T
Maskintok skrev:
idag kom det en speciell maskin till gården..
Jag samlar och renoverar dessa..
En aktiv morgongåva.. slåtterbalk..
[media]för er som inte vet vad det är till namnet.
Det är ett redskap som skär av gräset. vid slåtter...

Så nu har jag 5 aktiv..
3 tive..
1 Massey Ferguson för grålle.. midjemontage.. babyblå..
1952 års modell..
Jag har också en gammal Aktiv..(y)

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Jag har också en gammal Aktiv..(y)
Det är bra grejer de(y)

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Maskintok skrev:
idag kom det en speciell maskin till gården. Jag samlar och renoverar dessa. En aktiv morgongåva. slåtterbalk.
För mig är det där helt enkelt en "slåttermaskin". Så såg de ut och kallades i mitt "grannskap" när jag var i "traktoråldern". :D

• Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Varför har man snökedjor sommartid? Pga leriga vägar? :thinking:

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Varför har man snökedjor sommartid?
Förutseende? Snart kommer vintern. :crysmile:

• Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Förutseende? Snart kommer vintern. :crysmile:
Säker? Jag har förhoppningar att den snart är slut;)

A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Varför har man snökedjor sommartid? Pga leriga vägar? :thinking:
full körning i skogen samtidigt som det är höskörd...

samt om man har slitna däck.. kedjorna sparar däcken..

• Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
full körning i skogen samtidigt som det är höskörd...

samt om man har slitna däck.. kedjorna sparar däcken..
Jag kör också med kedjor på både traktor och ATV - blir mycket bättre grepp även utan snö. :D (Och har man väl fått på dem så ska fe användas..)

• Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
T
Finns det nåt bra (enkelt) sätt att pula in lossad startfjäder? Jag tillbringade säkert minst en timme för att få tillbaka en dj..a motsträvig en. Försökte med att först koppla den till innersta fästet men det hoppade hela tiden ur och så höll det på....och dj..des...
Låste den sedan sektionsvis med buntband och då gick det så småningom men det kändes dj...t omständigt..
Goda råd mottages tacksamt! :thinking:

• Gilla
1
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
Finns det nåt bra (enkelt) sätt att pula in lossad startfjäder? Jag tillbringade säkert minst en timme för att få tillbaka en dj..a motsträvig en. Försökte med att först koppla den till innersta fästet men det hoppade hela tiden ur och så höll det på....och dj..des...
Låste den sedan sektionsvis med buntband och då gick det så småningom men det kändes dj...t omständigt..
Vet inte hur det är på andra maskiner. Men på motorsågen håller jag bara den inre kroken och drar lite i den yttre en bit. Rullar ihop. Drar lite till. Rullar lite till.osv. Tills fjädern är packad mindre än där den ska in. Sen pluppa i den. Vet om det var så du menade?

• Gilla
1
  • Laddar…
A
T Tullen127 skrev:
Ska jag göra en film? ;)

• Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
A
vilken såg?
242?
2152/353?

galento
T Tullen127 skrev:
Jag kör också med kedjor på både traktor och ATV - blir mycket bättre grepp även utan snö. :D (Och har man väl fått på dem så ska fe användas..)
Har haft snökedjor på året runt ibland och det är det flera häromkring som har :cool: speciellt de som har traktorer enbart för snöplogning.

• Gilla
1
  • Laddar…
En rostig grävmaskin framför en ladugård med smältande snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tar sig... ljuset framåt klart.
Imorrn kontroll av batteri/laddning

• Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
T
G GVR4 skrev:
Vet inte hur det är på andra maskiner. Men på motorsågen håller jag bara den inre kroken och drar lite i den yttre en bit. Rullar ihop. Drar lite till. Rullar lite till.osv. Tills fjädern är packad mindre än där den ska in. Sen pluppa i den. Vet om det var så du menade?
Det var vad jag önskade mig också men..
den inre kroken envisas med att helt plötsligt "ploppa upp" och dj...as.
Till slut fick jag kontroll över den mha ett antal buntband som låste upp den sektionsvis. Måste finnas enklare sätt...

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.