

I detta fallet har den som kör ut bilen inte åkt förbi skylten om genomsökning som stod vid infarten.
Vad gör Herr B och Fru A medan dessa två är på Bauhaus? Låter lite skumt detta.

• Haha
  • Gilla
DTanner och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.