127 464 läst · 2 048 svar
127k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Jag har också en gammal Aktiv..Maskintok skrev:idag kom det en speciell maskin till gården..
Jag samlar och renoverar dessa..
En aktiv morgongåva.. slåtterbalk..
[media]för er som inte vet vad det är till namnet.
Det är ett redskap som skär av gräset. vid slåtter...
Så nu har jag 5 aktiv..
3 tive..
1 Massey Ferguson för grålle.. midjemontage.. babyblå..
1952 års modell..
Redigerat:
Finns det nåt bra (enkelt) sätt att pula in lossad startfjäder? Jag tillbringade säkert minst en timme för att få tillbaka en dj..a motsträvig en. Försökte med att först koppla den till innersta fästet men det hoppade hela tiden ur och så höll det på....och dj..des...
Låste den sedan sektionsvis med buntband och då gick det så småningom men det kändes dj...t omständigt..
Goda råd mottages tacksamt!
Låste den sedan sektionsvis med buntband och då gick det så småningom men det kändes dj...t omständigt..
Vet inte hur det är på andra maskiner. Men på motorsågen håller jag bara den inre kroken och drar lite i den yttre en bit. Rullar ihop. Drar lite till. Rullar lite till.osv. Tills fjädern är packad mindre än där den ska in. Sen pluppa i den. Vet om det var så du menade?T Tullen127 skrev:Finns det nåt bra (enkelt) sätt att pula in lossad startfjäder? Jag tillbringade säkert minst en timme för att få tillbaka en dj..a motsträvig en. Försökte med att först koppla den till innersta fästet men det hoppade hela tiden ur och så höll det på....och dj..des...
Ska jag göra en film?T Tullen127 skrev:Finns det nåt bra (enkelt) sätt att pula in lossad startfjäder? Jag tillbringade säkert minst en timme för att få tillbaka en dj..a motsträvig en. Försökte med att först koppla den till innersta fästet men det hoppade hela tiden ur och så höll det på....och dj..des...
Det var vad jag önskade mig också men..G GVR4 skrev:
den inre kroken envisas med att helt plötsligt "ploppa upp" och dj...as.
Till slut fick jag kontroll över den mha ett antal buntband som låste upp den sektionsvis. Måste finnas enklare sätt...