Hej,

vår altan består av marksten och jag tror att underarbetet är gott (fast
säker är jag inte ;)).
De markstenar som är längst bort från huset rör sig dock med tiden.
Man ser ett par springor på bilden.
Springorna uppstår sommartid. Under kallare årstider krymper springorna
men kvarstår.
Eftersom springorna är ganska utbredda så gissar jag att rörelsen
inte orsakas av att vi går på stenarna utan att det istället har något att göra
med expansion p g a värme på något sätt som jag inte kan förklara.
Har försökt säkra kanten med nedslagen plåt
men tror inte att det hjälper. Finns åsikter?

Ha en bra dag
 
  • Altan av marksten med synliga springor mellan stenarna, som visar tecken på rörelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl mot matjorden? Är väl ganska normalt? Bara slänga i lite fogsand i springan så tänker man inte på det.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Gräv upp yttre raden och gjut fast den med cement.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Som påpekats så kan rörelser uppstå om det inte finns mothåll mot gräskant. En lösning är att gjuta fast sista raden som då agerar mothåll. Om du fyller med mer fogsand i den uppkomna glipan, så riskerar denna att tryckas ut ytterligare över tid.

Beroende på hur lång denna stenläggning är, så kan glipan justeras löpande (dvs lägga om dessa stenar). Men för att en hållbar lösning behövs sannolikt någon typ av mothåll.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
E Eribe skrev:
Som påpekats så kan rörelser uppstå om det inte finns mothåll mot gräskant. En lösning är att gjuta fast sista raden som då agerar mothåll. Om du fyller med mer fogsand i den uppkomna glipan, så riskerar denna att tryckas ut ytterligare över tid.

Beroende på hur lång denna stenläggning är, så kan glipan justeras löpande (dvs lägga om dessa stenar). Men för att en hållbar lösning behövs sannolikt någon typ av mothåll.
Nygrusad gångväg med kantsten och en hög med grus, omgiven av stenläggning och grön vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.