Kan någon ge tips på färger, fabrikat och typ, som jag kan använda för att måla min obehandlade ytterdörr i en högblank svart finish? Målar man även karmen svart?

Behöver helst tips på hela konceptet med grundolja, grundfärg och täckfärg.

Jag kan gärna sprutmåla, men penselmåla eller rolla går också bra. Dörren är en varmförrådsdörr med plywood på in- och utsida vilken troligen behöver slipas lätt mellan målningarna.
 
Tänk på att dörrens livslängd sjunker nått astronomiskt pga svart färg som absorberar ljus.
Dem blir ruggigt varma.....
 
Ska du ha blankyta med bra finnish så bör (måste) du sprutmåla. Lackbox eller annan dammfri miljö är att föredra.
Naturligtvis är underarbetet A & O. Minsta repa, skarv eller träfiber syns. Alltså spackla, slipa med ett bra spackel tills det ser och känns bra. Låt torka ett bra tag, spackel brukar sjunka med tiden. Längre = bättre.
Till grund kan tex Epoxigrund vara lämpligt, brukar vara lättslipad (kladdar inte så mycket).
Till topp använder du 2 komp polyretanfärg med glans 90 eller så. Förväxla inte denna med epoxi som bleknar i solljus.

Så brukar jag göra men jag är långt ifrån någon expert.
 
Tack för era tips och synpunkter, spontant kändes det något komplicerat med 2 komponentsfärg och det låter väldigt dyrt... Jag kan tillägga att dörren, inom ett par år, kommer vara skyddad av en inglasad altan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.