Jag håller på med förberedelserna för att renovera en liten gästtoalett i en lägenhet. Bostadsrättsföreningen föreskriver något om avloppet, kan du någon förklara vad det kan syfta på? Bostadsföreningen är väldigt långsam med att svara och jag ville ha en second opinion.


“Innefattar renoveringen av badrummet även golvet så måste golvbrunnen bytas mot en typgodkänd sådan då dagens golvbrunnar är utdaterade.”
 
  • Litet, ostädat utrymme med verktyg, byggmaterial och skor, taget ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag ser inte till någon golvbrunn. Man brukar inte ha golvbrunn på små gästtoaletter utan bara i duschen eller under badkaret i badrum.

Det är bra att läsa branschreglerna från Säker Vatten, BKR (kakel/klinker), GVK (våtrumsmatta) och/eller MVK (målade väggar).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser inte till någon golvbrunn. Man brukar inte ha golvbrunn på små gästtoaletter utan bara i duschen eller under badkaret i badrum.

Det är bra att läsa branschreglerna från Säker Vatten, BKR (kakel/klinker), GVK (våtrumsmatta) och/eller MVK (målade väggar).
Tack Birgit! Jag tror du har rätt, regeln handlar om duschavlopp. Jag ska kolla de andra referenserna.
 
Det som gäller för en toa, utan dusch eller badkar, är att golvet måste ha tätskikt som går upp 5 cm på väggen. Och där kan man ev. ha synpunkter på rören som kommer upp ur golvet i vänstra hörnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.