Jag har fått ta över ett hus från 53 som är i princip orört. Köket är original men med ommålade luckor och nya fula träknoppar som handtag (tidigare var köket blått med tikkabeslag).

Nu är tanken att jag ska måla om köksluckorna i en ljust gul nyans, byta tillbaka handtagen och måla stommen vit. Jag vill gärna använda linoljefärg men både luckor och stomme är rejält tilltuffsade och den vita färgen har målats på utan ett ordentligt underarbete. Kan jag måla utanpå den gamla färgen bara jag slipar jämnt och spacklar eller måste jag slipa luckor och stommar helt trärena för att det ska bli 100?
 
A anpetson skrev:
Jag har fått ta över ett hus från 53 som är i princip orört. Köket är original men med ommålade luckor och nya fula träknoppar som handtag (tidigare var köket blått med tikkabeslag).

Nu är tanken att jag ska måla om köksluckorna i en ljust gul nyans, byta tillbaka handtagen och måla stommen vit. Jag vill gärna använda linoljefärg men både luckor och stomme är rejält tilltuffsade och den vita färgen har målats på utan ett ordentligt underarbete. Kan jag måla utanpå den gamla färgen bara jag slipar jämnt och spacklar eller måste jag slipa luckor och stommar helt trärena för att det ska bli 100?
Du kan måla med linoljefärg på de flesta typer av inomhusfärg jag rekommenderar Wibo. Om du inte är helt ”renlärig” rekommenderas att spackla större skador med plastiskt trä eller plastic padding, fungerar utmärkt ihop med linoljefärg.
 
hscn hscn skrev:
Du kan måla med linoljefärg på de flesta typer av inomhusfärg jag rekommenderar Wibo. Om du inte är helt ”renlärig” rekommenderas att spackla större skador med plastiskt trä eller plastic padding, fungerar utmärkt ihop med linoljefärg.
Tack för svar! Slits luckorna fint även om det inte är trärena under? Tänker att träet inte kan suga åt sig av färgen och att färgen då flätar sig som konventionell färg gör?
 
Förarbetet är viktigare. Jämnt och fint underlag och inte alltför varierad kulör så blir resultatet bra, även efter visst slitage.
Återanvänd sliten dörr målad tunt två ggr med linoljefärg
 
  • En dörr i skymningen med träram och obehandlade träpaneler runtomkring. Dörrhandtaget saknas. Vintagekänsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma dörr färdigmålad (tre ggr)
Badrum med vit kakelvägg, rött badkar, grå handduk, korg och golv i schackrutigt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tro65 och 2 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Förarbetet är viktigare. Jämnt och fint underlag och inte alltför varierad kulör så blir resultatet bra, även efter visst slitage.
Återanvänd sliten dörr målad tunt två ggr med linoljefärg
Tack,ser fint ut. Då kör jag efter dina rekommendationer, blir säkert toppenbra.
 
hscn hscn skrev:
Samma dörr färdigmålad (tre ggr)
[bild]
Ser superfint ut men varför “färdigmåla” tre gånger? Jag målar också med Wibo och målar med slipstrykningen tills allt trä/spacklingar är fullt mättade, alltså inga matta fläckar kvar, sen färdigmålning med snickerifärgen en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.