Hej där! Jag har en liten jordbruksfastighet och planerar att sälja 2000kvm mark .
Köparen avser att bygga hus. Jag säljer marken som råmark och köparen står alla kostnader. Vad behöver jag tänka på och behöver jag göra en sk. fastighetsrevition?
Mvh Birbel
 
L
Du måste väl stycka av först , ( får du göra det för lantbruksnämnden , dom brukar var rätt restrektiva med avstyckning från jordbruk ) så den blir en egen fastighet , lantmäteriet vill nog ha en 15000;- för att bilda en ny fastighet , går det igenom , så säljer du den på rot , köparen är medveten om att i köpet ingår inte , anslutningsvägar , Va , el, ev , styckningskostnad ( den faller med faktura på dig som är beställare , ) eller annat för byggnation av hus på
fastigheten NNNNN
 
  • Gilla
Birbel
  • Laddar…

Bästa svaret

Lantbruksnämnden gick ju upp i Jordbruksverket för rätt många år sedan. Men det är väl ändå så att det är Lantmäteriet som gör avstyckningen och prövar denna även för jordbruksfastigheter. Och jag vill minnas att det krävs ett positivt förhandsbesked för att de ska pröva frågan. Förutsättningen är också att avstyckningen innebär att avkastningen från jordbruksfastigheten fortfarande bedöms vara tillräcklig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Birbel och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Lantbruksnämnden gick ju upp i Jordbruksverket för rätt många år sedan. Men det är väl ändå så att det är Lantmäteriet som gör avstyckningen och prövar denna även för jordbruksfastigheter. Och jag vill minnas att det krävs ett positivt förhandsbesked för att de ska pröva frågan. Förutsättningen är också att avstyckningen innebär att avkastningen från jordbruksfastigheten fortfarande bedöms vara tillräcklig.
Ja jag skickar in papper om förhandsbesked och så får vi se hur det går.
Pratat med några som sålt mark häromkring oxh det verkar vara som du säger
 
L Liteavvarje skrev:
Du måste väl stycka av först , ( får du göra det för lantbruksnämnden , dom brukar var rätt restrektiva med avstyckning från jordbruk ) så den blir en egen fastighet , lantmäteriet vill nog ha en 15000;- för att bilda en ny fastighet , går det igenom , så säljer du den på rot , köparen är medveten om att i köpet ingår inte , anslutningsvägar , Va , el, ev , styckningskostnad ( den faller med faktura på dig som är beställare , ) eller annat för byggnation av hus på
fastigheten NNNNN
Japp, köparen står alla kostnader. Man får ett "kontrakt" ifrån lantmäteriet där allt skrivs in,har jag fått veta nu. Så med positivt förhandsbesked skall man kontakta lantmäteriet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.